Στον κακό μας τον καιρό…

«Δεν αργεί να γίνει το κακό», έλεγαν οι παλιοί, αλλά στη Χαλκιδική παράγινε. Μέσα σε είκοσι λεπτά, επτά άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και δεκάδες άλλοι τραυματίστηκαν από ένα όχι και τόσο ξαφνικό μπουρίνι. Τα «ακραία καιρικά φαινόμενα» είναι κανόνας του καλοκαιριού και η ΕΜΥ είχε προειδοποιήσει. Ολοι λένε ότι φταίει το φαινόμενο του θερμοκηπίου, αλλά για τους νεκρούς δεν υπάρχει δικαιολογία. Οι θάνατοι οφείλονται σε ένα άλλο ακραίο φαινόμενο που λέγεται ελληνικό κράτος και αδυνατεί να κάνει τη βασική του δουλειά. Να δημιουργήσει εκείνες τις υποδομές που τα αναπόφευκτα «ακραία καιρικά φαινόμενα» δεν θα σκοτώνουν κόσμο.

Σε ολόκληρη την Ευρώπη υπάρχει ένα πληροφοριακό σύστημα γνωστό ως ευρωπαϊκός αριθμός κλήσης εκτάκτων αναγκών ή «112». Αυτό αποτελείται από δύο σκέλη. Πρώτον, σε αυτόν τον αριθμό τηλεφωνούν οι πολίτες για έκτακτες ανάγκες, δίνοντας αυτομάτως γεωγραφικό στίγμα (GPS) τη στιγμή του κινδύνου. Με τον ενιαίο αριθμό οι πολίτες μπορεί να γλιτώσουν και τα παράπονα των κρατικών υπαλλήλων, όπως έγινε στο Μάτι, όπου ένας πυροσβέστης απάντησε σε πολίτη «Γιατί καλείτε μόνο εμάς; Πάρτε και το 100». Δεύτερον είναι το σύστημα συναγερμού πολιτών (Cell Broadcast Service). Το κέντρο του «112» στέλνει μαζικά μηνύματα σε όλους τους πολίτες μιας περιοχής προκειμένου να φύγουν άμεσα, λόγω κινδύνου.

Αυτό το τελευταίο χρησιμεύει στην Ελλάδα μόνον ως αφορμή για εορτασμό. Την 11η Φεβρουαρίου κάθε έτους η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας γιορτάζει την Ευρωπαϊκή Ημέρα του «112». Η ημέρα θεσμοθετήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να κάνει γνωστό τον ενιαίο πανευρωπαϊκό αριθμό 112 στους πολίτες.

Η μόνη διαφορά είναι ότι στις άλλες χώρες, εκτός από τους εορτασμούς και τα διαφημιστικά σποτάκια, έχουν και το σύστημα. Στην Ελλάδα η διαδικασία για τη λειτουργία του ξεκίνησε στις 20 Ιουλίου 2010, σχεδόν είκοσι χρόνια μετά την καθιέρωση του πανευρωπαϊκού αριθμού (1991). Και από τότε συνεχίζεται ο γνωστός γραφειοκρατικός Γολγοθάς. Το έργο επρόκειτο να υλοποιηθεί με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ 2007-2013. Παρά τη διετή παράταση που πήρε η χώρα γι’ αυτό το ΕΣΠΑ, μέχρι τον Φεβρουάριο του 2016 το έργο δεν είχε τελειώσει και χάσαμε τα λεφτά. Μετά εντάχθηκε στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» (2014-2020), αλλά οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας άρχισαν να προβάλλουν κωλύματα. Πέρυσι τον Ιούνιο, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων έλεγε ότι «το έργο αυτή τη στιγμή προχωράει κανονικά και, βάσει του χρονοδιαγράμματος, το νέο “112” αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στις αρχές του 2019, ενώ γίνεται προσπάθεια για ταχύτερη υλοποίηση».

Είμαστε στα μέσα του 2019 και το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι «με τις υγείες μας». Διότι, αν πάθουμε κάτι…

kathimerini.gr

Αφήστε απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε το όνομά σας εδώ