Digital News Report 2019: Ανησυχούν για τα fake news, αλλά προτιμούν το… Netflix

H ανησυχία για την την παραπληροφόρηση και τα fake news μπορεί να αυξάνεται παγκοσμίως δεν οδηγεί όμως στην πληρωμή συνδρομών σε αξιόπιστες ειδησεογραφικές ιστοσελίδες, αναφέρει το Digital News Report 2019 του Ινστιτούτου Reuters στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

Η έρευνα που διεξήχθη σε 75 χιλιάδες χρήστες από 38 χώρες -μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα- διαδικτυακά, δείχνει ότι οι χρήστες προτιμούν μία μηνιαία συνδρομή σε υπηρεσίες όπως το Netflix ή Spotify, παρά σε μία ειδησεογραφική ιστοσελίδα. 

Τα περισσότερα νοικοκυριά σε διεθνές επίπεδο έχουν τη δυνατότητα αγοράς για μόνο μία συνδρομή το μήνα. Στην ερώτηση σε ποιά υπηρεσία θα διάλεγαν να είναι συνδρομητές, το 37% απάντησαν ότι προτιμούν μια υπηρεσία τύπου Netflix, το 15% μια υπηρεσία streaming τύπου Spotify και μόνο το 7% διαλέγουν τις online ειδήσεις.

Το 55% ανησυχεί για την παραπληροφόρηση, παρά τις προσπάθειες τόσο των κυβερνήσεων όσο και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να την καταπολεμήσουν. Το ποσοστό ανησυχίας για την αξιοπιστία των ειδήσεων στο διαδίκτυο ποικίλει από 85% στη Βραζιλία έως 31% στην Ολλανδία, ενώ υψηλό είναι στη Βρετανία (70%) και στις ΗΠΑ (67%).

Περίπου ένας στους τέσσερις ανθρώπους διεθνώς (το 26%) αναζητά κάποια πιο αξιόπιστη ειδησεογραφική πηγή – αν και ο ορισμός της αξιοπιστίας ενέχει εκ των πραγμάτων κι ένα υποκειμενικό στοιχείο. Μεγαλύτερη εμπιστοσύνη φαίνεται να δείχνουν οι χρήστες στα μεγάλα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης τύπου BBC (σταθερά πρώτο σε αξιοπιστία μέσο στη Βρετανία) και «Guardian».

Από την άλλη όμως, φαίνεται μια τάση να μειώνεται διεθνώς η εμπιστοσύνη στις ειδήσεις γενικώς. Το μέσο επίπεδο εμπιστοσύνης του κοινού είναι 42%, κατά 2% μικρότερο σε σχέση με το 2018.

Η μείωση της εμπιστοσύνης είναι αισθητή σε χώρες όπως η Γαλλία (σημειώνεται πτώση κατά 11% σε σχέση με πέρυσι, μόλις στο 24%), ίσως λόγω έντονων διαφωνιών σχετικά με το πώς έχουν καλυφθεί τα γεγονότα για τις κινητοποιήσεις των «κίτρινων γιλέκων».

Η πόλωση για ένα συγκεκριμένο ζήτημα (π.χ. Brexit) οδηγεί στην αύξηση του ποσοστού των ανθρώπων που δηλώνουν ανησυχία σχετικά με την αξιοπιστία των μέσων ενημέρωσης.

Στις ΗΠΑ, όπου τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης επικρίνουν συστηματικά τον πρόεδρο Τραμπ, η εμπιστοσύνη της αμερικανικής Δεξιάς στις καθιερωμένες πηγές ειδήσεων έχει καταρρεύσει μόλις στο 9%.

Εν μέσω αυτού του μάλλον αντιφατικού κλίματος, δεν φαίνεται να αυξάνεται το ποσοστό όσων ανθρώπων είναι πρόθυμοι να πληρώσουν συνδρομή ή να κάνουν δωρεά για online πρόσβαση σε μέσα ενημέρωσης -βελτίωση παρατηρείται μόνο στις σκανδιναβικές χώρες. Στις ΗΠΑ, μετά από μια αρχική «έκρηξη» συνδρομών το 2017 στις ηλεκτρονικές εκδόσεις των New York Times και της Washington Post, λίγο μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ, το ποσοστό των επί πληρωμή αναγνωστών έχει μείνει στάσιμο στο 16% (περίπου ένας στους έξι), έναντι μόνο 9% στη Βρετανία.

Η έκθεση επιβεβαιώνει ότι συνεχίζει να αυξάνεται το ποσοστό των ανθρώπων, ιδίως των νεότερων σε ηλικία, που ενημερώνονται για τις ειδήσεις μέσω smartphone (το 66% των χρηστών) και από τα social media. Το Facebook παραμένει με διαφορά το δημοφιλέστερο κοινωνικό δίκτυο για ενημέρωση, αλλά έδαφος κερδίζουν το Instagram και Whatsapp.

Αυτό όμως, σύμφωνα με την έκθεση, αυξάνει την πιθανότητα οι χρήστες να εκτεθούν εν αγνοία τους σε παραπληροφόρηση, κατευθυνόμενη ή μη. Δεδομένου ότι το Instagram και το Whatsapp ανήκουν επίσης στο Facebook, γίνεται κατανοητό γιατί ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ δέχεται εντεινόμενες πιέσεις από όλες τις πλευρές να βάλει «φρένο» στη διασπορά ειδήσεων μέσω της ψηφιακής «αυτοκρατορίας» του.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ


kathimerini.gr