Λύση για το μετρό Θεσσαλονίκης ανακοινώνει ο πρωθυπουργός

Χωρίς συνολικό χρονοδιάγραμμα για το έργο, αλλά και ολοκληρωμένες μελέτες για τον σταθμό Βενιζέλου «παρέλαβε» το μετρό της Θεσσαλονίκης η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Σήμερα ο πρωθυπουργός αναμένεται να ανακοινώσει μια «καθαρή λύση», παρουσιάζοντας τα βήματα στα οποία κατέληξε το κυβερνητικό επιτελείο για να αντιμετωπιστούν συνολικά τα ζητήματα που αφορούν το έργο.

Στις αρχές της εβδομάδας κατατέθηκε στη Βουλή η πρόταση του υπουργείου Υποδομών για την εταιρεία: ο Νίκος Ταχιάος στη θέση του προέδρου και ο Νίκος Κουρέτας για τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου. Τα θέματα του μετρό της Θεσσαλονίκης απασχόλησαν το επιτελείο του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή ενόψει και της ΔΕΘ, καθώς ο πρωθυπουργός θα πρέπει να παρουσιάσει σήμερα τις θέσεις της κυβέρνησης για το πολύπαθο έργο. Κομβικό σημείο για τον σταθμό Βενιζέλου είναι αν θα «ανοίξει» θέμα απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων ή τα έργα θα συνεχιστούν στη γραμμή που χάραξε η προηγούμενη κυβέρνηση. Πάντως ολοκληρωμένη λύση για τον σταθμό δεν υπάρχει ακόμα.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, έως σήμερα έχει υποβληθεί μικρό μέρος των μελετών, ενώ οι οριστικές (στατικές και αρχιτεκτονικές) μελέτες ανατέθηκαν μόλις τον περασμένο Απρίλιο. Εως ότου εγκριθούν οι μελέτες αυτές, δεν είναι δυνατόν να οριστικοποιηθεί το κατασκευαστικό αντικείμενο. «Με βάση τα παραπάνω είναι προφανές ότι σήμερα και έπειτα από 2,5 χρόνια “μελέτης του σταθμού Βενιζέλου” δεν υπάρχει ούτε χρονοδιάγραμμα ούτε σαφής εικόνα για το κόστος της λύσης αυτής», σημειώνει στέλεχος του υπουργείου.

Το υπουργείο εκτιμά ότι, όπως έχει σχεδιαστεί ο σταθμός, η αρχαιολογική έρευνα που θα απαιτηθεί για την εκσκαφή της νότιας εισόδου του, ξεκινάει από την επιφάνεια του εδάφους, σε μεγάλη έκταση, χωρίς καμία διασφάλιση, πέρα από μία συμφωνία κυρίων, ότι δεν θα καθυστερήσει την πρόοδο των εργασιών, όπως έγινε και στο υπόλοιπο έργο. Αντίθετα, εκτιμάται ότι στην περίπτωση της λύσης με την απόσπαση των αρχαιοτήτων υπάρχει δυνατότητα αναδιάταξης των χώρων των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, ώστε να περιορισθεί η έκταση της νότιας πρόσβασης του σταθμού και κατά συνέπεια και της αρχαιολογικής εκσκαφής.

Εκτός από τον σταθμό Βενιζέλου, η νέα ηγεσία της εταιρείας θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις καθυστερήσεις στην έγκριση των μελετών (η απερχόμενη ηγεσία υποστηρίζει ότι η ποιότητα των μελετών που υπέβαλε ο ανάδοχος δεν είναι η απαιτούμενη). Τέλος, παρατηρείται καθυστέρηση στη δημοπράτηση επτά διαγωνισμών για την επέκταση της Καλαμαριάς, πρόβλημα το οποίο, σύμφωνα με το υπουργείο, έχει επισημανθεί και από τους αξιωματούχους της κοινότητας.

kathimerini.gr