Αγαλμα με «ύποπτο παρελθόν»


Φωτογραφίες του μαρμάρινου αγάλματος που εντοπίστηκαν από τον Χρήστο Τσιρογιάννη στο αρχείο Σάιμς-Μιχαηλίδη. Το άγαλμα πρόκειται να δημοπρατηθεί στο Λονδίνο στις 4 Δεκεμβρίου.

Το μαρμάρινο άγαλμα του Ερωτα πρόκειται να τεθεί σε δημοπρασία στο Λονδίνο στις 4 Δεκεμβρίου. Φτάνει τα 94 εκατοστά σε ύψος, έχει ως τιμή εκκίνησης τις 580.000 ευρώ και είναι ρωμαϊκό αντίγραφο του «χάλκινου Ερωτα των Θεσπιών». Για τον ερευνητή παράνομων αρχαιοτήτων και διεθνών αρχαιοκαπηλικών κυκλωμάτων, Χρήστο Τσιρογιάννη, αυτό το γλυπτό έχει ένα ύποπτο παρελθόν.

Πρόσφατα, ο Ελληνας ερευνητής εντόπισε το ίδιο αντικείμενο σε τέσσερις φωτογραφίες στο αρχείο των εμπόρων αρχαιοτήτων Ρόμπιν Σάιμς – Χρήστου Μιχαηλίδη, οι οποίοι συνδέθηκαν με το σκάνδαλο του Μουσείου Γκετί. Ο Μιχαηλίδης σκοτώθηκε σε δυστύχημα το 1999. Επτά χρόνια αργότερα, έπειτα από έρευνες της Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας, κατασχέθηκαν σε βίλα της Σχοινούσας δεκάδες αρχαία αντικείμενα αλλά και 17 πράσινα δερματόδετα ντοσιέ στα οποία περιλαμβάνονται 2.217 φωτογραφίες αρχαιοτήτων. Ο δρ Τσιρογιάννης διατηρεί πρόσβαση σε αυτό το υλικό, το οποίο έχει χρησιμεύσει κατά καιρούς στην ταυτοποίηση πιθανών προϊόντων λαθρανασκαφής. Το ίδιο αρχείο οδήγησε και στην ταυτοποίηση αντικειμένων που κατασχέθηκαν πέρυσι από τη συλλογή του Αμερικανού μεγιστάνα Μάικλ Στάινχαρντ στο Μανχάταν. Σε παρόμοιες περιπτώσεις αυτό είναι το πρώτο, σημαντικό βήμα που λειτουργεί ως πειστήριο αυθεντικότητας ενός αντικειμένου και ανοίγει τον δρόμο στη μακρά νομική διαδικασία διεκδίκησής του από τα κράτη όπου ανασκάφηκε.

Το μαρμάρινο άγαλμα του Ερωτα χρονολογείται ως έργο του 1ου αιώνα μ.Χ. και έχει περίοπτη θέση στο εξώφυλλο του καταλόγου δημοπρασιών του οίκου Christie’s. Το πρωτότυπο άγαλμα που αποδίδεται στον γλύπτη Λύσιππο, καλλιτέχνη της αυλής του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ήταν χάλκινο και έχει χαθεί. Εκδοχές του, όμως, διασώθηκαν σε μεταγενέστερα ρωμαϊκά αντίγραφα όπως αυτό που δημοπρατείται. Αναπαριστά τον θεό Ερωτα σε ηλικία 13-14 ετών. Από τη στάση του σώματος και παρότι δεν διασώζονται τα χέρια του αγάλματος φαίνεται ότι ο Ερωτας προσπαθεί να δοκιμάσει τη χορδή του τόξου του. Ο δρ Τσιρογιάννης επισημαίνει, μιλώντας και στην «Κ», ότι το άγαλμα πρέπει να αποσυρθεί από τη δημοπρασία εφόσον ταυτίζεται με το αρχείο Σάιμς-Μιχαηλίδη.

Σε απάντησή του Christie’s που δημοσιεύθηκε στη βρετανική εφημερίδα Guardian, εκπρόσωπος του διεθνούς οίκου υποστηρίζει ότι από την έρευνα που έχουν πραγματοποιήσει δεν προκύπτουν λόγοι αμφισβήτησης των τίτλων κυριότητας. Προσθέτει ότι δεν θα έθεταν προς πώληση αντικείμενα εφόσον είχαν λόγο να πιστέψουν ότι πρόκειται για κίβδηλα ή κλεμμένα προϊόντα. Αναφέρει ακόμη ότι ζητούν τη γνώμη ακαδημαϊκών και αστυνομικών αρχών και πως στέλνουν τους καταλόγους τους σε πρεσβείες και σε κατόχους φωτογραφικών αρχείων για να επιβεβαιώσουν τη νόμιμη προέλευση των αντικειμένων τους. Ωστόσο, ο δρ Τσιρογιάννης δηλώνει ότι ουδέποτε του στάλθηκε ο συγκεκριμένος κατάλογος από τον οίκο δημοπρασιών, ενώ είναι γνωστό ότι έχει πρόσβαση σε κατασχεθέντα αρχεία με αρχαιότητες που φέρονται να είχαν διακινηθεί παράνομα. Η ταυτότητα του τελευταίου κατόχου του μαρμάρινου αγάλματος δεν αποκαλύπτεται. «Περιουσία ενός κυρίου», αναγράφεται στον κατάλογο.


kathimerini.gr

Αφήστε απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε το όνομά σας εδώ