Η κυβέρνηση αρνείται πεισματικά να μειώσει τον ΦΠΑ στα τρόφιμα, παρά το γεγονός ότι η ακρίβεια συνεχίζει να σαρώνει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Αποτελεί «κόκκινη γραμμή» γι’ αυτήν η θέσπιση ενός τέτοιου μέτρου, καθώς το οικονομικό επιτελείο υποστηρίζει ότι θα προκαλέσει δημοσιονομικό εκτροχιασμό.
Οι καταναλωτές, ωστόσο, που δεν ασχολούνται και ευλόγως τόσο με τα μακροοικονομικά data αλλά με τις τσέπες τους, κρίνουν ότι η εφαρμογή ενός μέτρου όπως η μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα είναι επιβεβλημένη. Δεν απορρίπτουν το «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο προσφέρει κάποιες λύσεις απέναντι στις ανατιμήσεις των τροφίμων, αλλά θεωρούν ότι είναι μάλλον ανεπαρκές μέτρο για να αναχαιτίσει από μόνο του την ακρίβεια. Επιλέγουν-προτιμούν ξεκάθαρα τη μείωση του ΦΠΑ, στέλνοντας μέσω της έρευνας που πραγματοποίησε το ΙΕΛΚΑ, ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς την κυβέρνηση.
Όπως προκύπτει από την έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, η συντριπτική πλειοψηφία, δηλαδή το 84% των καταναλωτών, δηλώνει ότι θα προτιμούσε να μειωθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα παρά το καλάθι του νοικοκυριού. Το 70%, μάλιστα, δηλώνει ότι θα προτιμούσε περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις στα σουπερμάρκετ παρά το καλάθι του νοικοκυριού.
Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων καταναλωτών (85%) που συμμετείχαν στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ, υποστηρίζει ότι το καλάθι του νοικοκυριού δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, κάτι που είναι αναμενόμενο, καθώς το πρόβλημα είναι πολυπαραγοντικό και διεθνές. Οι απόψεις, πάντως, είναι μικτές.
- Το 23%, δηλώνει ότι είναι μια θετική πρωτοβουλία (το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 35% όσων αγοράζουν από το καλάθι),
- Το 53% αναγνωρίζει τη χρησιμότητα των πρωτοβουλιών όπως το καλάθι του νοικοκυριού και δηλώνει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να κάνουν κι άλλες τέτοιες δράσεις.
- Το 54% δηλώνει ότι απαιτείται πολύς χρόνος προκειμένου να κάνει τις αγορές του, κάτι το οποίο είναι μία πραγματικότητα που ήδη καταγραφόταν στο παρελθόν για τους καταναλωτές που ακολουθούν τις προσφορές στις αγορές τους στο λιανεμπόριο τροφίμων.
Συνολικά, όπως προκύπτει από την έρευνα για το καλάθι του νοικοκυριού
- 2 στους 3 καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού
- Αυτοί οι καταναλωτές ανά 7 ευρώ αγορών στο σουπερμάρκετ 1 ευρώ αφορά σε προϊόντα του καλαθιού
- 1 στους 7 καταναλωτές επισκέφθηκε διαφορετικό σουπερμάρκετ λόγω του καλαθιού του νοικοκυριού
Επίσης:
- 1 στους 2 καταναλωτές αναμένει και άλλους κλάδους να ενταχθούν
- 7 στους 10 θα προτιμούσαν περισσότερες προσφορές
Το 64% αγοράζει προϊόντα από το καλάθι
Ειδικότερα το πρώτο 3μηνο της λειτουργίας αυτής της πρωτοβουλίας, το 64% του κοινού δηλώνει ότι αγοράζει προϊόντα από το καλάθι. Το ποσοστό αυτό είναι σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση μετά την πρώτη εβδομάδα της πρωτοβουλίας, οπότε και το ποσοστό του κοινού που αγόραζε από το καλάθι ανερχόταν στο 39%. Μεσοσταθμικά το κοινό το οποίο αγοράζει προϊόντα από το καλάθι δηλώνει ότι το 16,3% των αγορών του προέρχονται από προϊόντα του καλαθιού (περίπου 1 ευρώ ανά 7 ευρώ αγορών). Η πλειοψηφία του κοινού 39% πραγματοποιεί έως 10% από το καλάθι, το 11% από 11 έως 20% και το υπόλοιπο 24% πάνω από 20%.
Επιπρόσθετα το 47% θα επιθυμούσε να ενταχθούν και άλλοι κλάδοι στο καλάθι, όπως κρεοπωλεία και αρτοποιεία. Το 60% δεν είναι ικανοποιημένο με τον αριθμό των προϊόντων και επομένως θα προτιμούσε περισσότερα προϊόντα στο καλάθι. Τέλος, μόλις το 35% θα προτιμούσε να στραφεί το καλάθι σε μόνο επώνυμα προϊόντα, που δείχνει τη διείσδυση που έχουν αποκτήσει τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το τελευταίο διάστημα.
Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποιεί κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, με δείγμα 1.000 καταναλωτές. Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 28 έως 31 Ιανουαρίου 2023 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα το καλάθι του νοικοκυριού.