Ναυάγιο στην Πύλο: Το χρονικό της τραγωδίας λεπτό προς λεπτό – Αρνήθηκαν επανειλημμένα βοήθεια οι διακινητές

Σε αναλυτική παρουσίαση του χρονικού της τραγωδίας στην Πύλο προχωρά το Λιμενικό Σώμα σε νέα ενημέρωσή του για το πολύνεκρο ναυάγιο με τους 79 νεκρούς.
Εκείνο που αποσαφηνίζεται στην ανακοίνωση και προκαλεί προβληματισμό είναι το γεγονός ότι επί σχεδόν έξι ώρες και παρά τις συχνές επικοινωνίες με το αλιευετικό επαναλαμβανόταν ότι δεν ήταν επιθυμητό να παρασχεθεί η οποιαδήποτε βοήθεια από την Ελλάδα.

Ειδικότερα επισημαίνεται το εξής: «Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα. Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα».

Επανειλημμένως, δε, ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία» προστίθεται δε.

«Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00» σημειώνεται δε.

Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνο το νερό, ενώ τα υπόλοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.

Από τις 22:40 έως τις 01:40 της 14ης Ιουνίου κατέπλευσε κοντά στο αλιευτικό το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.

Στις 02:04 ο κυβερνήτης του σκάφους του Λιμενικού ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά και μετά μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού.

Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς.

Αναλυτικά το χρονικό της τραγωδίας μέσα από τη νέα ανακοίνωση του Λιμενικού:

Τα γεγονότα όπως καταγράφηκαν στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας έχουν ως ακολούθως:

-Χθες το πρωί 13/6 γύρω στις 11:00 από το Κέντρο Επιχειρήσεων Ρώμης ενημερώθηκε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. ότι υπάρχει ένα αλιευτικό σκάφος με μεγάλο αριθμό μεταναστών (στα διεθνή ύδατα νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου) σύμφωνα με πληροφορία που ελήφθη στις ιταλικές αρχές έπειτα από κλήση ακτιβίστριας ΜΚΟ.
-Το Λιμενικό Σώμα προέβη στη διαδικασία επαλήθευσης. Ελικόπτερο του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. απογειώθηκε περί τις 13:50 από Μυτιλήνη με προορισμό το αλιευτικό σκάφος.
-Στις 15:35 εντοπίστηκε το αλιευτικό σκάφος από το ελικόπτερο του Λιμενικού να πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα έχοντας ικανό αριθμό ατόμων στα εξωτερικά καταστρώματα αυτού.
-Αμέσως μετά τον εντοπισμό από το ελικόπτερο, ενημερώθηκαν τα παραπλέοντα στην περιοχή πλοία και τους ζητήθηκε να αλλάξουν πορεία και να ενημερώνουν το ΕΚΣΕΔ για τις κινήσεις και την εν γένει κατάσταση του αλιευτικού σκάφους.
-Ταυτόχρονα δόθηκε εντολή σε πλοίο 40 μέτρων του Λιμενικού Σώματος να αποπλεύσει από τα Χανιά Κρήτης προς το Ιόνιο και την περιοχή του αλιευτικού.
-Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00.
-Το αλιευτικό σκάφος δεν ζήτησε καμία συνδρομή από το Λιμενικό Σώμα και την Ελλάδα.
-Δεύτερη απογείωση του ελικοπτέρου περί τις 18:00, όπου πάλι διαπιστώθηκε ότι το σκάφος πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα.
-Επετεύχθη επικοινωνία του ΕΚΣΕΔ με το σκάφος μέσω δορυφορικού τηλεφώνου περί ώρα 18:30. Ο χρήστης του δορυφορικού τηλεφώνου που επέβαινε στο σκάφος, ο οποίος μιλούσε αγγλικά, απάντησε ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία.
-Το ΕΚΣΕΔ απέστειλε ένα παραπλέον πλοίο με σημαία Μάλτας το οποίο προσέγγισε περί τις 18:00 το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε – όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό.
-Επανειλημμένως ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία».
-Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό αυτή τη φορά πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνον το νερό, ενώ τα λοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.
-Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα.
-Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.
-Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τις 01:40 της 14ης Ιουνίου. Την ως άνω ώρα ο επιβαίνων στο αλιευτικό ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου ότι παρουσιάστηκε βλάβη στη μηχανή του σκάφους και έπαψε να κινείται.
-Το συγκεκριμένο γεγονός επιβεβαιώθηκε και από το παραπλέον πλωτό του Λιμενικού.
-Άμεσα το πλωτό του Λ.Σ. προσπάθησε να προσεγγίσει το αλιευτικό για να διαπιστώσει το πρόβλημα
-Στις 02:04 πμ ο Κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»).
-Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς. Πλήθος επιβαινόντων που βρίσκονταν στα εξωτερικά καταστρώματα έπεσαν στη θάλασσα.
-Έναρξη ευρείας επιχείρησης έρευνας – διάσωσης.

