Οι γραμμές άμυνας των εισηγμένων έναντι του ιού


Οι όμιλοι στους κλάδους του τουρισμού, των αερομεταφορών και του λιανεμπορίου αντιμετωπίζουν μέχρι στιγμής το βαρύτερο πλήγμα από τον κορωνοϊό. Η αγορά έχει ερημώσει και οι αλυσίδες δεν γνωρίζουν πότε θα ανοίξουν ξανά τα καταστήματά τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι το σχέδιο διαχείρισης κρίσης του ομίλου Φουρλή προβλέπει ότι τα καταστήματα θα παραμείνουν κλειστά για δέκα εβδομάδες.

Ως επί το πλείστον, οι επιχειρηματικοί όμιλοι που διαθέτουν ισχυρή ταμειακή ρευστότητα προσδοκούν να ξεπεράσουν την κρίση που προκαλεί ο COVID-19 και έχει παραλύσει την οικονομική δραστηριότητα της χώρας και κλάδους, όπως ο τουρισμός, που εξαρτώνται από την εισερχόμενη ζήτηση. Με την πανδημία να επελαύνει για τρίτη εβδομάδα στην Ελλάδα, οι εισηγμένοι όμιλοι προσπαθούν να χαρτογραφήσουν τα βαθιά νερά στα οποία καλούνται να βρεθούν για μία ακόμη φορά τα τελευταία δέκα χρόνια. Οι δημόσιες παρεμβάσεις επικεφαλής εισηγμένων εταιρειών παρέχουν, ώς ένα βαθμό, το στίγμα για τη στρατηγική που θα ακολουθήσουν ορισμένοι από τους μεγαλύτερους ομίλους της χώρας.

Διαχείριση κρίσης

Το σχέδιο διαχείρισης κρίσης του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ περιλαμβάνει, κατ’ αρχάς, νέες επενδύσεις, μέσω της θυγατρικής του ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στην παραγωγή καθαρής ενέργειας, προϋπολογισμού άνω των 550 εκατ. ευρώ. Μέσα στο επόμενο διάστημα, η εισηγμένη θα ξεκινήσει να κατασκευάζει αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος άνω των 180 MW, μέγεθος που θα αυξήσει την ισχύ των νέων σχεδιαζόμενων αιολικών πάρκων της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή σε άνω των 400 MW. Αναφερθείς, προ ημερών, με μήνυμά του στους εργαζομένους ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γ. Περιστέρης, σημείωσε ότι το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας σε υποδομές κι ενέργεια υπερβαίνει τα 3 δισ. ευρώ, διαβεβαιώνοντας ότι τα δρομολογημένα έργα συνεχίζονται να υλοποιούνται.

Σε επενδυτική ετοιμότητα βρίσκεται και ο όμιλος Ελλάκτωρ, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Αν. Καλλιτσάντση να αναφέρει, κατά την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη αναλυτών, ότι επίκειται η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για τη μαρίνα Αλίμου που θα οδηγήσει σε επένδυση ύψους 100 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση εργασιών αναβάθμισης.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Μυτιληναίος», Ευ. Μυτιληναίος, σημείωσε ότι η διαφοροποιημένη δραστηριότητα που περιλαμβάνει την υλοποίηση ολοκληρωμένων έργων κατασκευής μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (EPC), τη μεταλλουργία και την ενέργεια, προσφέρει σταθερότητα, σε συνδυασμό με τον μηδενισμό, έως το 2022, του δανεισμού και τη ρευστότητα άνω του 1 δισ. ευρώ. Ωστόσο, λόγω της κρίσης, αντίστοιχη της οποίας «η δική του γενιά δεν έχει βιώσει ξανά», όπως σημείωσε ο κ. Μυτιληναίος, το επενδυτικό πρόγραμμα εκτός των εν εξελίξει έργων βρίσκεται σε αναθεώρηση.

