Προσφυγές στη Δικαιοσύνη κατά του νέου ΕΝΦΙΑ!

Παραμένει άδικος ο ΕΝΦΙΑ – Έβγαλαν τον συμπληρωματικό φόρο και έβαλαν άλλους δυο καταστροφικούς δηλώνει στο Σin ο Στράτος Παραδιάς.

Ο κ. Παραδιάς μιλά για κατάφωρη παραβίαση του Συντάγματος και κάνει λόγο για μετάθεση του φορολογικού βάρους με έναν τρόπο μηχανικό και πάρα πολύ άδικο, πάνω σε ανθρώπους που φορολογούνται πλέον εντελώς άνισα με ίδιους φορολογούμενους. Επιπλέον, όπως σημειώνει, δεν λαμβάνεται η φοροδοτική ικανότητα του πολίτη, δηλαδή το εισόδημα του σε σχέση με την περιουσία του.

Ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ αναφέρεται και σε δύο ακόμη μείζονα ζήτημα που θα απασχολήσουν το προσεχές διάστημα τους ιδιοκτήτες ακινήτων την ηλεκτρονική ταυτότητα των κτιρίων και κυρίως για την ευρωπαϊκή οδηγία περί υποχρεωτικής ενεργειακής απόδοσης.

Ολόκληρη η συνέντευξη της Έλλης Κομνηνού με το Στράτο Παραδιά, Δικηγόρο Αθηνών, Πρόεδρο της ΠΟΜΙΔΑ και της UIPI:

Κύριε Παραδιά τι έχει συμβεί με τον ΕΝΦΙΑ; Μεθαύριο πρέπει να πληρωθεί και η πρώτη δόση…

«Ο ΕΝΦΙΑ παραμένει άδικος φόρος ιδιαίτερα σε εκείνους που έχουν από πέρυσι έχουν πάρει πολλαπλάσιες χρεώσεις, αδικαιολόγητα μεγάλες. Αυτό συμβαίνει σε αρκετές περιπτώσεις, με εντονότατες διαμαρτυρίες των θιγομένων»

Διαβάζουμε καταγγελίες για υπέρογκους λογαριασμούς. Αυτό είναι προϊόν κάποιου λάθους στο νέο σύστημα υπολογισμού;

Οι περιπτώσεις του λάθους είναι λίγες, ωστόσο οι λογαριασμοί είναι φουσκωμένοι από τους εξής παράγοντες:

Σε πολλές περιοχές είχαμε πολύ μεγάλες, δραματικές αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών. 50%, 60%, 70%, 80%. Στο λεκανοπέδιο έχουμε αυξήσεις της τάξης του 80%, του 90% και του 100%.

Χαρακτηριστικά, στο κέντρο της Αθήνας, κοντά στα γραφεία της ΠΟΜΙΔΑ η τιμή ζώνης ήταν 1.850 ευρώ το μέτρο και πήγε στα 3.600 ευρώ, δηλαδή πολύ κοντά στο διπλάσιο, χωρίς αυτό να δικαιολογείται από τα δεδομένα της πραγματικότητας και της αγοράς.

Η κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου – του γενικευμένου φόρου πάνω στο σύνολο της περιουσίας – συνοδεύτηκε από άλλα δυο μέτρα. Το πρώτο είναι ότι κάθε περιουσιακό στοιχείο που υπερβαίνει τις 400.000 υπόκειται – ανεξάρτητα αν ανήκει σε έναν ή σε πολλούς – σε μια φορολόγηση με έναν νέο  συμπληρωματικό φόρο, αλλά πολύ χειρότερο από τον παλαιό.

Το δεύτερο είναι ότι επιβάλλεται  και ένας άλλος πρόσθετος φόρος εάν η συνολική αξία της περιουσίας του ιδιοκτήτη υπερβαίνει τις 500.000 ευρώ, με μια κλιμάκωση 5%, 10%, 15% και 20%, σε όλες τις περιουσίες που ξεπερνούν τις 500.000 ευρώ.

