Ο μηχανοδηγός, που εκτελεί το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Σέρρες, προσεγγίζει αφύλακτη διάβαση στο ύψος της Δοϊράνης, από την οποία περνούν φορτηγά.
Αρχικά επιβραδύνει και εν συνεχεία ακινητοποιεί το τρένο. Την ώρα που η πόρτα από το μπροστινό βαγόνι ανοίγει, ένα ακόμη φορτηγό περνάει. Ένας άνδρας με κίτρινο γιλέκο κατεβαίνει από το τρένο και πηγαίνει προς την αφύλακτη διάβαση.
Υψώνει προς τους οδηγούς των οχημάτων μία πινακίδα που αναγράφει «ΣΤΟΠ» και κάνει νόημα στον μηχανοδηγό ότι μπορεί να συνεχίσει την πορεία του.
Δε λειτουργούν οι μπάρες, δεν υπάρχει φωτοσήμανση και οι κανόνες ασφαλείας εφαρμόζονται… χειροκίνητα.
«Αυτός που κατεβαίνει είναι προσωπικό το οποίο επιβιβάζεται στην αμαξοστοιχία για να εξασφαλίσει τη διάβαση. Κανονικά η διάβαση θα έπρεπε να φυλάσσεται με προσωπικό του ΟΣΕ. Θα έπρεπε φύλακας να βρίσκεται εκεί ούτως ή άλλως ή θα έπρεπε η διάβαση να λειτουργεί», λέει ο αντιπρόεδρος των μηχανοδηγών.
Σύμφωνα με τους εργαζομένους του ΟΣΕ, ωστόσο, ούτε αυτή η πρακτική, που παραπέμπει σε τριτοκοσμικές συνθήκες, είναι κανονιστικά σωστή.
«Αυτό που έπρεπε να κάνει είναι να μειώσει την ταχύτητά του στα 5 με 6 χιλιόμετρα και να κορνάρει παρατεταμένα ώστε τα διερχόμενα αυτοκίνητα, να συνειδητοποιήσουν οι οδηγοί ότι υπάρχει διέλευση τρένου και να ακινητοποιηθούν», είπε ο Νίκος Τσικαλάκης, πρόεδρος εργαζομένων ΟΣΕ.
Κι αυτή δεν είναι η μοναδική, αφύλακτη διάβαση στη Βόρεια Ελλάδα, καθώς και στην τοποθεσία Ακρίτα το τρένο ακινητοποιείται για να ελέγξει εάν περνούν οχήματα.
«Περνάμε με κόκκινο»
Αλλά και στη Θεσσαλία, στον τόπο της τραγωδίας με τα 57 θύματα, οι μηχανοδηγοί παραδέχονται ότι περνούν με κόκκινο σηματοδότη, στη διαδρομή από Λάρισα προς Ευαγγελισμό.
«Από τη Λάρισα προς τη Θεσσαλονίκη λαμβάνουμε αριθμό τηλεγραφήματος με εντολή από την τηλεδιοίκηση της Λάρισας για να υπερβούμε όλα τα ερυθρά φωτοσήματα. Η λειτουργία των φωτοσημάτων ξεκινάει από τον Ευαγγελισμό και μετά», συμπληρώνει ο αντιπρόεδρος των μηχανοδηγών.
Πλήρης ασφάλεια… από το 2028
Την ίδια ώρα χωρίς τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση παραμένει και το δρομολόγιο Αθήνα – Κιάτο, καθώς δεν έχει γίνει ακόμη η δημοπράτηση του έργου.
Έως τότε, η ασφάλεια των επιβατών επαφίεται στη συνεργασία σταθμαρχών και μηχανοδηγών, την επανεκπαίδευση και ενίσχυση των οποίων αποφάσισε το υπουργείο Μεταφορών.