Η παγκόσμια ελίτ που χρησιμοποιεί συχνά αεροπλάνο και οδηγεί ενεργοβόρα αυτοκίνητα πρέπει να αναγκαστεί να αλλάξει συνήθειες αν θέλουμε να φρενάρουμε την κλιματική αλλαγή, προτείνουν βρετανοί ερευνητές.
Το πλουσιότερο 1% του παγκόσμιου πληθυσμού εκπέμπει υπερδιπλάσιες ποσότητες αερίων του θερμοκηπίου από ό,τι το φτωχότερο 50%, επισημαίνει η έκθεση της Επιτροπής Βιωσιμότητας του Κέμπριτζ, η οποία εστιάζει στις αλλαγές του τρόπου ζωής που απαιτούνται για χάρη του περιβάλλοντος.
Επιπλέον, το ήμισυ της αύξησης στις εκπομπές άνθρακα το διάστημα 1990-2025 αντιστοιχεί στο πλουιότερο 10% του παγκόσμιου πληθυσμού.
Οι συντάκτες του κειμένου ζητούν από τη βρετανική κυβέρνηση να αυξήσει τη φορολόγηση ή να απαγορεύσει πλήρως τα αυτοκίνητα SUV, να επιβάλει τέλος σε όσους πετούν συχνά και να επαναφέρει τις επιδοτήσεις για την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων, προκειμένου να προσφέρει λύσεις χαμηλού άνθρακα και στα φτωχότερα στρώματα του πληθυσμού.
Η έκθεση έρχεται να προστεθεί σε προηγούμενες εκκλήσεις για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των πλουσίων.
Είναι μια ιδέα που προκαλεί αντιδράσεις, καθώς πολλοί θεωρούν ότι η κλιματική αλλαγή πρέπει να αντιμετωπιστεί ριζικά με την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών, αντί με την επιβολή περιορισμών στον τρόπο ζωής.
«Φυσικά και είμαστε υπέρ των τεχνολογικών βελτιώσεων και των αποδοτικών προϊόντων. Είναι όμως σαφές ότι απαιτούνται πιο δραστικά μέτρα αφού οι εκπομπές άνθρακα συνεχίζουν να αυξάνονται» δήλωσε στο BBC ο Πίτερ Νιούελ, καθηγητής του Πανεπιστημίου του Σάσεξ και επικεφαλής της συντακτικής ομάδας, ως απάντηση στις επικρίσεις.
«Θα πρέπει να περιορίσουμε την υπερκατανάλωση και το καλύτερο σημείο να αρχίσουμε είναι η υπερκατανάλωση της ρυπογόνου ελίτ που παράγουν περισσότερες εκπομπές από ό,τι δικαιούνται» είπε.
«Πρόκειται για τους ανθρώπους που πετούν περισσότερο, οδηγούν τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα και ζουν στα μεγαλύτερα σπίτια, τα οποία έχουν την οικονομική άνεση να θερμαίνουν, οπότε δεν ανησυχούν αν έχουν καλή μόνωση».
«Είναι οι ίδιοι άνθρωποι που θα είχαν την οικονομική άνεση να εξασφαλίσουν επαρκή μόνωση και να αγοράσουν φωτοβολταϊκά πάνελ αν το ήθελαν».
Η έκθεση της επιτροπής του Κέμπριτζ βρίσκεται στο ίδιο μήκος κύματος με πρόσφατη μελέτη της βρετανικής οργάνωσης Climate Assembly, η οποία ζήτησε από την κυβέρνηση να λάβει μέτρα για τον περιορισμό της κατανάλωσης κρέατος (η κτηνοτροφία αντιστοιχεί σε σημαντικό μέρος των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα), την απαγόρευση των ρυπογόνων SUV και τη φορολόγηση όσων ταξιδεύουν συχνά με αεροπλάνο.
Σχολιάζοντας τις συστάσεις στο BBC, το βρετανικό υπουργείο Οικονομικών απάντησε ότι η φορολόγηση των αεροπορικών επιβατών θα ήταν δύσκολη υπόθεση, καθώς η κυβέρνηση θα έπρεπε να συλλέγει προσωπικά δεδομένα για κάθε επιβάτη.
Ο περιορισμός των μη αναγκαίων πτήσεων πρόσφατα αναγνωρίστηκε ως ανάγκη από τη Γαλλία, η οποία ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα ότι θα καταργήσει ορισμένες εσωτερικές πτήσεις και θα ενθαρρύνει τις μετακινήσεις με τρένο.
Για αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου για τον ίδιο λόγο ετοιμάζεται και η Γερμανία.