Ιαπωνία: Σε υψηλό 40 ετών ο πληθωρισμός

Στο υψηλό 40 ετών σκαρφάλωσε τον Οκτώβριο ο δομικός πληθωρισμός στην Ιαπωνία, λόγω των πιέσεων του κόστους εισαγωγών, με την κεντρική τράπεζα της χώρας να εμμένει στην πολιτική των εξαιρετικά χαμηλών επιτοκίων.

Ο εθνικός δομικός δείκτης τιμών καταναλωτή κατέγραψε τον Οκτώβριο άνοδο 3,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, αλλά και την άνοδο κατά 3% του Σεπτεμβρίου.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη άνοδο από τον Φεβρουάριο του 1982, όταν η κρίση στη Μέση Ανατολή που προκάλεσε ο πόλεμος Ιράν – Ιράκ διατάραξε τις προμήθειες πετρελαίου και προκάλεσε άνοδο των τιμών της ενέργειας.

Η άνοδος του δείκτη, ο οποίος εξαιρεί τις ασταθείς τιμές των φρέσκων τροφίμων αλλά περιλαμβάνει τα προϊόντα πετρελαίου, επιβεβαίωσε ότι ο πληθωρισμός παρέμεινε αρκετά υψηλότερα από τον στόχο του 2% που έχει θέσει η Τράπεζα της Ιαπωνίας, για έβδομο διαδοχικό μήνα.

Ο διοικητής της Τράπεζας της Ιαπωνίας Χαρούχικο Κουρόντα επανέλαβε την Πέμπτη τη δέσμευσή του για διατήρηση της πολιτική τόνωσης για την επίτευξη αύξησης των μισθών και βιώσιμο και σταθερό πληθωρισμό. Η κεντρική τράπεζα της χώρας διατηρεί τα μακροπρόθεσμα επιτόκια γύρω στο μηδέν και τα βραχυπρόθεσμα επιτόκια στο μείον 0,1%.

Ο Κουρόντα υποστήριξε ότι το παγκόσμιο κόστος των εμπορευμάτων αντιπροσωπεύει το ήμισυ του μεγέθους των αυξήσεων των τιμών στην Ιαπωνία.

Τα στοιχεία του Οκτωβρίου έδειξαν ότι η αύξηση των τιμών των πρώτων υλών και η αδυναμία του γιεν οδήγησε σε αύξηση 15,2% του ενεργειακού κόστους, ενώ τα τρόφιμα, εξαιρουμένων των ευπαθών προϊόντων, εμφάνισαν αύξηση κατά 5,9%, την ταχύτερη από τον Μάρτιο του 1981.

Στο σύνολο των ειδών διατροφής, το 88% ήταν πιο ακριβά σε σχέση με έναν χρόνο πριν, με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να καταγράφονται στα αλκοολούχα ποτά, όπως η μπύρα και το σάκε.

Οι τιμές των διαρκών αγαθών οικιακής χρήσης αυξήθηκαν κατά 11,8%, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη άνοδος από τον Μάρτιο του 1975, λόγω του κόστους μεταφοράς, των πρώτων υλών και της ενέργειας αλλά και του αδύναμου γεν.

Τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι οι ιαπωνικές εταιρείες μπορεί να αλλάξουν την αποπληθωριστική τους νοοτροπία, καθώς εφαρμόζουν αυξήσεις τιμών σε ένα διευρυνόμενο φάσμα προϊόντων. Από τα 522 είδη που συνθέτουν τον δομικό δείκτη τιμών καταναλωτή, τα 406 ήταν ακριβότερα τον Οκτώβριο από ό,τι πέρυσι. Τον Σεπτέμβριο, καταγράφηκε αύξηση στις τιμές 385 προϊόντων.


sofokleousin.gr