Το «όχι» της νέας γενιάς στα dating apps


Οι εφαρμογές γνωριμιών, που ξεκίνησαν πριν από 30 χρόνια με το match.com, έχουν αλλάξει τις σχέσεις μας. Περίπου 10% των ετεροφυλόφιλων και 24% των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων έχουν γνωρίσει τον/τη σύντροφό τους online.

Ωστόσο, οι νεότεροι φαίνεται να εγκαταλείπουν τις dating apps. Σύμφωνα με έκθεση της Ofcom (Νοέμβριος 2024), οι 10 πιο δημοφιλείς εφαρμογές στη Βρετανία είχαν πτώση 16% σε χρήστες. Το Tinder έχασε 594.000 χρήστες, το Hinge 131.000, το Bumble 368.000 και το Grindr 11.000. Το Grindr, πάντως, αμφισβήτησε τα στοιχεία, λέγοντας ότι οι χρήστες του στο Ηνωμένο Βασίλειο αυξάνονται κάθε χρόνο.

Έρευνα της Axios το 2023 έδειξε ότι το 79% των φοιτητών και των Gen Z στις ΗΠΑ δεν χρησιμοποιούν πλέον τακτικά dating apps. Η Ofcom ανέφερε ότι, σύμφωνα με αναλυτές, οι νεότεροι έχουν βαρεθεί αυτές τις εφαρμογές. Η Match Group (ιδιοκτήτρια του Tinder και του Hinge) παραδέχτηκε ότι οι νεότεροι προτιμούν πιο χαλαρούς και αυθεντικούς τρόπους για να κάνουν γνωριμίες.

Η Carolina Bandinelli, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Warwick, σημειώνει ότι η ιδέα να γνωρίζεις κάποιον μέσω κοινών ενδιαφερόντων δεν είναι καινούργια, αλλά έχει επανεφευρεθεί για τη Gen Z, σύμφωνα με το BBC.

Oι νεότεροι αναζητούν εναλλακτικές λύσεις στις εφαρμογές γνωριμιών, είτε πρόκειται για παιχνίδια είτε για λέσχες, όπου οι άνθρωποι μπορούν να γνωρίσουν άλλους ομοϊδεάτες τους και τελικά να καλλιεργήσουν μια ρομαντική σχέση.

Την ίδια στιγμή που η συμμετοχή σε ορισμένες εφαρμογές γνωριμιών φαίνεται να μειώνεται, οι πλατφόρμες που βασίζονται σε κοινά ενδιαφέροντα προσελκύουν περισσότερους χρήστες.

Κάντε χώρο στα hobby apps

Τα «hobby apps» (εφαρμογών χόμπι) παρουσιάζονται ως εναλλακτική στις παραδοσιακές dating apps. Όπως παλιά οι άνθρωποι γνωρίζονταν σε αθλητικούς συλλόγους ή στον κινηματογράφο, τώρα βρίσκουν συντρόφους σε ψηφιακές κοινότητες με κοινά ενδιαφέροντα.

Ο Luke Brunning, συνδιευθυντής του Κέντρου για τον Έρωτα, το Σεξ και τις Σχέσεις στο Πανεπιστήμιο του Leeds, λέει ότι το να κάνει κάποιος bonding μέσα από κοινά ενδιαφέροντα δεν είναι καινούργιο, αλλά πλέον συμβαίνει διαδικτυακά. Επισημαίνει επίσης ότι η γραμμή μεταξύ της συμπεριφοράς στα dating apps και στα hobby apps γίνεται όλο και πιο δυσδιάκριτη.

Ορισμένες από αυτές τις εφαρμογές υιοθετούν λειτουργίες social media. Για παράδειγμα, το Strava (εφαρμογή για αθλητισμό) πρόσθεσε το 2023 λειτουργία μηνυμάτων, επιτρέποντας στους χρήστες να συνομιλούν. Μια κοπέλα από το Λονδίνο ανέφερε ότι οι φίλοι της το χρησιμοποιούν για φλερτ, ξεκινώντας με ένα like σε κάποια διαδρομή τρεξίματος. Σύμφωνα με το Strava, 1 στους 5 ενεργούς χρήστες Gen Z έχει βγει ραντεβού με κάποιον που γνώρισε μέσω fitness clubs.

Γιατί γυρνάμε την πλάτη στα dating apps;

Αρχικά, αυτές οι dating apps φάνηκαν να προσφέρουν μια «ψευδαίσθηση επιλογής» και έναν γρήγορο, διάφανο τρόπο για να γνωρίσεις συντρόφους. Ωστόσο, η πραγματικότητα για πολλούς αποδείχθηκε διαφορετική. Σύμφωνα με το Pew Research Center, το 46% των χρηστών dating apps ανέφεραν ότι η εμπειρία τους ήταν συνολικά αρνητική ή κάπως αρνητική.

Η μείωση των χρηστών μπορεί να οφείλεται και στον τρόπο που είναι δομημένες ορισμένες εφαρμογές, ειδικά στη λειτουργία swipe (σάρωση), που εισήγαγε το Tinder το 2013 και αντέγραψαν πολλές άλλες.

Πριν από 10 χρόνια οι άνθρωποι μιλούσαν ανοιχτά για τα dating apps που χρησιμοποιούσαν, αλλά τώρα το Tinder μοντέλο θεωρείται ξεπερασμένο για πολλούς νέους.

Ο Luke Brunning επισημαίνει ότι η προσέγγιση των dating apps, που θυμίζει παιχνίδι, λειτουργεί αποτρεπτικά. Προσφέρει μια εύκολη και διασκεδαστική εμπειρία βραχυπρόθεσμα, αλλά όσο περισσότερο τη χρησιμοποιεί κάποιος, τόσο πιο άβολα νιώθει.

Ο καθηγητής Brian Heaphy από το Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ θεωρεί ότι η πανδημία επηρέασε αυτήν την τάση. Κατά τη διάρκεια του Covid, τα dating apps άρχισαν να λειτουργούν περισσότερο σαν social media, καθώς οι άνθρωποι δεν μπορούσαν να συναντηθούν και έψαχναν άλλου είδους αλληλεπιδράσεις.

Αν και αυτό δεν συνεχίστηκε μετά την πανδημία, έδωσε στους χρήστες μια αίσθηση ότι η εμπειρία γνωριμιών μπορούσε να είναι διαφορετική από το κλασικό swipe και την έλλειψη ανταπόκρισης – στοιχεία που χαρακτηρίζουν την κουλτούρα των dating apps.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, εφαρμογές όπως το Strava ή το Letterboxd, που δεν έχουν σχεδιαστεί για ραντεβού, γίνονται πιο ελκυστικές. Δεδομένου ότι οι χρήστες τις επιλέγουν για ευρύτερους λόγους, κάθε αλληλεπίδραση έχει λιγότερη πίεση.

Ο Prof Heaphy εξηγεί ότι, επειδή αυτές οι εφαρμογές δεν προσφέρουν μια εμπορευματοποιημένη μορφή ρομαντισμού, μοιάζουν πιο αυθεντικές.



Πηγή