Τέλος, είχαμε μια ακόμη δραματική αύξηση στη φορολόγηση των οικοπέδων, επί πλέον του +25% που είχε επιβληθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση.  

Έτσι, λοιπόν όπου συνδυάζονται όλα αυτά τα στοιχεία – αύξηση αντικειμενικών, περιουσιακό στοιχείο άνω των 400.000, περιουσία άνω των 500.000 και οικόπεδο – εκεί πολλαπλασιάζεται αστρονομικά η φορολογική επιβάρυνση και οι άνθρωποι που υπόκεινται σε αυτή την κατηγορία θα «ματώσουν» κυριολεκτικά για να πληρώσουν αυτά που γλίτωσαν όλοι οι υπόλοιποι…

Είναι δηλαδή μια μετάθεση του φορολογικού βάρους με έναν τρόπο μηχανικό και πάρα πολύ άδικο, πάνω σε ανθρώπους που φορολογούνται πλέον εντελώς άνισα με ίδιους φορολογούμενους. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι αν δύο πολίτες έχουν περιουσία ενός εκατομμυρίου ευρώ καθένας, αλλά ο ένας την έχει σε ένα περιουσιακό στοιχείο (π.χ. ένα κτίριο ή ένα οικόπεδο) και ο άλλος σε δέκα διαφορετικές ιδιοκτησίες μικρής αξίας, ο πρώτος θα πληρώσει φόρο κατά 63% τουλάχιστον υψηλότερη από τον δεύτερο!

Παράλληλα, δεν λαμβάνεται η φοροδοτική ικανότητα του πολίτη, δηλαδή το εισόδημα του σε σχέση με την περιουσία του. Ετσι οι πολίτες με απρόσοδα ακίνητα, που δεν μπορούν για διάφορους λόγους να εκποιηθούν, διατρέχουν τον έσχατο των κινδύνων από τις απάνθρωπες κυριολεκτικά συνέπειες της μη πληρωμής του ΕΝΦΙΑ.

Εδώ πρέπει να επισημάνω πως οι ρυθμίσεις αυτές παραβιάζουν το άρθρο 4 του Συντάγματος που ορίζει ότι όλοι οι Έλληνες συμμετέχουν στα δημόσια βάρη χωρίς διακρίσεις και ανάλογα με τις δυνάμεις τους, πράγμα που επεσήμανε στην έκθεσή της και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής. Επίσης παραβιάζουν και το άρθρο 21 για την προστασία της οικογένειας δεδομένου ότι εισάγουν στοχευμένη βαρύτατη υπερφορολόγησης της οικογενειακής περιουσίας, φορολογώντας κάθε μέλος της – εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτήτη, υπολογίζοντας αυξητικό συντελεστή σαν να είναι ο καθένας ιδιοκτήτης ολοκλήρου του ακινήτου.

Μπορεί να υπάρξει δίκαιος ΕΝΦΙΑ;

Δίκαιος ΕΝΦΙΑ μπορεί να υπάρξει μόνο εάν θεσπιστεί ένας κύριος φόρος για κάθε ακίνητο και δεν υπάρχει κανενός είδους συμπληρωματικός φόρος, πρόσθετος φόρος, κανενός είδους τρικ ή αλχημεία που να προσαυξάνει τον βασικό φόρο επί του ακινήτου.

Έχετε απευθυνθεί στην κυβέρνηση γι΄αυτό;

Η Ομοσπονδία ζήτησε από την κυβέρνηση να καταργήσεις τις αντισυνταγματικές επιβαρύνσεις του νέου ΕΝΦΙΑ και να επανεξετάσει τις αυξήσεις πάνω από 40% στις αντικειμενικές αξίες σε κάποιες περιοχές, διότι οι ανατιμήσεις αυτές στις τιμές ζώνης βασίστηκαν σε στοιχεία προ του κορονοϊού, σε μια περίοδο όλοι πιστεύαμε ότι το αύριο θα είναι δραματικά καλύτερο από το χθες», ενώ μετά τα lockdown, τα στοιχεία αυτά δεν επαληθεύονται από την πραγματικότητα.

