H μεξικανική κυβέρνηση κατηγόρησε τον οίκο μόδας Carolina Herrera για «πολιτισμική οικειοποίηση» μοτίβων και υφασμάτων των αυτοχθόνων του Μεξικού στην τελευταία του κολεξιόν.
Το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε σε επιστολή που έχει ημερομηνία 10 Ιουνίου ότι η εταιρία που ίδρυσε η σχεδιάστρια μόδας Χερέρα –γεννημένη στη Βενεζουέλα– χρησιμοποίησε σχέδια με σημασίες προσωπικές ή χαρακτηριστικές ορισμένων οικογενειών και κοινοτήτων.
Το κυβερνών κόμμα, το αριστερό Κίνημα Εθνικής Αναγέννησης (MORENA), προτίθεται να θεσπίσει νομοθεσία για την προστασία των αυτοχθόνων κοινοτήτων από τη λογοκλοπή και από την αυθαίρετη χρήση του έργου τους από άλλους χωρίς αυτοί να λαμβάνουν μια δίκαιη αμοιβή.
Η επιστολή απευθυνόταν στη Χερέρα, η οποία παραιτήθηκε από την καλλιτεχνική διεύθυνση του ομώνυμου οίκου μόδας που εδρεύει στη Νέα Υόρκη πέρυσι, και έκτοτε καλλιτεχνικός διευθυντής είναι ο 32χρονος Αμερικανός Γουές Γκόρντον.
Στην επιστολή αυτή, το υπουργείο ζητεί από την Χερέρα να εξηγήσει δημόσια σε ποια βάση αποφασίστηκε να κάνει χρήση αυτών των πολιτιστικών στοιχείων, των οποίων οι καταβολές έχουν τεκμηριωθεί, και πώς αυτό ωφελεί τις μεξικανικές κοινότητες. Εκπρόσωποι του οίκου που ντύνει τις πρώτες κυρίες των ΗΠΑ και μέλη της βρετανικής βασιλικής οικογένειας δεν κατέστη δυνατό να κάνουν κάποιο σχόλιο επ΄αυτού στο Reuters, όπως μεταδίδει το ΑΜΠΕ.
Δύο από τα έξι ρούχα από τη Resort 2020 Collection φέρουν ένα παραδοσιακό λουλουδάτο κέντημα, γνωστό ως «istmo de Tehuantepec» –παίρνει το όνομά του από τη μεγαλύτερη περιοχή της νοτιοδυτικής πολιτείας Οαχάκα. Άλλα δύο χρησιμοποιούν ένα χρωματιστό ριγέ μοτίβο «Saltillo Sarape» –αντλεί την έμπνευσή του από την πολύχρωμη μεξικάνικη εσάρπα του Σαλτίγιο, της πρωτεύουσας της βορειοανατολικής επαρχίας Κοαχουίλα.
«Αισθανόμαστε υποχρεωμένοι να επιστήσουμε την προσοχή σε αυτό και να αρχίσουμε τη δημόσια συζήτηση για ένα επείγον θέμα που περιλαμβάνεται στην ατζέντα 2030 του ΟΗΕ για την αειφόρο ανάπτυξη», αναφέρει η επιστολή.
Ο οίκος μόδας αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η συλλογή του έχει «την παιχνιδιάρικη και πολύχρωμη διάθεση των διακοπών στη Λατινική Αμερική».
Ο βαθμός στον οποίο οι σχεδιαστές μόδας επωφελούνται συμπεριλαμβάνοντας πολιτιστικά στοιχεία είτε χωρίς να αναγνωρίζουν την προέλευσή τους είτε χωρίς να δίνουν μια δίκαιη ανταμοιβή στις κοινότητες έχει γίνει σημείο τριβής τα τελευταία χρόνια.