Στο φως της δημοσιότητας ήρθαν φωτογραφίες από το γεμάτο μετανάστες σκάφος, πριν το ναυάγιο σε διεθνή ύδατα ανοιχτά της Πύλου.

Ηδη έχουν ανασυρθεί 79 νεκροί, ενώ εκφράζονται φόβοι ότι ο αριθμός μπορεί να ανέβει κατά πολύ. Την ίδια ώρα, 104 άνθρωποι έχουν διασωθεί.

Δείτε φωτογραφίες:

Νωρίτερα σχετικά με τους επιβαίνοντες στο πλοίο, αυτούς που έχουν διασωθεί, αυτούς που έχουν ανασυρθεί νεκροί και τον αριθμό των αγνοούμενων, ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού, Νίκος Αλεξίου είπε: «Το εξωτερικό τμήμα του πλοίου ήταν γεμάτο με κόσμο, το ίδιο εικάζουμε και για το εσωτερικό. Μιλάμε για αρκετούς ανθρώπους, χωρίς να μπορούμε να δώσουμε όμως ακριβή αριθμό. (…) Αυτό που αντίκρυσαν οι συνάδελφοί μου όταν πήγαν στο σημείο, αποδεικνύει ότι το πλοίο ήταν υπερφορτωμένο, αφού οι άνθρωποι ήταν στιβαγμένοι στο κατάστρωμα. Δεν μπορεί να δοθεί ακριβής αριθμός με ασφάλεια, αλλά σίγουρα το νούμερο είναι πολύ μεγάλο».


Το βίντεο με το Super Puma 

Bίντεο που δείχνει τη στιγμή που το ελικόπτερο  Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας κατεβάζει το ειδικό καλάθι στο σκάφος του λιμενικού και διασώζει τους τέσσερις μετανάστες προκειμένου να μεταφερθούν άμεσα στο νοσοκομείο είδε νωρίτερα το φως της δημοσιότητας.

Τα πλάνα έδωσε στη δημοσιότητα το ΓΕΕΘΑ.

Έγινε γνωστό ότι όλα τα μέσα έχουν διατεθεί μετά από εντολή του αρχηγού ΓΕΕΘΑ ενώ η φρεγάτα «Κανάρης» ανέλαβε OSC (Οn Scene Coordinator) από τη στιγμή που έφτασε στον τόπο του ναυαγίου.

Ηδη έχουν ανασυρθεί 79 νεκροί, ενώ εκφράζονται φόβοι ότι ο αριθμός μπορεί να ανέβει κατά πολύ. Την ίδια ώρα, 104 άνθρωποι έχουν διασωθεί.

Είκοσι έξι άτομα νοσηλεύονται στο νοσοκομείο της Καλαμάτας με ελαφρά τραύματα ή υποθερμία, είναι όλοι άνδρες, νέοι και μεσήλικες, σύμφωνα με την ΕΡΤ. Εβδομήντα οκτώ άτομα βρίσκονται σε χώρους του Λιμενικού και αύριο (15/6) θα μεταφερθούν σε δομή φιλοξενίας στην Μαλακάσα.

Οι σοροί που έχουν εντοπιστεί είναι σε σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού και αναμένεται να μεταφερθούν για ιατροδικαστική εξέταση στην Κόρινθο. Επίσης τρία άτομα μεταφέρθηκαν στο Λιμεναρχείο Καλαμάτας για ανάκριση.

Δείτε βίντεο από την άφιξη των μεταναστών στην Καλαμάτα

Σύμφωνα με πληροφορίες από ΜΚΟ, το σήμα που δόθηκε στο Λιμενικό στις 03:00 τα ξημερώματα της Τετάρτης (14/6) αφορούσε περίπου 600 άτομα.

Την ίδια ώρα, στενεύουν τα περιθώρια να βρεθούν επιζώντες, καθώς, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες οι περισσότεροι από τους επιβαίνοντες βρίσκονταν στο αμπάρι του πλοίου, που βυθίστηκε στο βαθύτερο σημείο της Μεσογείου, περίπου 5 χλμ κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, που προέρχονται από μαρτυρίες διασωθέντων, στο αμπάρι του πλοίου βρίσκονταν κυρίως γυναικόπαιδα.

