Το «κλειδί» για φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα


Στη Γερμανία «τρέχει» πρόγραμμα 300 εκατ. ευρώ για την τοποθέτηση 15.000 στηλών φόρτισης σε όλη τη χώρα.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγκαλιάζουν την ηλεκτροκίνηση, υπό τη δαμόκλειο σπάθη των όλο και αυστηρότερων ορίων ρύπων που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ενωση, αλλά το ερώτημα για πολλούς καταναλωτές είναι πότε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κοστίζουν όσο τα συμβατικά. Για τους οδηγούς που συνυπολογίζουν το γεγονός ότι δεν θα χρειαστεί ποτέ πια να επισκεφθούν βενζινάδικο και εκτιμούν το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη τη διάρκεια χρήσης τους, τα νέα είναι καλά.

Πολλά από τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα θα προσεγγίσουν σε κόστος τα βενζινοκίνητα εάν υπολογιστεί η οικονομία στα καύσιμα και στη συντήρηση (το σέρβις των ηλεκτρικών οχημάτων κοστίζει λιγότερο από των συμβατικών, γιατί δεν έχουν πολύπλοκους κινητήρες εσωτερικής καύσης). Σημαντική παράμετρος είναι η ύπαρξη ή όχι επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία σε χώρες όπως η Γερμανία ανέρχεται σε 6.000 ευρώ. Επίσης, οι υπολογισμοί αλλάζουν όσο αυξάνεται το κόστος των συμβατικών καυσίμων, κάτι που μπορεί να συμβεί στην περίπτωση του πετρελαίου κίνησης, το οποίο δεν είναι σαφές για πόσο καιρό ακόμη θα παραμένει φθηνότερο από τη βενζίνη.

Το κόστος της μπαταρίας ευθύνεται για το ένα τρίτο της τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ενώ από τις προβλέψεις για το μελλοντικό κόστος της μπαταρίας εξαρτώνται οι προβλέψεις για το συνολικό κόστος των οχημάτων. Το κόστος των μπαταριών λιθίου μειώνεται κάθε χρόνο όλο και περισσότερο, αλλά το ερώτημα είναι για πόσο καιρό θα συνεχιστεί αυτή η πτωτική τάση.

Σύμφωνα με την Πρωτοβουλία για την Ενέργεια του Πανεπιστημίου ΜΙΤ, η πτώση των τιμών θα «φρενάρει» εξαιτίας του κόστους των πρώτων υλών. «Κάποιες προβλέψεις καταλήγουν να δείχνουν ότι στο μέλλον οι μπαταρίες θα κοστίζουν λιγότερο από ό,τι τα υλικά κατασκευής τους» σημείωσε ο διευθυντής της ομάδας Κινητικότητας του ΜΙΤ, Ράνταλ Φιλντ.

Αυτή τη στιγμή, οι μπαταρίες λιθίου κοστίζουν από 175 έως 300 δολάρια ανά κιλοβατώρα, ενώ σε ένα τυπικό ηλεκτροκίνητο όχημα μεσαίας κατηγορίας οι μπαταρίες αποδίδουν 60 κιλοβατώρες. Κάποιες έρευνες από εταιρείες και πανεπιστήμια προβλέπουν ότι το κόστος της κιλοβατώρας θα πέσει στα 100 δολάρια, το οποίο θεωρείται το «μαγικό νούμερο», που θα επιτρέψει στα ηλεκτροκίνητα οχήματα να έχουν την ίδια τιμή αγοράς με τα συμβατικά χωρίς επιδοτήσεις – άρα, να είναι οικονομικότερα από τα συμβατικά σε βάθος χρόνου.

Η έρευνα «Insights into future mobility» του ΜΙΤ προβλέπει ότι η πτώση της τιμής θα σταματήσει στα 124 δολάρια ανά κιλοβατώρα, καθώς η επίτευξη του στόχου των 100 δολαρίων θα απαιτούσε να μείνουν στάσιμες οι τιμές των πρώτων υλών, πράγμα δύσκολο δεδομένης της προβλεπόμενης μεγάλης ανόδου της ζήτησης.

Μια άλλη παράμετρος που μπορεί να επηρεάσει το κόστος είναι το πόσο βελτιώνεται ο σχεδιασμός των μπαταριών ώστε να μην απαιτείται η χρήση κοβαλτίου, που έχει υψηλό κόστος, και πώς μπορεί να βελτιωθεί η παραγωγή όταν μεγαλώσει η κλίμακα των εργοστασίων.

Προϋπόθεση

Αυτό που θα μπορούσε, ωστόσο, να ανατρέψει τα δεδομένα θα ήταν η μετάβαση σε μια νέα τεχνολογία μπαταριών, πέρα από τα ιόντα λιθίου, παραδείγματος χάρη σε τεχνολογίες μετάλλου-λιθίου, στερεών μπαταριών και μπαταριών λιθίου-θείου. Κάθε μία από τις τεχνολογίες αυτές βρίσκεται σε πολύ πιο πρώιμο στάδιο από την τεχνολογία των ιόντων λιθίου, ως εκ τούτου, αν δεν γίνουν σημαντικά τεχνολογικά άλματα, δεν θα μπορέσουν να εκτοπίσουν τις μπαταρίες ιόντων λιθίου έως το 2030.

Πολλά εξαρτώνται ακόμη από το πόσα χρήματα θα δοθούν για την έρευνα και από το πόσο μεγάλη θα είναι η ζήτηση για ηλεκτροκίνητα οχήματα, η οποία θα λειτουργήσει ως κίνητρο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Στη Γερμανία, η Volkswagen έχει ανακοινώσει ότι το 25% των πωλήσεών της το 2025 θα είναι ηλεκτρικά οχήματα και το ποσοστό θα ανέβει στο 40% το 2030, ενώ παρόμοιοι, αν και κάπως λιγότερο φιλόδοξοι, είναι οι στόχοι άλλων γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Το βήμα αυτό δεν είναι χωρίς κινδύνους, καθώς αν δεν ολοκληρωθεί με ικανή ταχύτητα η κατασκευή δικτύου φορτιστών και αν οι καταναλωτές δεν δείξουν την προτίμησή τους στα ηλεκτρικά οχήματα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να καταλήξουν να χάνουν χρήματα.

Η αναδιάρθρωση στους κόλπους της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι αναπόφευκτη, αφού το μέλλον βρίσκεται στην ηλεκτροκίνηση, αλλά ένα από τα ερωτήματα είναι τι θα σημάνει για τις θέσεις εργασίας. Ποντάροντας στο λάθος άλογο, δηλαδή στην τεχνολογία της πετρελαιοκίνησης, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έμεινε πίσω σε σχέση με ανταγωνιστές όπως η αμερικανική Tesla, ενώ τώρα καλπάζει προκειμένου να καλύψει το χαμένο έδαφος. Ομως οι επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση απαιτούν κεφάλαια, τα οποία η εταιρεία Audi αποφάσισε να εξοικονομήσει απολύοντας 8.000 εργαζομένους.

Το 2010, η γερμανική κυβέρνηση είχε δεσμευθεί ότι έως το 2020 θα κυκλοφορούν ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα στους δρόμους της χώρας. Η επίτευξη του στόχου αυτού μετατοπίστηκε για το 2022, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα κόστους 300 εκατ. ευρώ για τοποθέτηση 15.000 στηλών φόρτισης σε όλη τη γερμανική επικράτεια. 


kathimerini.gr

Αφήστε απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε το όνομά σας εδώ