Πώς η πανδημία επηρέασε τον τρόπο που μετακινούμαστε


Δεν υπάρχει αμφιβολία πως από την έναρξη της πανδημίας μέχρι σήμερα, η καθημερινότητά μας έχει αλλάξει άρδην. Αρκετοί από εμάς περνάμε τις περισσότερες ώρες της ημέρας στο σπίτι, ενώ οι μετακινήσεις μας περιορίζονται σε πολλές περιπτώσεις στις απολύτως απαραίτητες.

Είναι λογικό, λοιπόν, να θεωρούμε πως εφόσον η κυκλοφορία στο οδικό δίκτυο έχει μειωθεί σημαντικά, θα συμβαίνει και κάτι ανάλογο με τα τροχαία ατυχήματα. Ισχύει όμως κάτι τέτοιο; Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τη χρονιά που πέρασε, η χώρα μας κατέγραψε τον χαμηλότερο αριθμό της δεκαετίας σε τροχαία ατυχήματα. Ωστόσο, η αλήθεια είναι πως ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων του 2019 σε σχέση με το 2020, δεν εμφανίζει πολύ μεγάλη διαφορά, αφού το 2019 καταμετρήθηκαν από την ΕΛΣΤΑΤ 10.712 περιστατικά, ενώ το σύνολο των ατυχημάτων για το 2020 πιθανολογείται πως θα ξεπεράσει τα 10.000 στην τελική καταμέτρηση.

Κάπου εδώ εύλογα, προκύπτει το εξής ερώτημα: Πώς γίνεται ενώ έχει αλλάξει ριζικά ο τρόπος ζωής και έχουν μειωθεί οι μετακινήσεις μας, ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων να παραμένει υψηλός; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα «κρύβεται» στον τρόπο με τον οποίο εμείς έχουμε συνηθίσει να συμπεριφερόμαστε ενώ οδηγούμε ή περπατάμε στον δρόμο.

Αλλάζουμε οδική συμπεριφορά συμμετέχοντας στο κοινό καλό

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως η χώρα μας παραμένει εδώ και χρόνια στις πρώτες θέσεις της λίστας με τις ευρωπαϊκές χώρες που παρουσιάζουν τον υψηλότερο αριθμό ετήσιων τροχαίων ατυχημάτων. Μάλιστα, η Ελλάδα κατέχει την τρίτη υψηλότερη θέση στους δείκτες θνησιμότητας από τροχαία ατυχήματα μεταξύ παιδιών, εφήβων και νέων έως 25 ετών στην ΕΕ. Είναι, λοιπόν, σημαντικό να κατανοήσουμε τους λόγους που φέρνουν την Ελλάδα στις πρώτες θέσεις της κατάταξης, αναγνωρίζοντας την ευθύνη που φέρουμε ως χρήστες του οδικού δικτιού, απέναντι στον εαυτό μας αλλά και τους συμπολίτες μας, καθώς έχει αποδειχθεί πως το μεγαλύτερο ποσοστό ευθύνης των τροχαίων ατυχημάτων, οφείλεται στον άνθρωπο, είτε είναι οδηγός, επιβάτης ή πεζός. Με άλλα λόγια, βελτιώνοντας πρώτα τον τρόπο με τον οποίο εμείς συμπεριφερόμαστε ενώ βρισκόμαστε εν κινήσει, θα συμμετέχουμε ενεργά στην προσπάθεια που γίνεται για ένα καλύτερο και πιο φιλόξενο οδικό δίκτυο, στο οποίο θα μπορούμε να μετακινούμαστε όλοι με απόλυτη ασφάλεια. Τα καλά νέα είναι πως εν έτει 2021, έχουμε στη διάθεσή μας μία σειρά από τεχνολογικά προηγμένες λύσεις, που μπορούν να μας βοηθήσουν στην προσπάθειά μας να βελτιώσουμε την οδηγική μας συμπεριφορά. Επιλέγοντας, λοιπόν, σύγχρονες smart drive λύσεις τηλεματικής που μέσα από καινοτόμα προγράμματα ασφάλισης και gamification επιλογές, επιβραβεύουν την ορθή οδηγική συμπεριφορά, θα μπορούμε να βγαίνουμε τώρα κερδισμένοι σε πολλά σημεία, όσο καλύτερα οδηγούμε.

