Νέο μπλακ άουτ στις μεταβιβάσεις!

Νέο μπλακ άουτ στις μεταβιβάσεις αναμένεται να προκαλέσει η επικείμενη αποχή των συμβολαιογράφων Αθηνών- Πειραιώς και Νήσων από τα καθήκοντα τους, από τις 30 Μαΐου έως τις 20 Ιουνίου 2022, με προοπτική η κινητοποίηση να παραταθεί χρονικά και να γίνει πανελλαδική.

Η κινητοποίηση των συμβολαιογράφων αποφασίστηκε με αφορμή την απόφαση του Κτηματολογίου να καταστεί υποχρεωτική η ηλεκτρονική υποβολή των συμβολαιογραφικών πράξεων αλλά και τα προβλήματα που υπάρχουν από την πλευρά των δημοσίων υπηρεσιών για την διεκπεραίωση υποθέσεων συμβολαίων και μετεγγραφών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι και τον Απρίλιο, οι συμβολαιογράφοι είχαν οδηγηθεί σε απόφαση αποχής με αφορμή άλλες ρυθμίσεις που είχαν σχέση με την έκδοση των πιστοποιητικών από τους δήμους, των γνωστών σε όλους μας ΤΑΠ.

Στο Σin μίλησε ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδας Γιώργος Ρούσκας ο οποίος αφού ξεκαθάρισε ότι οι συμβολαιογράφοι δεν διαφωνούν με τη ψηφιοποίηση της διαδικασίας αλλά ζητούν να διευθετηθούν ζητήματα που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια της συναλλαγής και την οριοθέτηση των ευθυνών των συμβολαιογράφων.

Ο κ. Ρούσκας τονίζει ότι βρίσκονται σε εκκρεμότητα 20.000 συμβολαιογραφικές μεταβιβαστικές πράξεις και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου να μη δημιουργηθεί το φαινόμενο της ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας.

Παράλληλα, επιβεβαιώνει ότι υπάρχουν περιπτώσεις που «ειδήμονες» από τα κτηματολογικά γραφεία αναλαμβάνοντας ρόλο συμβολαιογράφων υπόσχονται να επισπεύσουν τη γραφειοκρατία και ζητεί τη δημιουργία διάφανων διαδικασιών για να μην υπάρχουν δεύτερες σκέψεις.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του προέδρου του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου Εφετείων Αθηνών – Πειραιώς – Αιγαίου & Δωδεκανήσων, Γιώργου Ρούσκα στην Έλλη Κομνηνού:

Ποια είναι η απόφασή σας σχετικά με την αποχή από τα καθήκοντά σας από κάθε μεταβιβαστική πράξη;

Μέχρι τις 30 Μαΐου κανονικά τα συμβολαιογραφικά μας καθήκοντα. Αν όμως μέχρι τότε δεν έχουμε επίσης απαντήσεις από την ελληνική Πολιτεία για το μείζον ζήτημα που μας απασχολεί δηλαδή την ηλεκτρονική υποβολή αποκλειστικά από τον συμβολαιογράφο και χωρίς τη φυσική παρουσία των συμβολαίων μας στα υποθηκοφυλακεία και στα κτηματολογικά γραφεία που ανήκουν στο Κτηματολόγιο, χωρίς να αντιμετωπιστούν ζητήματα που έχουν σχέση με την ασφάλεια της συναλλαγής και την οριοθέτηση της ευθύνης του συμβολαιογράφου, τότε σε αυτήν την περίπτωση από τις 30 Μαΐου θα απέχουμε από την εκτέλεση των συμβολαιογραφικών μας καθηκόντων.

Εσείς ωστόσο, δεν είστε κατά της ηλεκτρονικής υποβολής, απλώς θέλετε να εξασφαλιστούν κάποιες προϋποθέσεις;

Πολύ σωστά το λέτε. Φυσικά και είμαστε υπέρ της εξέλιξης. Όμως η εξέλιξη αυτή θα πρέπει να υπακούει σε συγκεκριμένους κανόνες οι οποίοι μετά από τις απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις θα εξασφαλίζουν την ασφάλεια της συναλλαγής και την οριοθέτηση των ευθυνών μας όπως και του λαμβάνοντα τις συγκεκριμένες υπηρεσίες κτηματολόγησης.

