Δύο αμερικανικοί επιχειρηματικοί κολοσσοί, η αμυντική-αεροδιαστημική εταιρεία Lockheed και η αυτοκινητοβιομηχανία General Motors, ανακοίνωσαν ότι θα συνεργαστούν για να αναπτύξουν νέα ηλεκτροκίνητα σεληνιακά ρόβερ (Lunar Terrain Vehicle-LTV) -τόσο ρομποτικά όσο και με οδηγό- για τις μελλοντικές διαστημικές αποστολές των ΗΠΑ στο φεγγάρι.
Τα νέα ρόβερ του προγράμματος Artemis για την επιστροφή της Αμερικής στη Σελήνη θα έχουν σημαντική ενεργειακή αυτονομία και δυνατότητα να κινηθούν σε πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις από ό,τι εκείνα του ιστορικού προγράμματος Apollo της δεκαετίας του 1970, τα οποία δεν είχαν ξεπεράσει τα 7,6 χιλιόμετρα από το σημείο προσσελήνωσης.
Η General Motors είχε συμμετάσχει στην ανάπτυξη των οχημάτων του Apollo, ενώ η Lockheed Martin έχει κατασκευάσει πολλά αμερικανικά διαστημικά σκάφη. Προς το παρόν, πάντως, οι δύο εταιρείες δεν έχουν υπογράψει επίσημη συμφωνία με τη NASA, ενώ θα μπορούσαν να προσφέρουν τα οχήματα και σε άλλους πιθανούς πελάτες που κοιτούν προς το φεγγάρι.
Οι εταιρείες δεν ανακοίνωσαν λεπτομέρειες για τον σχεδιασμό των ρόβερ τους και περιμένουν πρώτα τη NASA να δώσει, αργότερα εντός του έτους, περισσότερα στοιχεία για το τι περιμένει από τα ρόβερ. Σίγουρα τα ανοικτά οχήματα θα πρέπει να μεταφέρουν δύο αστροναύτες και να τα βγάζουν πέρα με ανώμαλο έδαφος.
Η NASA σκοπεύει να στείλει εντός του 2024 (εάν όντως προλάβει αυτήν την ημερομηνία) αποστολές κοντά στον Νότιο Πόλο της Σελήνης, όπου ελπίζει να βρει μέσα σε κρατήρες νερό σε μορφή πάγου. Εκτός
από ανοικτά οχήματα, στα οποία οι αστροναύτες θα πρέπει να φορούν συνεχώς τις στολές τους, η NASA σχεδιάζει να παραγγείλει και ένα μεγαλύτερο κλειστό ρόβερ, στο οποίο οι αστροναύτες δεν θα χρειάζεται να φορούν στολή.
Αυτό, πιθανώς, θα αναπτυχθεί σε συνεργασία με την Ιαπωνική Διαστημική Υπηρεσία (JAXA), η οποία, επίσης, ήδη κατασκευάζει ένα άλλο σεληνιακό όχημα σε συνεργασία με την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Toyota.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