«Ανανεώνουμε τον στόλο»
Ο υπουργός, ξεκινώντας τη συνέντευξή του, αναφέρθηκε στα δύο τροχαία που έγιναν σήμερα με λεωφορεία, ένα στα Λιόσια και ένα στο κέντρο της Αθήνας.
«Υπάρχουν τα οχήματα, στα οποία προχωράμε σε μια γενναία ανανέωση του στόλου και υπάρχει και η ατομική ευθύνη. Και τα δύο περιστατικά τα γνωρίζω. Το πρώτο περιστατικό δεν αφορά άμεσα τον οργανισμό συγκοινωνιών, τον ΟΣΥ, αφορά τα ΚΤΕΛ, δηλαδή τις συμβάσεις που έχουν γίνει με ιδιώτες. Το δεύτερο περιστατικό έχει να κάνει με κάτι το οποίο ερευνάται και με ένα τουριστικό λεωφορείο».
Όπως λέει ο ίδιος:
«Στο κομμάτι που αφορά την ευθύνη, την ατομική και τη συλλογική, είναι ένα θέμα το οποίο θα πρέπει όλοι μας, όσοι εμπλεκόμαστε στην αλυσίδα του μεταφορικού έργου, να επιδεικνύουμε ακόμα μεγαλύτερη ευθύνη. Το 39% του στόλου των λεωφορείων στην Αθήνα δεν έχει προσβασιμότητα για ΑμεΑ. Έχουμε 400 λεωφορεία στην Αθήνα και τρόλεϊ, 22 ετών, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 13 έτη.
»Ως προς τον στόλο έχουμε κάνει αυτό που μπορούμε να κάνουμε. Τις επόμενες εβδομάδες θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης 250 νέα, ηλεκτρικά λεωφορεία. Έχουν ήδη ξεκινήσει τα δοκιμαστικά δρομολόγια, είμαστε σχεδόν έτοιμοι, τέλος Απρίλη θα ξεκινήσουν τα πρώτα. Ταυτόχρονα, έχουμε δύο συμβάσεις 300 λεωφορείων φυσικού αερίου στην Αθήνα. Θα παραλάβουμε αυτά τα λεωφορεία το αργότερο μέχρι το τέλος του 2025».
Σύμφωνα με τον υπουργό, οι οργανισμοί συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη εξυπηρετούν έως ένα ποσοστό του συγκοινωνιακού έργου.
«Το υπόλοιπο έργο θα το εκτελέσουν οι ιδιώτες, όπως το εκτελούν σήμερα. Με αυτόν τον τρόπο θα προσπαθήσουμε να καλύψουμε, με καλύτερο στόλο, τις ανάγκες του πολίτη σε ό,τι αφορά τα ΜΜΜ. Εκτιμώ ότι μέχρι το τέλος του 2025 θα έχουμε καλύτερη ποιότητα και περισσότερα ΜΜΜ. Το πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται γιατί έχουμε την κίνηση».
Ο κ. Σταϊκούρας σημειώνει:
«Το θέμα αυτό είναι σοβαρό σε όλη την Ευρώπη. Σε όλη την Ευρώπη γίνεται μια προσπάθεια για να μετακινείται ο πολίτης με τα ΜΜΜ, με εναλλακτικούς τρόπους, αλλά δεν αντιμετωπίζονται αυτά από τη μία μέρα στην άλλη».
Ο ίδιος αναφέρθηκε στα έργα υποδομής τα οποία αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2024 και να παραδοθούν στους πολίτες, σημειώνοντας ωστόσο πως:
«Πράγματι, πολλές φορές, σε πολύ μεγάλα έργα υπάρχουν καθυστερήσεις για και σειρά από διαφορετικούς λόγους».
Για τον ΟΣΕ
Αναφερόμενος στο δυστύχημα των Τεμπών και τη δυσαρέσκεια των πολιτών για τους χειρισμούς της κυβέρνησης, αναφέρει:
«Να περιμένουμε τη Δικαιοσύνη έτσι ώστε να αποφανθεί. Σε ό,τι ζητήσει η Δικαιοσύνη να είμαστε απολύτως διαφανείς. Πολύ πρόσφατα, στελέχη της Πολιτείας, της Δικαιοσύνης πήγαν στους χώρους του ΟΣΕ και ζήτησαν επιπλέον υλικό, που παραδόθηκε στο σύνολό του.
»Το τρίτο που έχουμε να κάνουμε και είναι δική μου, προσωπική ευθύνη, είναι ο ΕΔΟΣΑΑΜ (φορέας υπεύθυνος για αεροπορικά και σιδηροδρομικά συμβάντα), έχουμε βρει εμπειρογνώμονες, έχει συσταθεί η Επιτροπή, να βγάλει πόρισμα το συντομότερο δυνατόν. Αν κάνουμε κάτι άλλο είναι σαν να παρεμβαίνουμε. Θεωρώ ότι σε ό,τι αφορά την υπόθεση των Τεμπών, οφείλουμε να κινηθούμε πάνω σε αυτούς τους άξονες που έχει θέσει και ο πρωθυπουργός, με απόλυτη εμπιστοσύνη στη Δικαιοσύνη αλλά ταυτόχρονα έχουμε και μια άλλη ευθύνη. Η ευθύνη είναι να περιορίσουμε τις πιθανότητες να επαναληφθεί κάτι αντίστοιχο στο μέλλον».
Στην ερώτηση αν τα τρένα είναι ασφαλή, ο υπουργός λέει:
«Εγώ ταξιδεύω με τρένο. Από τις 16 Δεκεμβρίου, όταν ξαναλειτούργησε το τρένο, περίπου 160.000 συμπατριώτες μας έχουν ταξιδέψει με τρένο Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Την προηγούμενη εβδομάδα, όταν επισκέφτηκα τις Βρυξέλλες για τη Σύνοδο, βρέθηκα με τον ευρωπαϊκό μηχανισμό σιδηροδρόμων, ο οποίος μου είπε ότι τα τρένα σας στην Ελλάδα είναι ασφαλέστερα από τους οδικούς άξονες. Αυτό δε σημαίνει όμως ότι δεν πρέπει να κάνουμε ακόμα περισσότερα για να ενισχύουμε διαρκώς την ασφάλεια των μεταφορών.
»Κάνουμε αυτό που μπορούμε, πρέπει να κάνουμε περισσότερα, υπάρχουν προβλήματα, επιδιώκουμε το καλύτερο», καταλήγει.