Οδηγούμε τα Forester και EV e-boxer της Subaru


Η Subaru είναι μια «μικρή» σε πληθώρα μοντέλων Ιαπωνική μάρκα, που όμως χαίρει ιδιαίτερη εκτίμηση από τους μύστες της αυτοκίνησης, για την αξιοπιστία της, το σύστημα τετρακίνησης και την αγωνιστική της ιστορία.

Τα προϊόντα της εταιρίας αυτής, που στην περίοδο των «παχιών αγελάδων» της χώρας «χάλαγε κόσμο» κυρίως με τα Impreza STI και τα Forester turbo, δύσκολα πλέον τα βλέπει κανείς στους ελληνικούς δρόμους. Οι υψηλές τιμές κτήσης και οι ενεργοβόροι κινητήρες τους, δεν αφήνουν ακόμα και τους καταναλωτές που ξέρουν την αξία τους να πλησιάσουν στις λιγοστές εκθέσεις της μάρκας.

Όμως η Subaru είναι εδώ (μέσω των Πλειάδων της οικογένειας Χεκιμιάν) και δεν σκοπεύει να υποχωρήσει στις αξίες της, που αφορούν ποιοτικά, σκληροτράχηλα, αξιόπιστα και με μεγάλες εκτός δρόμου δυνατότητες μοντέλα.

Έτσι, με μότο το «Hybrid, the Subaru Way», παρουσίασε στους Έλληνες εκπροσώπους του ειδικού τύπου τα νέα mild hybrid, τετρακίνητα μοντέλα Forester και XV, που χρησιμοποιούν τον 2λιτρο κινητήρα e-Boxer, ο οποίος με την χρήση ήπιου υβριδικού συστήματος, υπόσχεται μειωμένη κατανάλωση (11%) και μειωμένες εκπομπές ρύπων.

Forester 5ης Γενιάς

Ταυτόχρονα, στην παρουσίαση, γνωρίσαμε και το Forester 5ης γενιάς, που σε σχέση με τον προκάτοχό του έχει γίνει μεγαλύτερο, πιο γωνιώδες σε σχήμα και δείχνει περισσότερο τον όγκο του.

Η νέα «επιθετική» εμφάνιση, ξεχωρίζει από τις έντονες γωνίες του αμαξώματος, από την εμπρός γρίλια, από την μαύρη φάσα πίσω και από τα νέα φωτιστικά σώματα (εμπρός & πίσω).

«Χτισμένο» πάνω στην νέα πλατφόρμα της φίρμας «Subaru Global Platform» (μαζί με το Impreza & το XV), διαθέτει μεγαλύτερη ακαμψία και έχει αυξημένες  όλες τις διαστάσεις (+15 χλστ μήκος, +20 χλστ πλάτος, +5 χλστ ύψος & +30 χλστ μεταξόνιο), με ανάλογα οφέλη στον διαθέσιμο για τους επιβάτες χώρο. Η αύξηση αυτή κάνει ακόμα πιο άνετη την μεταφορά 5ου επιβάτη, ενώ όλοι πλέον έχουν περισσότερο «αέρα» στο κεφάλι και οι πίσω μεγαλύτερο χώρο για τα γόνατα. Αυξημένη (κατά 4 λίτρα) είναι και η χωρητικότητα των αποσκευών (συνολικά 509 λίτρα), παρά το ότι, στην πλάτη των πίσω καθισμάτων (επαρκώς προστατευμένες) είναι οι μπαταρίες του υβριδικού συστήματος.

Επιπλέον, βελτιώσεις έχουν γίνει στο άνοιγμα της 5ης πόρτας για πιο εύκολη φόρτωση/εκφόρτωση των αποσκευών. Βέβαια, δεν υπάρχει ρεζέρβα, παρά μόνο κιτ επισκευής ελαστικού, γεγονός που πρέπει να προβληματίζει όσους σκοπεύουν να εκμεταλλευτούν τις εντυπωσιακές δυνατότητες τετρακίνησης της Subaru και την μεγάλη απόσταση του αμαξώματος (220 χλστ) από το έδαφος.

