Και ποια είναι αυτή; Πρόκειται για τη μαιευτική βία. Όπως εξομολογήθηκε στις «Εξελίξεις τώρα» η Αφροδίτη Μητσοπούλου, ηθοποιός και σκηνοθέτης της παράστασης «Αγορομάνα», η οποία πραγματεύεται αυτού του είδους την έμφυλη βία, οι γυναίκες στερούνται με τον πιο παρεμβατικό τρόπο το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση του δώματός τους.
«Οι γυναίκες βιάζονται στα μαιευτήρια συστηματικά και αυτό είναι καθόλα νόμιμο. Όταν δεν έχεις έλεγχο πάνω στο σώμα σου, δεν μπορείς να διαμαρτυρηθείς γι’ αυτό που σου συμβαίνει, δεν έχεις λόγο».
Όπως λέει η ίδια:
«(…) και πάνω στο σώμα σου μπορεί ο καθένας από το προσωπικό του νοσοκομείου, ένας τυχαίος να περάσει και να σου κάνει μέθοδο Κριστέλερ (…) πονάει πιο πολύ και από την ίδια τη γέννα (…) χωρίς η γυναίκα να έχει δικαίωμα να μιλήσει και χωρίς να ξέρει κιόλας».
Η ίδια θέλησε να μετατρέψει το τραύμα της μαιευτικής βίας σε θεατρική παράσταση.
«Η παράσταση μιλάει για την έμφυλη βία και η μαιευτική βία είναι απλώς το κερασάκι αυτών των πρακτικών που υφίστανται οι γυναίκες από την στιγμή που γεννιούνται (…) Έχουν έρθει γυναίκες και μου έχουν πει ότι έχω βιαστεί και το κατάλαβα τώρα».
Μάλιστα, η εμπειρία μιας γυναίκας που έχει υποστεί μαιευτική βία μπορεί να οδηγήσει σε μετατραυματικό στρες.
Ανάγκη για νομική κατοχύρωση του όρου
Την ίδια στιγμή, ανοίγει και η συζήτηση για τη νομική κατοχύρωση του όρου.
«Είναι μια έκφραση έμφυλης βίας. Το κύριο πρόβλημα στην περίπτωση της μαιευτικής ή γυναικολογικής βίας εν γένει όπως και στην περίπτωση της γυναικοκτονίας είναι ότι πρόκειται για αδικήματα τα οποία δεν είναι τυποποιημένα στο ποινικό μας σύστημα. Η γυναικολογική βία πρέπει να θεσπιστεί», λέει η δικηγόρος Αθηνά Κακλαμάνη.
Όπως σε πολλές χώρες έτσι και στην Ελλάδα έχουν δημιουργηθεί παρατηρητήρια για τη μαιευτική βία προκειμένου οι γυναίκες αφενός α κατανοήσουν αυτό που βιώνουν και αφετέρου να ενημερωθούν για το τι μπορούν να κάνουν.