Λίγες ώρες πριν τα Χριστούγεννα του 2023 η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ μπήκε σε… νέα εποχή. Ο Σερ Τζιμ Ράτκλιφ είναι ο νέος μέτοχος του συλλόγου και τα δημοσιεύματα για την είσοδο του Τότο Βολφ στο επενδυτικό σχήμα δίνουν και… παίρνουν. Γύρω από το πρόσωπο του επικεφαλής της Mercedes όμως, γεννιούνται πολλά ερωτήματα. Γιατί να επενδύσει στους “Κόκκινους Διαβόλους”; Πως έγινε δισεκατομμυριούχος μέσα από τα “Ασημένια Βέλη”; Πως ξέσπασε το σκάνδαλο στην Formula 1 με την σύζυγο του; Το ertsports.gr έχει τις απαντήσεις σε… όλα!

Η οικογένεια Γκλέιζερ, ιδιοκτήτρια της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, είδε το σύνολο του Τεν Χανγκ να μην έχει και την καλύτερη… εκκίνηση στην αρχή της σεζόν 2022/23, μένοντας εκτός ευρωπαϊκών διοργανώσεων. Η… δυνατή οικογένεια βρισκόταν σε έρευνα για επενδυτές από την περασμένη σεζόν, όταν το κλίμα ήταν διχασμένο ανάμεσα στον τεχνικό της ομάδας και στον αστέρα του ποδοσφαίρου, Κριστιάνο Ρονάλντο, λίγο πριν εκείνος μετακομίσει στην Σαουδική Αραβία, για λογαριασμό της Αλ Νασρ.

Ο Μπρούνο Φερνάντες, αρχηγός της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, όντας εμφανώς απογοητευμένος μετά την ήττα από την Μπάγερν Μονάχου, με 1-0, στο Ολντ Τράφορντ, στο πλαίσιο της φάσης των ομίλων του Europa League. (AP Photo)

Έτσι, στο προσκήνιο εμφανίστηκε ο Τζιμ Ράτκλιφ. Πρόκειται για 71χρονο Βρετανό δισεκατομμυριούχο και ιδρυτή του ομίλου πετροχημικών “INEOS”. Για μερικούς μπορεί να είναι γνώριμη η εν λόγω εταιρία, μιας και… ποζάρει στην αγωνιστική φόρμα της Mercedes, στην Formula 1. Για όσους δεν την γνωρίζουν, είναι όμιλος ο οποίος κοστίζει 65 δισεκατομμύρια λίρες, σύμφωνα με τον κύκλο εργασιών του 2021. Μάλιστα, ο ιδιοκτήτης της φιγουράρει στη δεύτερη θέση των πλουσιότερων ανθρώπων του Ηνωμένου Βασιλείου το 2023, βάσει της έρευνας της “The Sunday Times Rich List 2023”, με καθαρή αξία 29.6 δις, πίσω μονάχα από τον Γκοπιτσάντ Χιντούτζα (35 δις), ο οποίος απεβίωσε το περασμένο Μάιο και είχε τον έλεγχο του ινδικού ομίλου “Hinduja Group”.

Το δημόσιο προφίλ του ισχυρού άντρα χαρακτηρίζεται από την “ντροπαλότητά” του, αφού δεν δίνει το “παρών” σε πολλά event και δεν δίνει το δικαίωμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ενημέρωσης για να τον συζητούν συχνά. Μάλιστα, η αξία του Ράτκλιφ εκτοξεύτηκε κατά 4 δισεκατομμύρια λίρες, αφού τον Σεπτέμβριο του 2020 μετέφερε την φορολογική του κατοικία από την κομητεία της Νοτιοανατολικής Αγγλίας, το Χάμσαϊρ, και την πήγε στο Μονακό, γλυτώνοντας έτσι… αρκετούς φόρους.

Το μονοθέσιο της Mercedes το 2021, στο οποίο φαίνεται πάνω δεξιά η κόκκινη περιοχή των “Ασημένιων Βελών” με το λογότυπο της INEOS. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο οδηγεί ο επτάκις παγκόσμιος πρωταθλητής, Λούις Χάμιλτον, ο οποίος έχασε τον τίτλο στο… νήμα εκείνη την σεζόν από τον Μαξ Φερστάπεν. (AP Photo)

Ωστόσο, ο ιδρυτής της INEOS έχει έφεση ως προς τα… μπλεξίματα με τον αθλητισμό. Πέρα από μαραθώνιους, φιλανθρωπικές διοργανώσεις σε αθλητικά event, ιστιοπλοϊκούς αγώνες, ποδηλατικές ομάδες και ενέργειες στο ράγκμπι της Νέας Ζηλανδίας, είναι άκρως εμπλεκόμενος στον χώρο του ποδοσφαίρου και της Formula 1. Πιο συγκεκριμένα, το 2017 αγόρασε την ΦΚ Λοζάν Σπορ, από την ελβετική Super League, ενώ το 2019, μέσω του ομίλου του, κατάφερε να κάνει δική του και την Νις, από την Ligue 1, εξαγοράζοντάς της από τον Σιέν Λι, Κινεζοαμερικανό επαγγελματία. Τον επόμενο χρόνο, ο Ράτκλιφ αγόρασε το 33% της Mercedes F1 Team και υπέγραψε πενταετή συμφωνία με την εταιρία του και την γερμανική ομάδα.