Στο μοντέρνο εσωτερικό είναι αισθητή η αναβάθμιση ποιότητας υλικών και συναρμογής που συμβαδίζει με την τσουχτερή τιμή κτήσης, ενώ η «δανεική» από το XV κεντρική οθόνη πληροφόρησης και επικοινωνίας είναι εργονομική και εύχρηστη. Κατά τα λοιπά, η εργονομία και η ορατότητα παίρνουν υψηλή βαθμολογία ακόμα και από τον πλέον απαιτητικό κριτή, ενώ στάνταρτ σε όλες τις εκδόσεις είναι το πακέτο συστημάτων ασφαλείας EyeSight. Προαιρετικά, υπάρχει η δυνατότητα εξοπλισμού με το σύστημα DriverFocus, που μέσω κάμερας «παρατηρεί» το πρόσωπο του οδηγού αναγνωρίζοντας πιθανή κόπωσή, ή έλλειψη προσοχής στον δρόμο. Στην υπηρεσία του οδηγού επίσης, διατίθενται (προαιρετικά) και συστήματα υποβοήθησης και ασφάλειας, όπως τα Reverse Automatic Braking και Rear Vehicle Detection.

Όλα τα παραπάνω έδωσαν στο νέο Forester τα πολυπόθητα 5 αστέρια ασφάλειας του Euro-NCAP, με κορυφαία επίδοση (97%) την προστασία των παιδιών.

Ήπιος υβριδικός κινητήρας

Κάτω από το μεγάλο καπό, βρίσκεται η κεντρική είδηση αυτής της παρουσίασης, ο 2λιτρος (1.995 κ.εκ.), 150 ίππων, επίπεδος κινητήρας e-Boxer, που προκύπτει από συνδυασμό του γνωστού «φλατ» κινητήρα της μάρκας με έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 16,7 ίππων (118,4 Volt και 4,8 Ah, ροπή 66Nm), ενσωματωμένο στο – στάνταρντ – CVT κιβώτιο 7 σχέσεων. Η συνολική ιπποδύναμη παραμένει στους 150 ίππους / 5.600-6.000 σ.α.λ. (ροπή 194 Nm στις 4.000 σ.α.λ.), καθώς δεν αθροίζεται με την απόδοση του ηλεκτροκινητήρα που ουσιαστικά λειτουργεί σε πολύ χαμηλές στροφές, ενισχύοντας κυρίως την ροπή.

Το σύνολο έχοντας να αντιμετωπίσει επιπλέον βάρος 110 κιλών (συνολικά 1660 κιλά), δεν τα πάει καθόλου άσχημα σε επιδόσεις παρά την αντικειμενική ραθυμία του CVT κιβωτίου. Έτσι, επιταχύνει από 0-100 σε 11.8’’ και φτάνει σε τελική ταχύτητα 188 χλμ/ώρα, με μικτή κατανάλωση 6,7 λτ/100 χλμ με το μέχρι σήμερα ισχύον σύστημα μέτρησης (NEDC) και 8,1 λτ/100 χλμ κατά το σύστημα μέτρησης WLTP που θα ισχύει από 1/3/20.

Στην πράξη, με κίνηση σε ανοιχτό δρόμο και ταχύτητες από περίπου 80 έως 140 χλμ/ώρα, είδαμε στην οθόνη πολυμέσων μέση κατανάλωση 9,7 λτ/100 χλμ, γεγονός αναμενόμενο αφού η οικονομία κατανάλωσης του ήπιου υβριδικού συστήματος επιτυγχάνεται κυρίως μέσα στην πόλη, με ταχύτητες που δεν φορτίζουν ιδιαίτερα τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Όσον αφορά την φόρτιση των μπαταριών ιόντων-λιθίου, πραγματοποιείται στην φάση της επιβράδυνσης και η διαθέσιμη ενέργεια εμφανίζεται στην κεντρική οθόνη. Να σημειώσουμε επίσης ότι, η εξοικονόμηση χώρου έχει περιορίσει την χωρητικότητα του ρεζερβουάρ από τα 63 στα 48 λίτρα.

Ο ίδιος κινητήρας στο πιο κομψό, όμορφο και ελαφρύ (1550 κιλά) XV, δίνει επιτάχυνση 0-100 σε 10.7΄΄ και τελική ταχύτητα 193 χλμ/ώρα, ενώ η μέση κατανάλωση είναι (κατά τον κατασκευαστή) 6,5 λτ/100 χλμ (NEDC), 7,9 λτ/100 χλμ (WLTP). Στην πράξη, ακολουθώντας τους ίδιους δρόμους και ανάλογο με το Forester ρυθμό, είδαμε μέση κατανάλωση 9,5 λτ/100 χλμ. με το ρεζερβουάρ να χωρά επίσης 48 λίτρα καυσίμου.

