Το «slow shopping», ή αλλιώς οι «αργές αγορές», αποτελεί μια ριζοσπαστική προσέγγιση στον τρόπο που ψωνίζουμε. Με τα social media να επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τις καταναλωτικές μας συνήθειες και να ενθαρρύνουν τις παρορμητικές αγορές, το «slow shopping» παρουσιάζεται ως μια αποτελεσματική λύση.
Υιοθετώντας τις βασικές αρχές αυτής της προσέγγισης, μπορούμε να καταφέρουμε να αποδεσμευτούμε από τον φόβο μιας χαμένης προσφοράς (FOMO) και να καταπολεμήσουμε αυτή την τάση, επιλέγοντας μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση στο τρόπο που κάνουμε τις αγορές μας.
Τι είναι το «slow Shopping»;
«Slow shopping» σημαίνει να κάνουμε πιο συνειδητές και σκόπιμες αγορές, να αφιερώνουμε περισσότερο χρόνο για να σκεφτούμε τον λόγο μιας αγοράς, μειώνοντας τις βιαστικές αποφάσεις και τις παρορμητικές σπατάλες. Με αυτόν τον τρόπο, δεν μετανιώνουμε στην συνέχεια για κάτι που αγοράσαμε, εξοικονομούμε χρήματα και ταυτόχρονα μαθαίνουμε να εστιάζουμε στην ποιότητα και την ανάγκη της εκάστοτε αγοράς.
Πρόσφατη έρευνα από την Bread Financial έδειξε ότι το 62% των καταναλωτών της γενιάς Z παραδέχονται ότι ξοδεύουν χρήματα για να ακολουθήσουν τις τάσεις που βλέπουν στο διαδίκτυο, ενώ το 79% δηλώνει ότι τα social media επηρεάζουν τις αγορές τους. Το αποτέλεσμα είναι περισσότερες μετανιωμένες αγορές και σπατάλες.
Ποια είναι τα οφέλη του «slow shopping»;
- Εστιάζει στην ποιότητα αντί για την ποσότητα, ενθαρρύνοντας μας να κάνουμε πιο συνειδητές αγορές. Αυτή η προσέγγιση μας βοηθά να εκτιμήσουμε τις αγορές ως επενδύσεις, λαμβάνοντας υπόψη τον προϋπολογισμό και την οικονομική μας κατάσταση.
- Βοηθά να αποφύγουμε τις παρορμητικές αγορές που προκύπτουν από συναισθηματική πίεση ή φόβο για την απώλεια μιας προσφοράς.
- Η πρακτική αυτή μας δίνει χρόνο να συγκρίνουμε τιμές και να περιμένουμε για καλύτερες προσφορές, εξοικονομώντας χρήματα.
- Μας καθοδηγεί να αξιολογήσουμε την καλύτερη χρονική στιγμή για μια αγορά, για παράδειγμα όταν είναι περίοδος εκπτώσεων.
- Μας προσφέρει ψυχική ηρεμία, καθώς δεν επηρεαζόμαστε από social media, μειώνοντας το άγχος που προκαλεί η καταναλωτική πίεση.
Πώς να εφαρμόσουμε το «slow shopping»;
Αν αποφασίσετε να δοκιμάσετε το τις «αργές αγορές» με σκοπό να βελτιώσετε τις καταναλωτικές σας συνήθειες και να μειώσετε τις άσκοπες αγορές, είναι καλύτερα να επιλέξετε μια κατηγορία δαπανών για να ξεκινήσετε. Μια τέτοια κατηγορία μπορεί να είναι για παράδειγμα τα τρόφιμα ή τα ρούχα
Ξεκινήστε δημιουργώντας μια λίστα αγορών, αξιολογήστε την και συγκρίνετε τιμές προτού αποφασίσετε τι θέλετε να αγοράσετε και για ποιον λόγο. Αφιερώνοντας λίγο χρόνο και εξοικονομώντας χρήματα από αχρείαστες αγορές, αρχίζετε να δημιουργείτε πιο συνειδητές και ικανοποιητικές συνήθειες, αντί να επιδιώκετε την άμεση και φευγαλέα ικανοποίηση μιας αυθόρμητης σπατάλης.
Αναρωτηθείτε «γιατί ξοδεύω χρήματα για αυτήν την αγορά;» πριν την ολοκληρώσετε. Αυτό θα σας δώσει χρόνο να κατανοήσετε την αρχική σας παρόρμηση και να σκεφτείτε προσεκτικά την απόφασή σας.
Ο «κανόνα των 48 ωρών», δηλαδή το να περιμένετε δύο μέρες μετά την αυθόρμητη τάση για αγορά προτού την πραγματοποιήσετε, μπορεί να σας βοηθήσει σε αυτήν τη προσπάθεια. Αυτό το χρονικό διάστημα επιτρέπει τα συναισθήματα σας να καταλαγιάσουν και να αποκτήσετε σαφήνεια σχετικά με το αν πράγματι χρειάζεστε αυτό προϊόν».
Η πρακτική του «slow shopping» ενθαρρύνει τις «αγορές βασισμένες στις αξίες», όπου επιλέγετε να ξοδέψετε χρήματα μόνο σε ό,τι είναι αυθεντικό και υποστηρίζει τις προσωπικές σας αξίες. Αφού προσδιορίσετε τις αξίες σας, χρησιμοποίησέ τες για να καθοδηγήσετε τις αγοραστικές σας αποφάσεις. Με τον τρόπο αυτό θα ξοδεύετε μόνο για πράγματα που πραγματικά ενισχύουν την ευημερία και την ικανοποίησή σας.