Μοναδικά πειράματα στον Αρκτικό Κύκλο

Μετά το πέρας των Πανελλαδικών, ακολούθησε ένα ταξίδι ζωής στη βόρεια Νορβηγία για τη μαθήτρια του 4ου ΓΕΛ Καρδίτσας, Τριανταφυλλιά Βαϊοπούλου, το περασμένο καλοκαίρι. «Θα θυμάμαι για πάντα τη μέρα που κολυμπήσαμε στη λίμνη Svanvatn, όπου μάλιστα ψαρέψαμε και συλλέξαμε δείγματα ιστών από πέρκες για ανάλυση DNA, καθώς υπάρχουν υποψίες για μόλυνση από ραδιενέργεια, από τη γειτονική ρωσική πόλη Νίκελ», εξηγεί στην «Κ» η Τριανταφυλλιά, που φοιτά στο Γ΄ εξάμηνο των Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ.

«Διαβατήριο» για το ταξίδι της στον Αρκτικό Κύκλο ήταν η εργασία της με τίτλο «Χημική σύγκριση της βασαλτικής με τη μη βασαλτική χλωρίδα στο αρχιπέλαγος Svalbard», με την οποία συμμετείχε στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό Edu Arctic. «Η βασαλτική χλωρίδα γεννάται στις ηφαιστειογενείς περιοχές και αποτελεί φυσικό λίπασμα για ανθεκτικά φυτά», εξηγεί ο επιβλέπων της εργασίας, καθηγητής Βιολογίας στο 4ο ΓΕΛ Καρδίτσας, κ. Στέλιος Αναστασόπουλος, ο οποίος, άπαξ και ενημερώθηκε για το πρόγραμμα, ενθάρρυνε πολλούς μαθητές του να συμμετέχουν.

Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να καταθέσουν τεκμηριωμένες προτάσεις που αφορούν είτε καινοτόμες συσκευές που επιλύουν προβλήματα της ζωής στον Αρκτικό Κύκλο, είτε πειράματα που διερευνούν τις περιβαλλοντικές ιδιαιτερότητες της περιοχής. Η «εκστρατεία» του κ. Αναστασόπουλου απέδωσε καρπούς, αφού και το 2017 και το 2018, μεταξύ των νικητών συγκαταλέγονταν μαθήτριες από την Καρδίτσα – η Γλυκερία Μπούκη, που μετέβη μαζί με την Τριανταφυλλιά στη Νορβηγία, και η Βασιλική Δεληγιώργη, ένα χρόνο πριν, στα Νησιά Φερόες.



Η ομάδα «βούτηξε» με ειδικές στολές στο ποτάμι Pasvik, το φυσικό όριο μεταξύ Νορβηγίας και Ρωσίας.

«Η μεθοδολογία του προγράμματος διαφέρει από του σχολείου», επισημαίνει η Τριανταφυλλιά. «Κατά την προετοιμασία της εργασίας, πήρα το “βάπτισμα του πυρός” για το πώς λειτουργεί ο κλάδος της έρευνας». Βέβαια, και το ίδιο το ταξίδι στη Νορβηγία βοήθησε την εκκολαπτόμενη επιστήμονα να «μπει στα παπούτσια» των ερευνητών. «Εκεί οι ερευνητές ζουν και εργάζονται πολύ απομονωμένοι, συχνά πάσχουν από κατάθλιψη». Αυτό, ωστόσο, δεν την τρόμαξε: «Με γοητεύει η έρευνα, μακάρι να μπορέσω στο μέλλον να ασχοληθώ».

Αποκορύφωμα της διαμονής θεωρεί τις δύο βραδιές camping στους -2 βαθμούς και το κολύμπι στο πιο βόρειο τμήμα της Νορβηγίας, με ειδικές ισοθερμικές στολές. «Τα παγωμένα νερά, τις πολικές θερμοκρασίες και την ημέρα που διαρκεί ολόκληρο 24ωρο» ξεχωρίζει και η συνταξιδιώτισσά της, Γλυκερία Μπούκη, φοιτήτρια στο τμήμα Χημικών Μηχανικών Πάτρας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε βέβαια και η χημική ανάλυση λειχήνων, την οποία πραγματοποίησε στο πεδίο η Γλυκερία, προκειμένου να αναζητήσει βραδύπορα (μικροσκοπικά ζώα με ανθεκτικότητα στο ψύχος), καθώς αυτό αποτέλεσε τη δική της ερευνητική πρόταση. Στόχος των εκπαιδευτικών ταξιδιών, με τα οποία επιβραβεύονται οι νικητές, είναι να συνδυάσουν τη γνωριμία με το ιδιαίτερο φυσικό περιβάλλον του Αρκτικού Κύκλου με την επιστημονική έρευνα στο πεδίο.

«Δοκιμάσαμε φάλαινα και τάρανδο, συνομιλήσαμε με ανθρώπους που έχουν έρθει πρόσωπο με πρόσωπο με αρκούδες», διηγείται ο κ. Αναστασόπουλος, «πλέον μάθαμε ακόμα και την ενδεδειγμένη στάση, αν ποτέ συναντήσουμε αρκούδα: δεν την κοιτάμε στα μάτια, δεν δείχνουμε πανικό, οπισθοχωρούμε κοιτώντας την και, ει δυνατόν, τραγουδώντας – για να της αποδείξουμε ότι, ως άνθρωποι, είμαστε διαφορετικά ζώα, δεν τρωγόμαστε…».

kathimerini.gr