Η καραντίνα έπληξε μικρούς παραγωγούς


Πτώση τζίρου κατά 30%-40% είχε και η μικρή φάρμα μανιταριών που διατηρεί ο Μάρκος Νομικός. Τα προϊόντα του διατίθενται στην Κεντρική Λαχαναγορά, σε σούπερ μάρκετ και συνοικιακά μανάβικα (φωτ. αρχείου).

Μειωμένη παραγωγή, περιορισμένη διάθεση των προϊόντων τους λόγω της αναστολής λειτουργίας πολλών σημείων πώλησης, μειωμένες τιμές και έσοδα. Η υγειονομική κρίση και η καραντίνα μετατρέπονται με ταχείς ρυθμούς σε απειλή για την επιβίωση πολλών μικρών παραγωγών ανά την ελληνική επικράτεια, που κατέγραψαν μείωση του τζίρου τους έως και 90%.

H Simply Delicious είναι εταιρεία τροφίμων με έδρα τον Αυλώνα. Ιδρύθηκε το 2001 και το 2012 προχώρησε στη δημιουργία της σειράς Simply Greek, που γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Η εταιρεία παράγει 32 προϊόντα, σάλτσες, ντιπ, αλείμματα, μαρμελάδες, μείγματα αλατιών, με βάση ελληνικές γεύσεις και πρώτες ύλες. Διαθέτει για παράδειγμα ντομάτα και μαυροδάφνη, ντοματορακομελιά, μαρμελάδα φράουλα με βασιλικό, μουσακά σε βαζάκι, πατέ χωριάτικη σαλάτα, πατέ σπανάκι με φέτα, μείγμα για μπάρμπεκιου. Η σειρά μετράει μέχρι σήμερα 20 βραβεία γεύσης. Στην Ελλάδα τα προϊόντα της βρίσκονται σε μικρά καταστήματα πώλησης, κρεοπωλεία, παντοπωλεία, οπωροπωλεία, καφεκοπτεία, τουριστικά καταστήματα, ξενοδοχεία, και παράλληλα εξάγονται σε Ευρώπη, Αμερική, Καναδά, Ασία, Νέα Ζηλανδία, μέσα από ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών. «Η καραντίνα μάς επηρέασε πολύ. Είχαμε σημαντική μείωση των πωλήσεων, καθώς χάσαμε την πασχαλινή αγορά, ειδικά της επαρχίας, αλλά και την τουριστική αγορά που δεν λειτούργησε ούτε ακόμη λειτουργεί. Μάλιστα, επικοινωνώντας με πολλά καταστήματα με τα οποία συνεργαζόμαστε μαθαίνουμε ότι είναι πολλά αυτά που δεν θα ανοίξουν φέτος», λέει η κ. Ελλη Νικολάου, ιδιοκτήτρια της Simply Delicious. Η πτώση του τζίρου της εταιρείας αγγίζει το 40%, λόγω της μειωμένης παραγωγής και διάθεσης προϊόντων. «Η τουριστική αγορά θα χαθεί φέτος και δεν νομίζω ότι θα μπορέσουν οι πωλήσεις του υπόλοιπου έτους να αναπληρώσουν το κενό», ομολογεί η κ. Νικολάου.

