Μάθημα ευαισθησίας για την Prada και τα στελέχη της


Προσπάθειες για αντιμετώπιση των κατηγοριών ρατσισμού καταβάλλει ο οίκος Prada, όπως φάνηκε και στην παρουσίαση της φθινοπωρινής κολεξιόν τον Ιανουάριο στο Μιλάνο.

Τον Δεκέμβριο του 2018 η Αφροαμερικανή δικηγόρος Τσινιέρε Εζι κοινοποίησε φωτογραφία στο Twitter από τη βιτρίνα του καταστήματος Prada στη Νέα Υόρκη, στην οποία ανθρωπόμορφες κούκλες είχαν βαφτεί για να μοιάζουν με πιθήκους, παραπέμποντας σε παρωχημένα ρατσιστικά στερεότυπα. Λίγους μήνες νωρίτερα, κατηγορίες ρατσισμού είχαν αντιμετωπίσει και άλλοι οίκοι μόδας, όπως η Gucci και η Dolce&Gabbana, για «άστοχες» διαφημιστικές καμπάνιες τους.

Οι παραπάνω εταιρείες έσπευσαν να ζητήσουν συγγνώμη και δεσμεύθηκαν να ενισχύσουν τη συμμετοχή μειονοτήτων στη δημιουργική διαδικασία και στις πασαρέλες τους. Εδώ και ένα χρόνο, όμως, η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Νέας Υόρκης, αρμόδια για την εφαρμογή της αντιρατσιστικής νομοθεσίας της πόλης, μεταξύ άλλων, σε θέματα κατοικίας και λιανεμπορίου, πραγματοποίησε έρευνα για τη στάση της Prada. Η εταιρεία, αν και αρνήθηκε τις κατηγορίες ρατσισμού, ανακοίνωσε ότι θα διοργανώσει σεμινάρια «επανεκπαίδευσης» και «ευαισθητοποίησης» και θα ενισχύσει τις προσλήψεις μελών μειονοτήτων, υφιστάμενη τακτικούς ελέγχους για την εφαρμογή των μέτρων αυτών από ανεξάρτητη αρχή.

Η Επιτροπή εξασφάλισε επίσης συμφωνίες με τις εταιρείες Gucci και Dior, με την πρώτη να ζητεί συγγνώμη για την πώληση πουλόβερ με ρατσιστική εικόνα και τη δεύτερη να απολογείται για τη χρήση θεμάτων από τον πολιτισμό των αυτόχθονων Ινδιάνων των ΗΠΑ, που συντηρούν παρωχημένα στερεότυπα. «Η νομοθεσία εφαρμόζεται πλέον με τη σωστή της διάσταση, που σέβεται τις νέες αρχές και αναγνωρίζει με ακρίβεια τον τρόπο λειτουργίας του ρατσισμού στη σύγχρονη κοινωνία», λέει η Ελεν Μπέρι, καθηγήτρια Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο.

Με την καταδίκη των οίκων μόδας διαφωνούν, όμως, νομικοί, όπως ο Τζέιμς Κόπλαντ, του συντηρητικού ινστιτούτου Manhattan Institute: «Ενα τοπικό όργανο αποφάσισε να επιβάλει ποινές σε ξένες εταιρείες, χωρίς να έχει εξασφαλίσει την έγκριση της ομοσπονδιακής κυβέρνησης». Ο καθηγητής νομικής του Πανεπιστημίου Τζορτζ Ουάσιγκτον, Ουίλιαμ Κοβάσεβιτς, λέει: «Τίθεται ένα ζήτημα ελευθερίας της έκφρασης. Αν ο κανόνας εφαρμοζόταν στη ζωγραφική ή σε άλλη τέχνη, θα αντιμετωπίζαμε εξέγερση».

Πίσω από την αυστηρότητα αυτή της επιτροπής βρίσκεται η διορισμένη το 2014 από τον δήμαρχο Μπιλ ντε Μπλάζιο πρόεδρος, Καρμελίν Μαλάλις. «Από όταν ανέλαβε τη διοίκηση της επιτροπής, η Μαλάλις έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον ρατσισμό κατά των Αφροαμερικανών. Κύριο μέλημά της ήταν η αλλαγή της κουλτούρας των οίκων μόδας και όχι η επιβολή χρηματικών προστίμων», λέει η αντιπρόεδρος της επιτροπής, Σάπνα Ραζ.

Από τη μεριά της, η δικηγόρος Τσινιέρε Εζι, που κατέθεσε αγωγή για το ρατσιστικό περιεχόμενο της βιτρίνας, επικοινώνησε με την Prada και συναντήθηκε πέρυσι τον Μάρτιο με τον διευθύνοντα σύμβουλο του οίκου, Κάρλο Μάτσι, ο οποίος επιβεβαίωσε ότι κανένας Αφροαμερικανός εργαζόμενος δεν απασχολείτο στα αρχηγεία του οίκου στη Νέα Υόρκη. Η επιτροπή επέβαλε έτσι σε όλα τα στελέχη και τους εργαζομένους της Prada υποχρεωτική εκπαίδευση ευαισθητοποίησης, ακόμη και για τους ιδιοκτήτες του οίκου στο Μιλάνο.


kathimerini.gr

loading...

Αφήστε απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε το όνομά σας εδώ