Εντός και εκτός δρόμου

Όσον αφορά τις οδηγικές εντυπώσεις από το XV, είναι αυτές που σας είχαμε αναφέρει και προ μηνών στην δοκιμή διαρκείας που είχαμε πραγματοποιήσει, με βελτίωση στην ποιότητα κύλισης και ισορροπημένη οδική συμπεριφορά, χάρη στο χαμηλό κέντρο βάρους (λόγω μπόξερ κινητήρα) και στην σχεδόν ισοκατανομή βάρους μεταξύ των δυο αξόνων.

Στο Forester 5ης γενιάς η ψηλή, άνετη (με όχι ιδιαίτερη πλευρική στήριξη) θέση οδήγησης και η άριστη περιμετρική ορατότητα, συνδυάζονται με ακριβές (όχι ιδιαίτερα σβέλτο) σύστημα διεύθυνσης και ανάρτηση που «ισοπεδώνει» τις κακοτεχνίες/φθορές των δρόμων, σεβόμενη την παράδοση του μοντέλου από καταβολής του.

Η αναμενόμενη καλή οδική συμπεριφορά (κατανομή βάρους 51:49) , συνοδεύεται από δυνατά και με αίσθηση φρένα, αλλά ο αεροδυναμικός θόρυβος δείχνει αυξημένος, ενώ ο θόρυβος από το CVT κιβώτιο, που σε κάνει να νομίζεις ότι «όλο φεύγουμε, αλλά πάλι εδώ είμαστε», είναι το μόνο που μας χάλασε σε αυτή την εκδρομή με τα δυο πραγματικά ξεχωριστά μοντέλα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ίσως –αν μας διαβάζουν οι έχοντες την ευθύνη της μάρκας- αποφασίζουν μελλοντικά τον συνδυασμό με μηχανικό, ή πιο ζωηρό αυτόματο κιβώτιο.

Πάντως, το mild hybrid σύστημα, με τον ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο μέσα στο κιβώτιο, διατηρεί τα πλεονεκτήματα του «φλατ» κινητήρα, ενώ το σύστημα τετρακίνησης Symmetrical All-Wheel Drive, παραμένει ένα από τα καλύτερα της αγοράς. Το συγκεκριμένο κατανέμει την ροπή του κινητήρα με βάση τις πληροφορίες που παίρνει από το κεντρικό διαφορικό και από το Σύστημα Δυναμικού Ελέγχου (VDC).

Επίσης, το κεντρικό διαφορικό (μέσω συνεκτικού συστήματος λειτουργίας), φροντίζει για την κατανομή της ροπής μεταξύ των δύο αξόνων, ενώ το VDC δίνει ροπή σε κάθε τροχό ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες. Οι παραπάνω λειτουργίες συνδυαζόμενες με μεγάλες – για το μέγεθος του αμαξώματος – γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής (20,2 – 21,5 και 25,8 μοίρες), είναι αυτές που μας εντυπωσίασαν, όταν βρεθήκαμε να οδηγούμε μέσα σε πίστα κατασκευασμένη για moto cross.

Μεγάλα εμπόδια που έδειχναν ανυπέρβλητα, «χάθηκαν» κάτω από τις δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου του Forester, ενώ τα κλισιόμετρα έδειξαν γωνίες που δεν αντέχει οδηγός (όπως πλάγια κίνηση με γωνία περίπου 35 μοιρών).

Εκδόσεις – Τιμές

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι υβριδικές εκδόσεις μειώνουν την κατανάλωση και τους ρύπους, αλλά …τσιμπούν τις τιμές. Έτσι το XV e-Boxer, διατίθεται σε 3 εκδόσεις με τιμή από 37.500 ευρώ (έκδοση Style), ενώ το νέο Forester e-Boxer, είναι επίσης διαθέσιμο σε τρεις εκδόσεις εξοπλισμού με τις τιμές από 39.950 ευρώ (έκδοση Free).



Πηγή