Στην προηγούμενη φάση της αποχής αντιδρούσατε για τον ΤΑΠ και την ηλεκτρονική ταυτότητα των κτιρίων. Σας ρωτώ σε σχέση και με τις εμπρόθεσμες αιτήσεις μέχρι 31/3 που υπάρχουν από ιδιώτες ενδιαφερόμενους για να γίνουν κάποιες μεταβιβάσεις. Αυτοί ανέμεναν ότι θα ολοκληρώνονταν η διαδικασία με απλή βεβαίωση μηχανικού.

Ακριβώς έτσι είναι. Γιατί υπάρχουν σε όλη τη χώρα σχεδόν 20.000 συμβολαιογραφικές μεταβιβαστικές πράξεις προς υπογραφή. Πρόκειται για αγοραπωλησίες, γονικές, δωρεές, συστάσεις κλπ. Γι΄αυτές ενώ είχε συγκεντρωθεί ο μεγαλύτερος αριθμός από τα απαιτούμενα έγγραφα για συγκεκριμένους λόγους όπως τη μη έκδοση εμπροθέσμου βεβαίωσης ΤΑΠ από τους δήμους, την αλλαγή της διαδικασίας για τη λήψη ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας, για ορισμένες μέρες ήταν αδύνατον να υλοποιηθεί η μεταβίβασή τους οπότε απαιτείται η ηλεκτρονική ταυτότητα. Αυτό που ζητήσαμε είναι όλες αυτές οι περιπτώσεις για τις οποίες είχαν εκδοθεί βεβαιώσεις και είχαν υποβληθεί και οι δηλώσεις και είχε συγκεντρωθεί ο μεγαλύτερος αριθμός εγγράφων μέχρι 31/3 να υπάρχει μία συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση που να δίνει τη δυνατότητα υπογραφής τους και σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα για δύο μήνες και από την άλλη πλευρά όλες οι μεταβιβάσεις που θα ξεκινούσαν από την 1η Απριλίου να γίνονταν με τη χρήση της ηλεκτρονικής ταυτότητας.

Έτσι, θα είχαμε μία διασπορά του αριθμού των συμβολαιογραφικών πράξεων και δεν θα αντιμετωπίζαμε αυτά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα που εκτός από την τρέχουσα δουλειά και για τις προγενέστερες πράξεις θα απαιτηθεί η έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας.

Δηλαδή μιλάμε για έναν τεράστιο όγκο δουλειάς που καλείστε να διαχειριστείτε, το οποίο αν τελικά οδηγηθείτε στην αποχή θα μείνει στον πάγο;

Να επιβεβαιώσουμε ότι ο μέσος χρόνος για την υλοποίηση μιας μεταβίβασης είναι από 20 μέρες ιδανικά μέχρι τους 6 μήνες. Και αυτό διότι ο μεγάλος αριθμός εγγράφων που απαιτείται προκειμένου να υλοποιηθεί μια μεταβίβαση και δυστυχώς η μη ανταπόκριση όλως των φορέων που εκδίδουν αυτές τις συγκεκριμένες βεβαιώσεις κι έχουν επιβαρύνει την ελληνική μεταβίβαση οπωσδήποτε καθιστά τη διαδικασία υπογραφής συμβολαίου δύσκολη, χρονοβόρα και είναι μια εξαιρετικά κοπιαστική διαδικασία. Όποιος έχει κάνει συναλλαγή, όποιος έχει κάνει μεταβίβαση ή ως αγοραστής ή ως πωλητής το επιβεβαιώνει.