Σε κάθε περίπτωση επειδή κάποιοι σε μια περιοχή πουλάνε και αγοράζουν, δεν μπορεί όλοι οι υπόλοιποι που έχουν στο σπίτι τους, την περιουσία τους στην ίδια περιοχή, αλλά δεν συμμετέχουν σε κανένα αλισβερίσι αγορών και πωλήσεων, να βαφτίζονται «εκατομμυριούχοι» και να φορολογούνται αγρίως. Εντελώς παράλογο. Μια τεράστια αδικία σε πολλούς ανθρώπους που εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι ιδιαίτερα πλούσιοι.

Εύχομαι οι διαμαρτυρίες από όλη τη χώρα να φτάσουν εγκαίρως στα κυβερνητικά “αφτιά” και να καταλάβουν ότι έχουν διαπράξει μέγα λάθος. Να καταλάβουν ότι πρέπει να ξαναδούν τις αντικειμενικές σε ορισμένες περιοχές και να ξαναδούν τουλάχιστον τους αυξητικούς συντελεστές για τα περιουσιακά στοιχεία που ξεπερνούν τις 400.000, κάτι που οδηγεί σε συντριπτικά φορολογικά βάρη, ανθρώπους που δεν το περίμεναν, και δεν μπορούν να τα πληρώσουν.

Αν αυτό δεν γίνει εγκαίρως αντιληπτό, το λόγο θα έχει η Δικαιοσύνη η οποία θα δικάσει τις προσφυγές πολιτών από όλη τη χώρα βάσει του Συντάγματος, οι διατάξεις του οποίου περί μη διακρίσεων των πολιτών, περί ισότητας στη συμμετοχή των δημόσιων βαρών και περί προστασίας της οικογένειας έχουν βάναυσα παραβιαστεί από τις διατάξεις του νέου ΕΝΦΙΑ.  

Η ΠΟΜΙΔΑ έχει ήδη θέσει στη διάθεση των θιγομένων ιδιοκτητών από όλη τη χώρα πλήρη ανάλυση του προβλήματος στην ιστοσελίδα της www.pomida.gr καθώς και έτοιμο υπόδειγμα «ενδικοφανούς προσφυγής» που πρέπει να κατατεθεί στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. φορολογίας του καθενός μέχρι τις 10.6.2022, και αποτελεί προαπαιτούμενο για την εν συνεχεία προσφυγή στη Διοικητική Δικαιοσύνη.

Ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίων: Η νέα ψηφιακή εφαρμογή είναι πλέον προαπαιτούμενη σε όλες τις μεταβιβάσεις ακινήτων, αγοραπωλησίες, γονικές παροχές κ.ά. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερο κόστος;

Η νέα αυτή υποχρέωση είναι αναπόφευκτο ότι, εκτός από το αυξημένο κόστος της, θα δημιουργήσει σοβαρότατες εμπλοκές και πολύμηνες καθυστερήσεις στις εμπράγματες συναλλαγές εξαιτίας του γραφειοκρατικού χαρακτήρα της, αλλά και εντονότατες διαμαρτυρίες των ενδιαφερομένων.

Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία για την υποχρεωτική ενεργειακή απόδοση των κτιρίων τι επίδραση θα έχει στην οικονομία και την κοινωνία;

Κάθε χώρα θα πρέπει να εισάγει ελάχιστα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης που θα ισχύουν το αργότερο από το 2027, ενώ έως το 2035, ολόκληρο το εθνικό κτιριακό απόθεμα πρέπει θα καλύπτεται από ελάχιστα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης. Τα Κράτη-μέλη που θα είναι υπεύθυνα για την επίτευξη των στόχων, θα χρησιμοποιήσουν κάθε μέσο, θεμιτό ή και αθέμιτο, για να αναγκάσουν τους ιδιοκτήτες να αναβαθμίσουν ενεργειακά τα κτίριά τους.  

