Λάθος αποφάσεις, έλλειψη επικοινωνίας και πρόχειρη αντιμετώπιση, που οδήγησαν σε ένα ακόμη σοβαρό περιστατικό, ενδεικτικό για την έλλειψη ασφάλειας στη λειτουργία του σιδηροδρόμου.
Τετάρτη 9 Οκτωβρίου, ο συρμός 4245 του Προαστιακού, ακινητοποιείται μπροστά από την υπόγεια σήραγγα του μετρό στη Δουκίσσης Πλακεντίας.
Μπήκε σε λάθος γραμμή, καθώς ο σταθμάρχης κυκλοφορίας στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών ξέχασε να γυρίσει το κλειδί, περιμένοντας να φτάσει πρώτα συρμός του μετρό. Όταν διαπίστωσε ότι προπορεύεται ο Προαστιακός, αμέλησε να χαράξει νέα πορεία, στέλνοντας την αμαξοστοιχία σε λάθος γραμμή.
Ο μηχανοδηγός συνέχισε την πορεία του για λίγα μέτρα μέχρι να αρχίσει να χτυπάει ο αισθητήρας στους πίνακες τηλεδιοίκησης στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών, τότε ήταν που του έδωσαν εντολή να ακινητοποιήσει το τρένο ακριβώς μπροστά από την υπόγεια σήραγγα του μετρό.
«Υπήρχε μία λάθος χάραξη στο δρομολόγιο του προαστιακού. Πριν σταματήσει προσπάθησε να ειδοποιήσει την τηλεδιοίκηση στο ΣΚΑ, η οποία δεν απαντούσε, πήρε εντολές για να κάνει οπισθοπορεία», ανέφερε ο Χρήστος Ζαραϊδόνης, αναπληρωτής γ.γ. ΠΕΚΕ.
O μηχανοδηγός, υπό το φόβο ατυχήματος, χαμήλωσε ταχύτητα, κινούμενος στη λάθος γραμμή για περισσότερο από 1 χιλιόμετρο. Τόσο εκείνος και ο συνάδελφός του, όσο και ο σταθμάρχης κυκλοφορίας, τέθηκαν σε διαθεσιμότητα.
«Η διερεύνηση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές, ενώ παράλληλα έχει ενεργοποιηθεί η πειθαρχική διαδικασία για την απόδοση ευθυνών. Το προσωπικό που εμπλέκεται στο περιστατικό έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα», αναφέρει η ανακοίνωση της Hellenic Train.
«Αντί η Hellenic Train να προβληματιστεί για το 2ο περιστατικό στην περιοχή του ΣΚΑ τον τελευταίο μήνα, που απεσοβήθει με ενέργειες μηχανοδηγών, προσπαθεί να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από τα υπαρκτά προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου», αναφέρει σε ανακοίνωση της η Πανελλήνια ένωση Προσωπικού Έλξης.
Ο διάλογος σταθμάρχη – μηχανοδηγού
Μηχανοδηγός: Βλέπω δυο πορτοκαλί μπροστά μου φωτοσήματα.
Σταθμάρχης: Σταμάτα και πάμε πίσω!
Μπαλάκι ευθυνών
Σύμφωνα με τον ΟΣΕ, οι μηχανοδηγοί θα έπρεπε να καταλάβουν από τις ενδείξεις στα φωτοσήματα ότι κάτι δεν πήγαινε καλά και θα έπρεπε να ακινητοποιήσουν το τρένο νωρίτερα.
«Οι ενδείξεις φωτοσημάτων ήτανε σωστές που προειδοποιούσαν τους μηχανοδηγούς ότι πάνε προς το μετρό εντούτοις οι μηχανοδηγοί δεν σταμάτησαν στις ενδείξεις των φωτόσημάτων συνέχισαν την πορεία τους και όταν πέρασαν και το δεύτερο φωτόσημο, τότε σταμάτησαν και επικοινώνησαν με το κέντρο ελέγχου λειτουργίας του ΣΚΑ», είπε ο Παναγιώτης Τερεζάκης, διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ.
Σύμφωνα με τον ΟΣΕ, κίνδυνος ατυχήματος δεν υπήρχε, καθώς οι γραμμές στο σημείο είναι διπλές και είχε διασφαλιστεί ότι στη γραμμή που μπήκε ο Προαστιακός, δεν ερχόταν συρμός του μετρό εκείνη την ώρα.
Οι μηχανοδηγοί, ωστόσο, υποστηρίζουν ότι υπήρχε κίνδυνος να σφήνωνε ο συρμός στην υπόγεια σήραγγα, με το νέο, σοβαρό σιδηροδρομικό περιστατικό να προκαλεί αντιδράσεις από όλα τα κόμματα.
Παρέμβαση εισαγγελέα
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, διενεργείται κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για το περιστατικό με το τρένο του Προαστιακού, μετά από εντολή του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών της Αθήνας Αριστείδη Κορέα.
«Πάμε και όπου βγει…»
Τα δομικά, αλλά και ζωτικής σημασίας, προβλήματα του σιδηροδρόμου αποτυπώνονται και στα απανωτά περιστατικά, που σε κάποιες περιπτώσεις έχουν θέσει σε κίνδυνο επιβάτες και εργαζομένους.
Στις 13 Σεπτεμβρίου αποτράπηκε μετωπική σύγκρουση συρμών στους Αγίους Αναργύρους, χάρη στον μηχανοδηγό που αντιλήφθηκε ότι είχε λάβει λανθασμένη, έγγραφη μάλιστα εντολή, να μπει σε γραμμή όπου κινείτο αντίθετα άλλο τρένο.
Μία ημέρα μετά, στις 14 Σεπτεμβρίου, κορμός δέντρου έσπασε το παρμπρίζ της καμπίνας του μηχανοδηγού στη Σφενδάλη, αναδεικνύοντας τα σοβαρά προβλήματα ασφαλείας από τα ακαθάριστα σημεία στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ στις 25 Σεπτεμβρίου, φωτιά που ξέσπασε σε ξερά χόρτα δίπλα σε συρμό του ηλεκτρικού, οδήγησε σε ακινητοποίηση του τρένου μετά τη Νεραντζιώτισσα, με τους επιβάτες να βγαίνουν στις ράγες και να αποχωρούν από το σημείο περπατώντας.