Προφανώς έχετε γνωστοποιήσει το θέμα στις αρμόδιες Αρχές, ποια είναι η πρόθεσή τους;

Ως θεσμός είμαστε υποχρεωμένοι να επικοινωνούμε με τους φυσικούς μας προϊσταμένους που είναι οι Δημόσιες Υπηρεσίες διότι ενεργούμε ως άμεσοι δημόσιοι λειτουργοί, δηλαδή ως συνέχεια της Δημόσιας Διοίκησης. Ελπίζουμε ότι το αρμόδιο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης όπως έχει δώσει λύσει σε προγενέστερες περιπτώσεις να δώσει λύση και στο συγκεκριμένο ζήτημα για να έχουμε μια ασφαλή ηλεκτρονική διαδικασία, οριοθετημένη για τις ευθύνες μας όπως και για τις ευθύνες του Κτηματολογίου έχοντας ως γνώμονα την ασφάλεια της συναλλαγής.

Σύμφωνα με κάποια δημοσιεύματα υπάρχουν περιπτώσεις όπου κάποιοι από τα Κτηματολογικά γραφεία εμφανίζονται ως ειδικοί για να κάνουν τη δική σας δουλειά. Ισχύει κάτι τέτοιο;

Όπου υπάρχει οποιοδήποτε ζήτημα και μιλάω για ζήτημα συναλλαγής ή καθυστέρησης δημιουργεί και τις εξειδικευμένες συνθήκες να εμφανιστούν «ειδήμονες» οι οποίοι είναι σε θέση με τους δικούς τους τρόπους να εκτελούν ή να επισπεύδουν ή να υπόσχονται ότι θα επισπεύσουν διαδικασίες οι οποίες έχουν σχέση με την αντιμετώπιση της ελληνικής γραφειοκρατίας. Αυτό το φαινόμενο υπάρχει και μπορεί εύκολα να αντιμετωπιστεί όταν δημιουργείς εκείνες τις διαφανείς διαδικασίες οι οποίες δεν επιτρέπουν εκτιμήσεις, γνώμες και δεύτερες σκέψεις.

Συνεπώς για να συνοψίσουμε, τί ζητούν οι συμβολαιογράφοι;

Οι Έλληνες συμβολαιογράφοι συμφωνούμε με την ηλεκτρονικοποίηση της διαδικασίας εγγραφής των συμβολαίων στα κτηματολογικά γραφεία. Ζητάμε όμως αυτή η διαδικασία να μη σημαίνει μια επιπλέον ηλεκτρονική γραφειοκρατία αλλά να είναι ασφαλής, να εξασφαλίζει τον συμπολίτη μας ο οποίος αποκτά ένα εμπράγματο δικαίωμα αγοράζει σπίτι ή του μεταβιβάζουν με δωρεά ή με γονική παροχή. Να είναι σύντομη η διαδικασία έγγραφής. Να ελέγχεται αμέσως για να μπορεί έκαστος να γνωρίζει τα δικαιώματά του. Αυτό που έχουμε με την έως σήμερα εμπειρία μας είναι ότι η διαδικασία της ηλεκτρονικής υποβολής αντιμετωπίζει συγκεκριμένα προβλήματα που τα έχουμε επισημάνει και ζητάμε από την ελληνική Πολιτεία και ελπίζουμε ότι θα έχουμε την ανάλογη ανταπόκριση να ακούσει τις απόψεις μας, να διαμορφώσει αυτό το ασφαλές περιβάλλον για να έχουμε τον χρόνο όλοι να ανταποκριθούμε με επιτυχία σε αυτήν τη δύσκολη διαδικασία.
Πιστεύουμε ότι θα είμαστε σε θέση να ενημερώσουμε το σώμα μας μετά τις συναντήσεις που θα έχουμε μέχρι το τέλος της ερχόμενης εβδομάδας με τους αρμοδίους και ελπίζουμε να έχουμε μία λύση στο συγκεκριμένο ζήτημα.

Η διαδικασία των πλειστηριασμών συνεχίζεται;

Ναι, συνεχίζεται.
 


sofokleousin.gr