Οι ίδιες μαρτυρίες αναφέρουν ότι το πλοίο που είχε ξεκινήσει από το Τομπρούκ της Λιβύης έπλεε για πέντε ημέρες, κάτι που δεν δικαιολογείται από την απόσταση που είχε διανύσει.

Στην περιοχή μετέβη και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου ενώ ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον υπηρεσιακό Πρωθυπουργό Ιωάννη Σαρμά, ανέβαλε την προεκλογική συγκέντρωση του κόμματος στην Πάτρα που ήταν προγραμματισμένη για σήμερα το βράδυ.

H πορεία του αλιευτικού από το Τομπρούκ προς την Ιταλία (αριστερά) και το σημείο στο οποίο βυθίστηκε, όπου φαίνονται πλοία που έσπευσαν σε βοήθεια των ναυαγών (δεξιά)

Όπως αναφέρουν πηγές στο protothema.gr οι μετανάστες που βρίσκονταν στο αλιευτικό σκάφος δεν ήξεραν κολύμπι ενώ κανείς από τους διασωθέντες δεν έφερε σωσίβιο.

Oι μετανάστες – 104 εκ των οποίων έχουν διασωθεί – που επέβαιναν στο αλιευτικό  ήταν από το Αφγανιστάν, το Πακιστάν, τη Συρία και την Παλαιστίνη. 

Στο σημείο των ερευνών επιχειρούν δύο περιπολικά σκάφη, ένα ναυαγοσωστικό του λιμενικού, μία φρεγάτα του πολεμικού ναυτικού, επτά παραπλέοντα πλοία, ένα ελικόπτερο του πολεμικού ναυτικού και ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος.

Δείτε βίντεο από την προετοιμασία στην Καλαμάτα για την υποδοχή των μεταναστών

Διαρκής ενημέρωση Σαρμά για τις συνθήκες και τα αίτια της τραγωδίας

Διαρκής είναι η ενημέρωση που έχει ο πρωθυπουργος Ιωάννης Σαρμάς για τις συνθήκες και τα αίτια της τραγικής ανατροπής και βύθισης σκάφους σε διεθνή ύδατα της κεντρικής Μεσογείου δυτικά της Ελλάδας, που στοίχισε τη ζωή σε πολυάριθμους επιβαίνοντες, σε επικπινωνία του με τις αρμόδιες Αρχές.

Ο κ. Σαρμάς εποπτεύει το συντονισμό των συναρμόδιων υπουργείων στις επιχειρήσεις διάσωσης, υποδοχής και περίθαλψης των ναυαγών, καθώς και περισυλλογής και ταυτοποίησης των θυμάτων.

Σε ισχύ το σχέδιο διαχείρισης ανθρώπινων απωλειών

Παράλληλα, κατόπιν σχετικού αιτήματος του Λιμενικού, ενεργοποιήθηκε με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, το Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης ανθρωπίνων απωλειών και στη συνέχεια με απόφαση του αρχηγού της ελληνικής Αστυνομίας η Ομάδα Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών.

Οι φορείς που εμπλέκονται στη διαχείριση των θανόντων, έχουν προβεί στις απαραίτητες προετοιμασίες και βρίσκονται σε πλήρη ετοιμότητα προκειμένου, μόλις ολοκληρωθεί το έργο της έρευνας και διάσωσης – το οποίο βρίσκεται ακόμα σε πλήρη εξέλιξη και πραγματοποιείται υπό τον συντονισμό του Λιμενικού- να προχωρήσουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την αναγνώριση και ταυτοποίηση των θανόντων.

Ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Ευάγγελος Τουρνάς και ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Παπαγεωργίου βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Δείτε φωτογραφίες

Το χρονικό

Το αλιευτικό είχε ξεκινήσει από το Τομπρούκ της Λιβύης με προορισμό την Ιταλία και για πρώτη φορά εντοπίστηκε περίπου στις 8 το απόγευμα της Τρίτης. Τότε ήταν που προσεγγίστηκε από σκάφος της Frontex αλλά και του Λιμενικού και προσφέρθηκε βοήθεια στους μετανάστες καθώς το σκάφος ήταν γεμάτο όπως διαπιστώθηκε και από drone της Frontex που πέταξε στο σημείο.

Κατά πληροφορίες οι επιβαίνοντες στο σκάφος αρνήθηκαν τη βοήθεια που τους προσφέρθηκε και δήλωσαν ότι θέλουν να συνεχίσουν το ταξίδι προς Ιταλία.

Λίγες ώρες αργότερα, όμως, και υπό αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες – στην περιοχή επικρατούσαν άνεμοι έντασης 2-3 μποφόρ, το σκάφος μετά τα μεσάνυχτα ανετράπη και βυθίστηκε.

protothema.gr



agrinio24.gr