Ισχυρό πλήγμα λόγω του lockdown δέχθηκε και η Terra Fyllida (Γη της Φυλλίδας), επιχείρηση μεταποίησης και τυποποίησης αγροτικών προϊόντων με έδρα τη Νέα Ζίχνη Σερρών, που θεμελιώθηκε εν μέσω capital controls το 2015 και το 2016 παρουσίασε τα πρώτα τσάτνι με μανιτάρι πλευρώτους σε δύο γεύσεις και γλυκό κουταλιού μανιτάρι πλευρώτους. Στη «συλλογή» της από προϊόντα χωρίς συντηρητικά, πρόσθετα, τεχνητές χρωστικές και αρωματικές ύλες προστέθηκαν το 2018 το σαγανάκι μανιτάρι με μουστάρδα και το σαγανάκι μανιτάρι με ούζο και ντομάτα, εμπνευσμένα από τον γνωστό ελληνικό μεζέ θαλασσινών αλλά στη vegan εκδοχή του. Τα τελευταία χρόνια παρέχει επίσης υπηρεσίες φασόν σε αγρότες ή εμπόρους που επιθυμούν να μεταποιήσουν ή να τυποποιήσουν τα προϊόντα τους, αλλά δεν διαθέτουν εργαστήριο ή εγκαταστάσεις. Περισσότερο από το 30% του συνολικού τζίρου της επιχείρησης προέρχεται από τις πωλήσεις στην εστίαση, καθώς τα προϊόντα της Terra Fyllida εμπιστεύονται σεφ σε όλη την Ελλάδα εντάσσοντάς τα στο μενού εστιατορίων, wine bar και ξενοδοχείων. Το κλείσιμο της εστίασης είχε ως αποτέλεσμα η επιχείρηση να καταγράψει πτώση του τζίρου 60% τον Μάρτιο, 90% τον Απρίλιο και 70%-80% τον Μάιο. «Τον Μάρτιο και τον Απρίλιο κάνουμε ταξίδια και δειγματισμούς για τα νέα μενού των τουριστικών περιοχών, παίρνουμε παραγγελίες από τα καταστήματα λιανικής και τον Μάιο και τον Ιούνιο γεμίζουμε τα ράφια τους. Τον Ιούλιο και τον Αύγουστο δουλεύουμε με την εστίαση», εξηγεί η κ. Δήμητρα Χατζηασλάνη, ιδρύτρια και υπεύθυνη πωλήσεων της εταιρείας. «Δυστυχώς η πανδημία μάς βρήκε στα μέσα Μαρτίου, όταν είχαν ανοίξει τα πρώτα εστιατόρια σε τουριστικές περιοχές και είχαμε αρχίσει να στέλνουμε παραγγελίες, οι οποίες έμειναν απλήρωτες. Επίσης πάγωσαν οι συζητήσεις για νέες συνεργασίες στην ελληνική αγορά και για εξαγωγές. Τα ράφια στην αποθήκη μας ήταν γεμάτα με στοκ εμπόρευμα αλλά και στοκ πρώτων υλών.

Τα προϊόντα μας τα στέλνουμε πάντα εντός το πολύ 20ημέρου από την παραγωγή τους, ώστε να έχει ο πελάτης όλη τη διάρκεια ζωής διαθέσιμη, από 8-12 μήνες, καθώς δεν χρησιμοποιούμε συντηρητικά. Τώρα πια δεν μπορούμε να διαθέσουμε προϊόντα παραγωγής τέλους Φεβρουαρίου τον Ιούνιο ή τον Ιούλιο. Επιπλέον όλες οι συνεργασίες ή συζητήσεις για παραγωγή φασόν για τρίτους πάγωσαν». Οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι για την επιβίωση της Terra Fyllida.

Πτώση του τζίρου κατά 30%-40% είχε και η μικρή φάρμα μανιταριών που διατηρεί στην Κερατέα ο Μάρκος Νομικός. Τα προϊόντα του διατίθενται στην Κεντρική Λαχαναγορά, σε σούπερ μάρκετ και συνοικιακά μανάβικα. «Ηταν μεγάλη η πτώση των πωλήσεων την περίοδο του Πάσχα, οπότε συνήθως τα μανιτάρια έχουν αυξημένη ζήτηση λόγω νηστείας. Μείωση υπήρξε και στις τιμές», διευκρινίζει.

«Οι Ελληνες μικροί παραγωγοί αρχικά αντιμετώπισαν τη νέα αυτή κρίση σαν μάνατζερ, προσπαθώντας να μειώσουν τα κόστη, την παραγωγή, το προσωπικό», σημειώνει η κ. Μελίνα Ταπραντζή, διευθύντρια της μη κερδοσκοπικής κίνησης Wise Greece που συνεργάζεται με δεκάδες Ελληνες παραγωγούς σε όλη τη χώρα. «Επειτα σκέφτηκαν ως επιχειρηματίες, άρχισαν να δημιουργούν καινούργια προϊόντα που ανταποκρίνονται στις νέες ανάγκες του καταναλωτή, να βρίσκουν εναλλακτικούς τρόπους πώλησης. Τέλος, πέρασαν στη φάση του “οραματιστή” και σχεδιάζουν την επόμενη ημέρα. Αντιλαμβάνονται το πόσο εύθραυστη είναι η τροφική αλυσίδα και πόσο μπορεί να απειληθεί από πανδημίες ή την κλιματική αλλαγή και επανασχεδιάζουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις τους».

Η Ελλη Νικολάου παραμένει αισιόδοξη: «Με τόσα χρόνια κρίσης δίναμε καθημερινά μάχη για να αναπτυχθούμε, τώρα πατήθηκε ξανά το restart. Πάλι πρέπει να δώσουμε μάχη. Ομως θα το ξεπεράσουμε και αυτό με υπομονή και επιμονή. Θα συνεχίσουμε να δημιουργούμε και να μαγειρεύουμε νέες ιδέες! Θα τα καταφέρουμε και πάλι!».


kathimerini.gr

Αφήστε απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε το όνομά σας εδώ