Η μείωση της κυκλοφορίας μας κάνει επιρρεπείς στις παραβάσεις

Λαμβάνοντας υπόψη μας όλα τα παραπάνω στοιχεία, καταλαβαίνουμε πως τα μέτρα απαγόρευσης μπορεί να επηρέασαν αισθητά την κίνηση στους δρόμους των πόλεων και να μείωσαν τις πιθανότητες πρόκλησης κάποιου ατυχήματος, όμως η βάση του προβλήματος παραμένει ίδια. Διότι, όπως φαίνεται, οι άδειες λεωφόροι ενθάρρυναν και δημιούργησαν σε αρκετούς οδηγούς την εσφαλμένη εντύπωση πως ο δρόμος τους ανήκει, με αποτέλεσμα να γίνουν πιο επιρρεπείς στις οδικές παραβάσεις και συγκεκριμένα, να υπερβαίνουν το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, να μην επιβραδύνουν στις κατοικημένες περιοχές, να παραβιάζουν το κόκκινο ή να μην σέβονται τους κανόνες προτεραιότητας. Είναι σημαντικό όμως, να μην παραβλέπουμε το ότι κάθε φορά που βρισκόμαστε εν κινήσει, στην πραγματικότητα δεν είμαστε ποτέ μόνοι, ακόμη και αν δεν υπάρχει κάποιος πεζός ή κάποιο διερχόμενο όχημα στο οπτικό μας πεδίο.

Σημαντικοί παράγοντες που μεγεθύνουν το πρόβλημα

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρουμε το ότι οι δύσκολες συνθήκες που επικρατούν την παρούσα περίοδο εξαιτίας της πανδημίας, έχουν επηρεάσει τη διάθεση και συνεπώς, την οδική μας συμπεριφορά. Πιο συγκεκριμένα, το έντονο στρες και η ανασφάλεια που μας προκαλεί αυτή η οικονομική και υγειονομική κρίση, η κοινωνική αποστασιοποίηση που έχει περιορίσει τις επαφές με τους γύρω μας, καθώς και το γεγονός πως δεν διανύουμε συχνά πλέον μεγάλες αποστάσεις με το αυτοκίνητο, μας καθιστούν λιγότερο υπομονετικούς, πιο επιπόλαιους και επιθετικούς ενώ βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι. Μάλιστα, παρατηρήθηκε πως για τα χρονικά διαστήματα που τα μέτρα απαγόρευσης είχαν αρθεί προσωρινά και η κυκλοφορία στο οδικό δίκτυο είχε επανέλθει, ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού, που μέχρι τότε παρέμενε σπίτι, χρειάστηκε χρόνο για να αναπροσαρμοστεί στους ρυθμούς του αστικού οδικού δικτυού.

Έχει σημασία να κατανοήσουμε, λοιπόν, πως για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες που επικρατούν στο οδικό δίκτυο της χώρας, οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων, όπως ακριβώς αντιμετωπίζουμε τη σημερινή πανδημία. Με άλλα λόγια, προστατεύοντας εμάς να προφυλάσσουμε συγχρόνως και τους γύρω μας. Προσεγγίζοντας την οδήγηση με ασφάλεια, καλλιεργώντας στους νεότερους μία κουλτούρα οδικής υπευθυνότητας και λέγοντας «ναι» σε σύγχρονες smart drive λύσεις, είναι βέβαιο πως τα τροχαία ατυχήματα, δεν θα αποτελούν στο μέλλον ένα είδος «επιδημίας» για τη χώρα μας. Ας κάνουμε, λοιπόν, την αρχή για να δημιουργήσουμε έναν κόσμο με ασφαλέστερη οδήγηση και λιγότερα ατυχήματα.



Πηγή