Η παρουσίαση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030 από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του περασμένου μήνα και θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του στόχου μηδενικών τροχαίων δυστυχημάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση έως το 2050, αποτελεί αναμφίβολα ένα σημαντικό και ολιστικό σχέδιο για την οδική ασφάλεια της χώρας.
Σκοπός της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας είναι να επιτευχθεί το τετράπτυχο της οδικής ασφάλειας, «Ασφαλείς δρόμοι, Υπεύθυνοι οδηγοί, Κυκλοφοριακή παιδεία, Δίκαιοι κανόνες για όλους», ώστε να μειωθούν στην Ελλάδα τα περιστατικά σοβαρών τραυματισμών, αλλά και των απωλειών ανθρώπινων ζωών έως και 50% μέχρι το 2030. Πιο αναλυτικά, οι επερχόμενες τροποποιήσεις που θα ενισχύσουν τη συγκεκριμένη προσπάθεια, εστιάζουν στη βελτίωση των υποδομών του εθνικού οδικού δικτυού, την αναδιαμόρφωση μίας αδιάβλητης διαδικασίας εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών, την ένταξη της κυκλοφοριακής αγωγής στις σχολικές βαθμίδες, την αναθεώρηση των διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας καθώς και την ψηφιοποίηση της διαδικασίας ελέγχων σε σχέση με τις οδικές παραβάσεις.
Παρακάτω, λοιπόν, έχουμε συγκεντρώσει μερικές από τις σημαντικότερες θέσεις του νέου νομοσχεδίου που αξίζουν την προσοχή μας και σύμφωνα με τις οποίες, θα καταφέρουμε να διαμορφώσουμε σε βάθος χρόνου ένα πιο ασφαλές οδικό δίκτυο, αλλά και μία γενιά νέων υπεύθυνων οδηγών.
Μία βάση δεδομένων διεθνών προδιαγραφών για την οδική ασφάλεια
Σύμφωνα με το πρόγραμμα του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030, για πρώτη φορά θα θεσπιστεί στη χώρα μας το Εθνικό Παρατηρητήριο για την Οδική Ασφάλεια, υπό την επίβλεψη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), μέσω σύμβασης που θα συνάψει με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ουσιαστικά, το Εθνικό Παρατηρητήριο θα συγκεντρώνει, θα επεξεργάζεται και θα τηρεί την εθνική βάση δεδομένων για την οδική ασφάλεια, ακολουθώντας όλα τα έγκυρα διεθνή πρωτόκολλα για τη συλλογή δεδομένων, ενώ θα παρουσιάζει ένα ετήσιο ενημερωτικό δελτίο στατιστικών στοιχείων για την οδική ασφάλεια, το οποίο θα επικυρώνεται από την ΕΛΣΤΑΤ.
Η διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής γίνεται πλέον υποχρεωτική
Είναι γεγονός πως το μεγαλύτερο όφελος που θα φέρει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είναι η επίσημη ένταξη της κυκλοφοριακής αγωγής στο πρόγραμμα διδασκαλίας της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Πάντα σε συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο, η διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής θα είναι από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη υποχρεωτική για τους μικρούς μαθητές, ενώ ειδική ομάδα έχει αναλάβει τη συγγραφή ενός σύγχρονου εγχειριδίου, που θα βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση του ΚΟΚ. Επιπλέον, οι νέοι που έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους, θα μπορούν να προετοιμάζονται, παρακολουθώντας θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα οδήγησης, αλλά θα προσέρχονται για εξέταση, αφού κλείσουν τα 18 έτη.
