Την ίδια ώρα φουντώνει η παραφιλολογία σχετικά με το αν το Λιμενικό έριξε ή όχι τελικά σχοινιά στο αλιευτικό, κάτι που διαψεύδει κατηγορηματικά ο εκπρόσωπος Τύπου, Νίκος Αλεξίου, τονίζοντας πως σκοινιά έριξαν μόνο οι ναύτες των εμπορικών πλοίων για να τους δώσουν τρόφιμα και νερό.
«Όπως καταλαβαίνετε η διαφορά είναι πολύ μεγάλη. Οπότε πέταξαν σκοινιά οι ναύτες του εμπορικού για να πετάξουν τα πράγματα», δήλωσε ο κος Αλεξίου.
Τι λέει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος
Από πλευράς του πάντως ο υπηρεσιακός κυβερνητικός εκπρόσωπος αποκάλυψε πως τελικά σχοινιά έριξε το λιμενικό με τα οποία επιχείρησε να προσεγγίσει το πλοίο και σε καμία περίπτωση να το ρυμουλκήσει.
«Σκοινί όχι ρυμούλκησης χρησιμοποιήθηκε για λίγα λεπτά και το λιμενικό κατά την προσέγγιση πλώρη με πλώρη και στη συνέχεια το πήραν», εξήγησε ο Ηλίας Σιακαντάρης.
Αυτή η προσπάθεια προσέγγισης, όπως είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, έλαβε χώρα στις 10.40 κι επομένως, όπως λέει, δεν συνδέεται με το ναυάγιο το οποίο συνέβη στις 02.00 το πρωί.
«Δεν υπήρχε σκοινί πρόσδεσης. Ήταν σκοινί για να σταθεροποιηθούν να πλησιάσουν για να δουν αν θέλουν οποιαδήποτε βοήθεια. Την αρνήθηκαν, έλεγαν “no help. Go Italy”», λέει σε ανακοίνωσή του το Λιμενικό.
Την ίδια ώρα οι ίδιοι οι επιζώντες και οι συγγενείς τους λένε μπροστά στις κάμερες πως ουδέποτε το σκάφος του Λιμενικού έριξε σκοινιά στη βάρκα τους.
Ωστόσο αίσθηση προκαλούν τα όσα αποκαλύπτει άνδρας, ο οποίος σε επικοινωνία που είχε με έναν διασωθέντα του είπε πως «η βύθιση έγινε κατά την προσπάθεια του Λιμενικού να ρυμουλκήσει το σκάφος. Το τραβούσε προς αριστερή πλευρά και χωρίς να καταλάβουν, πήρε κλίση και βυθίστηκε προς δεξιά».
Το χρονικό του ναυαγίου
Στις 9 Ιουνίου το καράβι 30 μέτρων ξεκινά από το Τομπρούκ της Λιβυής υπερφορτωμένο με άτομα από Αίγυπτο, Πακιστάν, Παλαιστίνη και Συρία.
Το σαπιοκάραβο πλέει επί 5 μέρες με χαμηλή ταχύτητα με προορισμό την Ιταλία.
Στις 13/6 στα ανοιχτά της Πελοποννήσου μια 20χρονη κοπέλα πάνω στο καράβι επικοινωνεί με μια ακτιβίστρια. Της ζήτησε βοήθεια εξηγώντας πως πάνω στη βάρκα υπάρχουν νεκροί, ενώ τους έχει τελειώσει και το νερό.
Συναγερμός. Αεροσκάφος της Frontex εντοπίζει το αλιευτικό, το οποίο όμως δε ζητά βοήθεια, και λίγο αργότερα ενημερώνονται οι ελληνικές Αρχές.
Στις 14.00 το μεσημέρι γίνεται μετ’ εμποδίων και η πρώτη επικοινωνία του λιμενικού με το αλιευτικό το οποίο αρνείται τη συνδρομή της Ελλάδας.
«Δε θέλουμε συνδρομή από την Ελλάδα. Κατευθυνόμαστε προς Ιταλία. Χρειαζόμαστε μόνο φαγητό και νερό», αναφέρεται στην επικοινωνία με το Λιμενικό.
Στις 15.35 το αλιευτικό εντοπίζεται και από ελικόπτερο του Λιμενικού που απογειώθηκε από Μυτιλήνη, ενώ δίνεται εντολή σε παραπλέοντα πλοία να συνδράμουν με εφόδια. Την ώρα που αρνούνταν τη συνδρομή της Ελλάδος, στην γραμμή βοήθειας έλεγαν ότι ο καπετάνιος έφυγε με τη βάρκα και ζήτησαν φαγητό και νερό.
Στις 18.00 το απόγευμα εμπορικό πλοίο με σημαία Μάλτας πλησιάζει και με σκοινιά τους τροφοδοτεί με φαγητό και νερό. Στις 21.00 το βράδυ πλησιάζει και το ελληνικό πλοίο, το οποίο με σκοινιά προσπάθησαν να τους εφοδιάσουν. Αυτήν τη φορά όμως οι μετανάστες δε δέχτηκαν ούτε τα τρόφιμα παρά μόνο το νερό.
«Ένα πλοίο το έδεσε με δύο σκοινιά. Άρχισαν να τους πετούν μπουκάλια με νερό. Κινδύνευσαν να αναποδογυρίσει το σκάφος επειδή τους πετούσαν μπουκάλια και επειδή τα σκοινιά ήταν συνδεδεμένα μ’ αυτόν τον τρόπο», είπε η ακτιβίστρια Νάουαλ Σούφι.
Στις 22.40 σκάφος του λιμενικού από την Κρήτη φτάνει στο σημείο. Το προσεγγίζουν, όμως οι μετανάστες αρνούνται τη συνδρομή. Παραμένουν στην περιοχή και επιβλέπουν. Στις 01.40 ο κυβερνήτης του Λιμενικού παρατηρεί μηχανική βλάβη στο αλιευτικό που προκαλεί έντονη αναστάτωση στο κατάστρωμα.
Στις 02.04 ο κυβερνήτης του σκάφους του Λιμενικού ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά και μετά μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση, τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού.
«Παρακαλούσαν, έλεγαν ότι ίσως αυτή να είναι η τελευταία τους νύχτα. Έλεγαν και ζητούσαν βοήθεια από οποιαδήποτε ακτοφυλακή», είπε η ακτιβίστρια.
Μέσα σε 15 λεπτά το σκάφος βυθίζεται στα βαθύτερα νερά της Μεσογείου. Δεκάδες πέφτουν στη θάλασσα, εκατοντάδες παραμένουν εγκλωβισμένοι στο αμπάρι.
Το «προφίλ» του αλιευτικού
Σύμφωνα με πληροφορίες που εξασφάλισε το LIVE NEWS, το αλιευτικό που βυθίστηκε:
– Τύπος σκάφους: Τράτα
– Σημαία: Αιγυπτιακή
– Ιδιοκτήτης: Hassan Abdel Fatah, Αίγυπτος
– Υλικό κατασκευής περιβλήματος πλοίου: Aτσάλι
– Συνολικό μήκος: 23 μέτρα
– Μήκος: 21,25 μέτρα
– Δοκός: 6,8 μέτρα
– Μέγιστη ταχύτητα: 11 κόμβοι
– Ταχύτητα πλεύσης: 9 κόμβοι
– Πλήρωμα: 6