Ουδείς αμφισβητεί την αναγκαιότητα της ενεργειακής αναβάθμισης των υπαρχόντων κτιρίων. Η υλοποίησή της όμως απαιτεί θετικά και αποτελεσματικά μέτρα ενίσχυσης των ιδιοκτητών κτιρίων.

Σε κάθε περίπτωση η καθιέρωση υποχρεωτικής ελάχιστης ενεργειακής απόδοσης, ιδιαίτερα στις ενοικιαζόμενες κατοικίες, χωρίς τα μέτρα ενίσχυσης, δεν θα έχει καμιά ουσιαστική αποτελεσματικότητα, ακόμη και αν συνδυαστεί με  επιβολή απαγορεύσεων (π.χ. μίσθωσης ή πώλησης) και προστίμων.

Τα κανονιστικά μέτρα γενικότερα είναι άδικα και αντικοινωνικά στην περίπτωση που θέσουν υποχρεώσεις οι οποίες δεν είναι εφικτό να εφαρμοστούν, και δεν θα υλοποιηθούν τελικά.

Η εμμονή στην βίαιη εφαρμογή τους θα οδηγήσει στην εξαέρωση της αξίας των παλαιοτέρων κτιρίων και σε μείζονα κοινωνικά προβλήματα, σε βάρος των ιδιοκτητών τους, και ιδιαίτερα των ανθρώπων μεγάλης ηλικίας, στους οποίους ανήκουν αυτά.

Με λίγα λόγια η επί θύραις ένταξη και των κτηρίων στο ευρωπαϊκό “σύστημα εμπορίας ρύπων”, θα δώσει τη χαριστική βολή στο κόστος στέγασης ιδιοκτητών και ενοικιαστών και θα οδηγήσει σε απαξίωση περιουσιών ενώ απειλεί να αφήσει άστεγους και τους ενοικιαστές .

Όταν λέτε μέτρα τι ακριβώς απαιτείται;

Ως πλέον αποτελεσματικά μέτρα για την επίτευξη της ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων θεωρούνται τα εξής:

1. Επιδότηση των εργασιών αναβάθμισης μέσω προγραμμάτων τύπου «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ» : Άμεσο και  αποτελεσματικό μέτρο δεδομένου ότι τα απαιτούμενα κεφάλαια για την υλοποίηση των παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας δεν είναι διαθέσιμα από τους ιδιοκτήτες, εξ αιτίας και της βαριάς φορολόγησης τους τόσο με φόρο εισοδήματος (έως και 45%) όσο και με ετήσιο ΕΝΦΙΑ.

2.Μηδενικός ή έστω μειωμένος ΦΠΑ στα υλικά και τις υπηρεσίες ενεργειακής αναβάθμισης: Μέτρο ιδιαίτερα άμεσης και υψηλής αποτελεσματικότητας χωρίς το οποίο οι προσδοκίες για εκτεταμένη ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων σε όλη την Ευρώπη δεν πρόκειται να επαληθευθούν  στο ορατό μέλλον.

3.  Έκπτωση από το φόρο εισοδήματος των δαπανών που θα υπερβούν το ποσό της κρατικής επιδότησης: Μέτρο υψηλής αποτελεσματικότητας που θα αφορά φυσικά δαπάνες με νόμιμα παραστατικά.

4. Έκπτωση ποσοστού από τον ΕΝΦΙΑ: Μέτρο ιδιαίτερα υψηλής αποτελεσματικότητας, ιδιαίτερα για όσους έχουν σημαντική ετήσια φορολογική επιβάρυνση.

 


sofokleousin.gr