Αναβαθμίζεται η φιλοσοφία των εξετάσεων για τις άδειες οδήγησης
Θέλοντας να εξαλείψει τα συχνά φαινόμενα διαφθοράς που χαρακτηρίζουν μέχρι σήμερα τη διαδικασία αξιολόγησης για τις άδειες οδήγησης, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισε να αναδιαμορφώσει τον τρόπο εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψήφιων οδηγών. Δημιουργώντας ένα σύγχρονο σύστημα διαφάνειας και προχωρώντας στη συγγραφή νέων εγχειριδίων από ειδικό επιστημονικό προσωπικό για τους υποψήφιους οδηγούς κάθε κατηγορίας, στοχεύει στην καλύτερη εκπαίδευση των μελλοντικών οδηγών και στη διαμόρφωση ενός αξιόπιστου συστήματος αξιολόγησης. Πλέον οι υποψήφιοι δεν θα εξετάζονται βασιζόμενοι σε προκαθορισμένες ερωτήσεις με γνωστές απαντήσεις, αλλά οι εξετάσεις θα πραγματοποιούνται με βάση την Τράπεζα Θεμάτων.
Βελτίωση του οδικού δικτύου με σύγχρονα έργα υποδομών
Όπως αναφέραμε ήδη πιο πάνω, στο τετράπτυχο της οδικής ασφάλειας, η αναβάθμιση του οδικού δικτυού της χώρα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο για τη δραστική και άμεση μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Ακριβώς για αυτό, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «τρέχει» ένα εκτεταμένο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας, το οποίο περιλαμβάνει 7.000 επικίνδυνες θέσεις σε 2.500 χιλιόμετρα και 80 οδικούς άξονες, 60 μελέτες σε 13 Περιφέρειες, μελέτη οδικών τμημάτων 15.000 χιλιομέτρων αλλά και στοχευμένες παρεμβάσεις σε κομβικούς οδικούς άξονες της χώρας, όπως Πάτρα-Πύργος, Ε65, ΒΟΑΚ, Καλαμάτα-Ριζόμυλος, Επεκτάσεις της Αττικής Οδού, Flyover στη Θεσσαλονίκη. Στόχος είναι με την ολοκλήρωση του οδικού δικτύου, να απολαμβάνουμε καθημερινά όλοι, σύγχρονους και απόλυτα ασφαλείς αυτοκινητόδρομους.
Αναθεώρηση ορισμένων αρχών του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Τέλος, ένα σκέλος του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου που θα συμβάλλει καθοριστικά στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας της χώρας, είναι η αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Πρόκειται για μία διάταξη που προβλέπει την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ σύμφωνα με τον δείκτη επικινδυνότητας και συχνότητας, τη διάκριση των κυρώσεων με κριτήριο την οδηγική συμπεριφορά του οδηγού, αλλά και την κατάσταση του εκάστοτε οχήματος, τη μείωση του ορίου ταχύτητας στις αστικές περιοχές, καθώς και την καθιέρωση μίας ολοκληρωμένης ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση και την είσπραξη των παραβάσεων του ΚΟΚ, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το υπουργείο Οικονομικών.
Κλείνοντας, έχει σημασία να αναφέρουμε πως η αναθεώρηση του ΚΟΚ και η επιβολή αυστηρότερων κυρώσεων για τους παραβάτες, είναι ένα σημαντικό κομμάτι του νέο νομοσχεδίου, όχι όμως το σημαντικότερο. Διότι αυτό που προσπαθεί να επιτύχει πρωτίστως το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια, είναι να μας καλλιεργήσει το αίσθημα ευθύνης, που οφείλει να φέρει κάθε πολίτης, όταν μοιράζεται τον δρόμο με τους συμπολίτες του.
Ας ελπίσουμε, λοιπόν, πως μέσα από τις αλλαγές που αναμένεται να έρθουν σε ό,τι αφορά στην οδική ασφάλεια, αλλά και τις τεχνολογικές, smart drive λύσεις που έχουμε τη δυνατότητα να απολαμβάνουμε σήμερα -από τη χρήση της τηλεματικής στις gamification λύσεις που επιβραβεύουν τους καλούς οδηγούς και την ορθή οδηγική συμπεριφορά- θα μπορούμε να απολαμβάνουμε έναν κόσμο με ασφαλέστερη οδήγηση και λιγότερα ατυχήματα.