Η Airbus και η Boeing ίσως έχουν λόγο να ανησυχούν: η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Αεροπορικής Ασφάλειας (EASA) προβλέπει ότι ιπτάμενα οχήματα κάθετης προσαπογείωσης θα κάνουν ντεμπούτο στον ουρανό της Ευρώπης την επόμενη τετραετία, ενώ βρετανική εταιρεία που αναπτύσσει ιπτάμενα ταξί εξασφάλισε παραγγελίες συνολικού ύψους 4 δισ. δολαρίων.
«Πιστεύω ότι η εμπορική χρήση των ιπτάμενων ταξί θα ξεκινήσει το 2024 ή το 2025» δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος της EASA Πάτρικ Κάι.
Σύμφωνα με στοιχεία της υπηρεσίας, μέχρι το 2030 η αγορά ιπτάμενων μέσων αστικής κινητικότητας (UAM) θα φτάσει τα 4,2 δισεκατομμύρια δολάρια και θα απασχολεί 90.000 εργαζομένους.
H EASA έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία αδειοδότησης ορισμένων μοντέλων και οι πρώτες άδειες αναμένονται το 2024, ανέφερε ο Κάι.
Οι δηλώσεις του συνέπεσαν χρονικά με την ανακοίνωση της Avalon, εταιρεία που προσφέρει μισθώνει αεροσκάφη με leasing και είναι σήμερα ο τρίτος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης αεροσκαφών στον κόσμο, ότι παρήγγειλε 310 ιπτάμενα ταξί από την βρετανική Vertical Aerospace, με οψιόν για ακόμα 190 –μια παραγγελία που θα μπορούσε να φτάσει τα 4 δισ. δολάρια.
Η Vertical Aerospace, στην οποία έχουν επενδύσει η American Airlines, η Avolon, η Honeywell, η Rolls-Royce και η επενδυτική εταιρεία M12 της Microsoft, ετοιμάζεται τώρα για είσοδο στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Το ίδιο ετοιμάζεται να κάνει και η γερμανική startup Lilium, ενώ η επίσης γερμανική Volocopter ελπίζει να επιδείξει την τεχνολογία στους Ολυμπιακούς του Παρισιού το 2024, αναφέρει το Reuters.
Ορισμένες σύντομες πτήσεις ήδη αντιμετωπίζουν ανταγωνισμό από τα τρένα υψηλής ταχύτητας, όμως τα ιπτάμενα, ηλεκτροκίνητα οχήματα θα μπορούσαν να αποδειχθούν ακόμα πιο δημοφιλή για μικρές διαδρομές μεταξύ πόλεων ή από το σπίτι στο αεροδρόμιο.
Τα ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη θα μπορούσαν επίσης να βοηθήσουν την αεροπορική βιομηχανία να περιορίσει τις εκπομπές άνθρακα.
Το μοντέλο VA-X4 της Avalon κινείται με τέσσερις έλικες και προσφέρει εμβέλεια 160 χιλιομέτρων με μέγιστη ταχύτητα 315 χιλιομέτρων ανά ώρα.
«Αν η εμβέλεια αυξηθεί στα 400-500 μίλια [640-800 χλμ] ποιες θα είναι οι συνέπειες για τα επιβατικά αεροπλάνα στενής ατράκτου» διερωτήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Avolon Ντόμναλ Σλάτερι.
Εκτίμησε μάλιστα πως η επικράτηση των ιπτάμενων ταξί «είναι αναπόφευκτη» δήλωσε το αφεντικό της Avalon, της οποίας ο στόλος περιλαμβάνει 568 επιβατικά αεροσκάφη.
Θα μπορούσε κανείς να αντιτείνει ότι τα σημερινά ελικόπτερα μπορούν ήδη να κάνουν όσα υπόσχονται για το μέλλον τα ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη.
Μόνο που τα ιπτάμενα ταξί «είναι 100 φορές πιο ήσυχα με μηδενικές εκπομπές άνθρακα» επισήμανε ο Σλάτερι.