Μικρότερα πολεοδομικά σχέδια και πράσινο φως για υψηλά κτίρια


Δίνεται απεριόριστη δυνατότητα παρεκκλίσεων από την πολεοδομική νομοθεσία σε «κτίρια ειδικής αρχιτεκτονικής σχεδίασης» (όρος που έχει χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει τα ψηλά κτίρια στο Προεδρικό Διάταγμα για το Ελληνικό).

Ρυθμίσεις για την ταχύτερη ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού φέρνει το υπουργείο Περιβάλλοντος μέσω του «αναπτυξιακού» σχεδίου νόμου. Αφορούν τη δυνατότητα εκπόνησης μικρότερων σε έκταση πολεοδομικών σχεδίων, δηλαδή σε επίπεδο δημοτικού διαμερίσματος και όχι απαραίτητα δήμου. Και την κατάργηση της υποχρέωσης προελέγχου των Ειδικών Σχεδίων, που αφορούν σε μια ανάπλαση ή ένα επενδυτικό σχέδιο. Με άλλη ρύθμιση δίνεται απεριόριστη δυνατότητα παρεκκλίσεων από την πολεοδομική νομοθεσία σε «κτίρια ειδικής αρχιτεκτονικής σχεδίασης» (όρος που έχει χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει τα υψηλά κτίρια στο προεδρικό διάταγμα για το Ελληνικό) ακόμα και εντός αρχαιολογικού χώρου.

Οι νέες πολεοδομικές ρυθμίσεις (δεν περιλαμβάνονταν στο σώμα του σχεδίου νόμου, που δόθηκε για διαβούλευση) προβλέπουν, μεταξύ άλλων, τα εξής:

• Μεταφέρεται, όπως είχε προαναγγελθεί, η αρμοδιότητα για το Πάρκο Τρίτση στην Περιφέρεια Αττικής, το οποίο «απορροφά» τον φορέα διαχείρισής του.

• Προστίθεται παράγραφος στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (ΝΟΚ) με την οποία «για την κατασκευή κτιρίων ειδικής αρχιτεκτονικής σχεδίασης, όπως ορίζονται κάθε φορά στη νομοθεσία, μπορούν να χορηγούνται παρεκκλίσεις». Απαιτείται απόφαση υπουργού Περιβάλλοντος έπειτα από γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής (όργανο το οποίο «ελέγχει» το υπουργείο) και, εφόσον τα κτίρια βρίσκονται εντός αρχαιολογικού χώρου, σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Πολιτισμού. Με δεδομένο ότι ο όρος «κτίριο ειδικής αρχιτεκτονικής σχεδίασης» δεν προβλέπεται στον ΝΟΚ αλλά μόνο στη νομοθεσία για το Ελληνικό είναι ασφαλές να θεωρηθεί ότι η ρύθμιση προορίζεται ακριβώς για τα υψηλά κτίρια της επένδυσης. Ενδιαφέρον είναι ότι ο ορισμός των κτιρίων αυτών είναι «ελαστικός» και οι δυνατότητες παρεκκλίσεων δεν περιορίζονται.

• Για τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια, το υπουργείο προκρίνει την εκπόνησή τους σε επίπεδο δημοτικής ενότητας (ή πολλών δημοτικών ενοτήτων, ή δήμου), αντί μόνο δήμου που ίσχυε σήμερα. Με τον τρόπο αυτό το ΥΠΕΝ εκτιμά ότι θα μπορέσει να «κατευθυνθεί» ταχύτερα στις περιοχές εκείνες που αντιμετωπίζουν τα οξύτερα προβλήματα ή έχουν μεγαλύτερη δυναμική.

• Για τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια (πολεοδομικές «ομπρέλες» που τροποποιούν τον υφιστάμενο σχεδιασμό), το υπουργείο κάνει προαιρετική την προέγκρισή τους από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ). Στόχος είναι και πάλι η επιτάχυνση των διαδικασιών.

• Το αρχείο της Εταιρείας Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων, καθώς και όλα τα πνευματικά του δικαιώματα, μεταφέρεται στον Δήμο Αθηναίων. Πιθανότατα θα ακολουθήσει το ίδιο και για τους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς της «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.», την οποία η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ότι θα καταργήσει.

• Εγκρίνεται η μεταφορά του σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων που βρίσκεται σήμερα εντός του Ελληνικού δίπλα στο κοιμητήριο της Αργυρούπολης, στους πρόποδες του Υμηττού.

Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει ρύθμιση για τη δημιουργία του «ενιαίου ψηφιακού χάρτη» και του «εθνικού μητρώου υποδομών», αμφότερα προτάσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (τα οποία το ΤΕΕ φιλοδοξεί και να αναλάβει για λογαριασμό της πολιτείας, υποκαθιστώντας τις δομές του κράτους). Ο ψηφιακός χάρτης είναι μια δημόσια βάση δεδομένων που περιλαμβάνει όλη τη βασική γεωχωρική πληροφορία, όπως όρους δόμησης, χρήσεις γης κ.λπ. Το εθνικό μητρώο υποδομών είναι μια πλατφόρμα στην οποία θα καταγραφούν όλα τα βασικά δημόσια έργα και κτίρια και ο υπεύθυνος για τη συντήρησή τους φορέας. 

kathimerini.gr