Η «Τιτάν» ενισχύει τη ρευστότητά της σε 400 εκατ. ευρώ, μέσω του συνδυασμού ταμειακών διαθεσίμων και τραπεζικών γραμμών χρηματοδότησης. Οπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης Δημ. Παπαλεξόπουλος, οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές έχουν μεταβληθεί λόγω της πανδημίας, της οποίας το μέγεθος των επιπτώσεων θα εξαρτηθεί και από τα μέτρα που θα λάβουν χώρες, όπως οι ΗΠΑ, αναφορικά με την πορεία υλοποίησης των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Η «Φουρλής», που ως εταιρεία λιανικής αντιμετωπίζει σημαντικές απώλειες εσόδων λόγω της αναστολής λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων, προχωρεί στη μείωση του μηνιαίου λειτουργικού κόστους κατά 45%, στα 7 εκατ. ευρώ. Οπως σημείωσε ο επικεφαλής του ομίλου Βασ. Φουρλής, υπάρχει διασφαλισμένη ρευστότητα ύψους 70 εκατ. ευρώ, με την εισηγμένη να έχει καταλήξει σε συμφωνία με τους βασικούς προμηθευτές για τη διευθέτηση των πληρωμών. Το σενάριο της εταιρείας προβλέπει ότι τα καταστήματα θα παραμείνουν κλειστά για περίπου 10 εβδομάδες, γεγονός που θα συνεπαγόταν μείωση πωλήσεων κατά 10%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Ενα από τα «αναχώματα» του ομίλου είναι οι ηλεκτρονικές πωλήσεις: σε ΙΚΕΑ και Intersport, το 10% και 5% των εσόδων προέρχεται μέσω διαδικτυακών αγορών αντίστοιχα, τάση που βαίνει αυξανόμενη.

Η Aegean, η οποία αντίστοιχα με το σύνολο των αερομεταφορέων παγκοσμίως, βρίσκεται αντιμέτωπη με μία, άνευ προηγούμενου, ελαχιστοποίηση κρατήσεων, προχωρεί σε μείωση δρομολογίων, περιορίζοντας κατά 90% το πτητικό της έργο. Η βασική γραμμή άμυνας στηρίζεται στα ταμειακά διαθέσιμα, ύψους 500 εκατ. ευρώ, τα οποία επιτρέπουν την κάλυψη, για σημαντικό χρονικό διάστημα, των μηνιαίων πάγιων δαπανών που κυμαίνονται από 32 έως 34 εκατ. ευρώ. Το πλάνο διαχείρισης κρίσης της αεροπορικής περιλαμβάνει την επίτευξη συμφωνίας με τους προμηθευτές της για τη χρονική μετάθεση της αποπληρωμής των υποχρεώσεών της και την εξασφάλιση επιπρόσθετων τραπεζικών γραμμών χρηματοδότησης.

H Autohellas, που παρέχει υπηρεσίες μίσθωσης αυτοκινήτων, εκτιμά ότι η πανδημία αναμένεται να επηρεάσει τη ζήτηση για βραχυχρόνιες ενοικιάσεις λόγω της δραστικής πτώσης τουριστικών αφίξεων. Παρ’ όλ’ αυτά, η διοίκηση της εταιρείας θεωρεί ότι διαθέτει την απαιτούμενη ευελιξία λόγω συνεργειών και οικονομιών κλίμακος που επιτρέπει η παράλληλη δραστηριότητα στις βραχυχρόνιες και μακροχρόνιες μισθώσεις. Η εισηγμένη, σε επίπεδο ομίλου, διαθέτει ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα της τάξεως των 40,1 εκατ. ευρώ, ενώ το 2019 αύξησε κατά 20,1%, σε 46,6 εκατ. ευρώ τα ενοποιημένα κέρδη μετά από φόρους.

Η Γενική Εμπορίου και Βιομηχανίας, ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές βιομηχανικού και υδραυλικού εξοπλισμού σε Ελλάδα και Ανατ. Ευρώπη, αναφέρει ότι λόγω της άριστης κεφαλαιακής διάρθρωσής της θα είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις δύσκολες συνθήκες και να εκμεταλλευθεί ευκαιρίες που θα προκύψουν. Εκτιμά ότι ίσως ευνοηθεί από μία απαιτητική χρονιά, θεωρώντας ότι σε δύσκολες καταστάσεις «είναι ξεκάθαρα τα πλεονεκτήματά της έναντι του ανταγωνισμού».


kathimerini.gr

Αφήστε απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε το όνομά σας εδώ