Τμήματα ΤΕΙ που μετατρέπονται σε πανεπιστημιακά πρέπει να αναβαθμίσουν το πρόγραμμα σπουδών και ίσως χρειαστούν επιπλέον καθηγητές.
Η αναδιάρθρωση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, –μέσω της απορρόφησης των ΤΕΙ από πανεπιστήμια, της συγχώνευσης ΤΕΙ και κατόπιν αναβάθμισης σε πανεπιστήμια ή της απευθείας «πανεπιστημιοποίησης» ΤΕΙ– έχει δημιουργήσει τμήματα πέντε κατηγοριών. «Χρειάζεται προσοχή από τους υποψηφίους, γιατί υπάρχουν παγίδες και θα δημιουργηθούν διλήμματα τόσο με την κατ’ αρχάς επιλογή ενός τμήματος όσο και με την κατάταξή του σε σχέση με άλλα με ομοειδές αντικείμενο», λέει στην «Κ» ο μαθηματικός-αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης. Ειδικότερα, οι πέντε κατηγορίες διαμορφώνονται ως εξής:
• Τα τμήματα που λειτουργούν ήδη έως και φέτος, και δεν κρύβουν εκπλήξεις. Οπως λειτουργούσαν θα συνεχίσουν να λειτουργούν.
• Τα τμήματα ΤΕΙ που μετατρέπονται σε πανεπιστημιακά. Θα πρέπει να αναβαθμίσουν το πρόγραμμα σπουδών τους, ίσως χρειαστούν κάποιους επιπλέον καθηγητές. Ας πάρουμε ως παράδειγμα το «καλής ζήτησης» τμήμα Φυσικοθεραπείας Λαμίας. Θα πρέπει να γίνουν αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών, με την προσθήκη ορισμένων πιο θεωρητικών μαθημάτων. Λογικά αυτό θα επιτευχθεί χωρίς μεγάλη δυσκολία. Σε αυτή την κατηγορία και τα τμήματα που προέρχονται από διάσπαση ήδη υπαρχόντων. Ενδεικτικά, το τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που προέρχεται από τη διάσπαση του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (ΦΠΨ), σε δύο τμήματα: ένα το τμήμα Φιλοσοφίας και ένα το τμήμα Ψυχολογίας. Για την εύρυθμη μετάβαση υπάρχει η βάση πάνω στην οποία θα «χτιστεί» το νέο πρόγραμμα σπουδών, που είναι οι υπάρχοντες τομείς Φιλοσοφίας και Ψυχολογίας του πρώην ΦΠΨ.
• Τα τμήματα που ενώ έχουν γνωστό αντικείμενο σπουδών δεν αποτελούν τη μετεξέλιξη κάποιου άλλου τμήματος, με αποτέλεσμα να είναι πολύ δύσκολη η λειτουργία τους εγκαίρως. Δεν είναι εφικτό, δηλαδή, να στηθεί από το μηδέν και να λειτουργήσει μέσα σε λίγους μήνες (εκ των οποίων οι δύο είναι καλοκαιρινοί) το τμήμα Μαθηματικών στην Καστοριά. «Μέχρι τώρα υπήρχε στην Καστοριά το τμήμα Διεθνούς Εμπορίου, το τμήμα Πληροφορικής και το τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας, που ανήκαν στο ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας. Πώς θα λειτουργήσει το τμήμα σε τόσο λίγο χρόνο;» παρατηρεί ο κ. Στρατηγάκης.
• Τα τμήματα που έχουν νέο αντικείμενο σπουδών, ασαφή και μη καθορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Τέτοια τμήματα είναι, ενδεικτικά, το Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του Παν. Αθηνών (με έδρα στα Ψαχνά), το Γλωσσικών και Διαπολιτισµικών Σπουδών του Παν. Θεσσαλίας (Βόλος), το Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Παν. Αθηνών (Αθήνα), το Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών του Παν. Πελοποννήσου (Ναύπλιο), το Πολιτισμού και Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών του Παν. Θεσσαλίας (Βόλος), το Συστημάτων Ενέργειας του Παν. Θεσσαλίας (Λάρισα) και το Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Παν. Αθηνών (Ψαχνά).
• Στην τελευταία κατηγορία εντάσσονται τα 38 τμήματα (σε συνολικά 11 πανεπιστήμια) τα οποία θα λειτουργήσουν από το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 και μετά. Βέβαια, ο χρόνος λειτουργίας τους θα εξαρτηθεί από τον βαθμό προετοιμασίας, ο οποίος θα κριθεί τόσο από τη Σύγκλητο του ΑΕΙ όσο και από τις νέες θέσεις διδασκόντων που θα ορίσει το υπουργείο Παιδείας.