Το 2022, φλέρταρε για πρώτη φορά με ομάδα της Premier League. Με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο Ρομάν Αμπράμοβιτς, τότε ιδιοκτήτης της Τσέλσι, τιμωρήθηκε με κυρώσεις, οι οποίες τον ανάγκασαν να προχωρήσει στην πώλησή της. Ο ισχυρός άνδρας κατέθεσε πρόταση ύψους 4.25 δισεκατομμύρια, έναν χρόνο μετά την κατάκτηση του Champions League από την βρετανική ομάδα, αλλά η προσφορά του απορρίφθηκε. Έτσι, η Τσέλσι κατέληξε στα χέρια του Τοντ Μπόλι, Αμερικανού επιχειρηματία.

Ο Τζιμ Ράτκλιφ στην “Αλιάνζ Ριβιέρα” (Γαλλία), την έδρα της Νις, την οποία διοικεί. Στο ματς στο οποίο έδωσε το “παρών” στην εικονιζόμενη στιγμή είναι κόντρα στην Παρί Σεν Ζερμέν, στην 10η αγωνιστική της σεζόν 2018/19, με τους γηπεδούχους να δέχονται δύο κόκκινες κάρτες και να χάνουν 4-1. (AP Photo)

Τον Αύγουστο του 2022 όμως, έφτασε στα αυτιά του πως οι Γκλέιζερς ψάχνουν για επενδυτές. Ο Ράτκλιφ είναι υποστηρικτής της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ από πολύ μικρός και δεν έχασε την ευκαιρία. Για την ακρίβεια, τον Ιανουάριο του 2023 πραγματοποίησε την διαδικασία υποβολής προσφοράς, μέσω της εταιρίας του. Τον περασμένο Νοέμβριο όμως, ξεκίνησαν να… φουντώνουν τα δημοσιεύματα περί ανάμειξης ενός ακόμη ατόμου. Του Τότο Βολφ! Πιο συγκεκριμένα, λέγεται πως οι δύο άνδρες επιθυμούσαν να συνεργαστούν για να αποκτήσουν το 25% της ομάδας, έναντι 1.5 δισεκατομμυρίων λίρων. Ωστόσο, να σημειωθεί πως το net worth του Αυστριακού επικεφαλής υπολογίζεται στο 1 δις, μπαίνοντας στην Forbes για πρώτη φορά φέτος.

Οι “Κόκκινοι Διάβολοι” απέρριψαν την καλύτερη πρόταση που τους είχε γίνει – μέχρι στιγμής -, από τον δισεκατομμυριούχο Σεΐχη Γιασίμ, ο οποίος κατέθεσε προσφορά για το 100% των μετοχών της ομάδας. Η ισχυρή οικογένεια αρνήθηκε… δύο φορές στον κάτοχος της “Qatar Islamic Bank”, ο οποίος είχε σκοπό να καθαρίσει όλες τις οικονομικές υποχρεώσεις της Γιουνάιτεντ.

Λίγο αργότερα, στο πλαίσιο του καταριανού Grand Prix 2023, στο οποίο ο Μαξ Φερστάπεν στέφθηκε πρωταθλητής Formula 1 για τρίτη συνεχόμενη φορά με την Red Bull, εμφανίστηκε νέο ενδιαφερόμενος και εκείνος ήταν ο Ντέιβιντ Μπέκαμ. Ο άλλοτε μέσος της ομάδας από το Μάντσεστερ και νυν ιδιοκτήτης της Ίντερ Μαϊάμι, ανέφερε πως η ομάδα του χρειάζεται σταθερότητα και ξέρει… τους καταλληλότερους ανθρώπους για αυτό.

«Όλοι έχουμε τους αγαπημένους μας που νιώθουμε ότι πρέπει να τρέξουν και να φροντίσουν τον σύλλογο και να τον πάνε πίσω εκεί που ανήκει. Στα μάτια μας, στα μάτια των οπαδών, είμαστε νούμερο ένα. Θέλουμε να επιστρέψουμε στην κορυφή. Πιστεύω ότι ξέρω τους κατάλληλους ανθρώπους για να το κάνουμε αυτό».

Η Mercedes ψηφίζει… Μάντσεστερ Σίτι

«Ρωτήθηκα από το Associated Press για το τι σκέφτομαι σχετικά με την επένδυση του Τζιμ (σ.σ. Ράτκλιφ) και για το αν θα συμμετείχα. Είναι τόσο έξυπνος άνθρωπος που αν μπορούσα να συνεισφέρω, θα έκανα μία κουβέντα, αλλά αυτό είναι πολύ μακρινό» ήταν τα λόγια του Τότο Βολφ σχετικά με τις φήμες. Ωστόσο, αν ο επικεφαλής της Mercedes είναι γνωστός για κάτι στον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, είναι για τα πολύ ισχυρά επικοινωνιακά παιχνίδια. Ο Αυστριακός έστησε έναν ολόκληρο… κολοσσό, χρησιμοποιώντας επικοινωνιακά τρικς και την πλάκα του. Ο τρόπος που οι οδηγοί του εμφανίζονταν απαισιόδοξοι στις συνεντεύξεις Τύπου ανά τα χρόνια, με στόχο να κάνουν τις άλλες ομάδες να παρερμηνεύσουν τα στοιχεία, τις πληροφορίες και τις στρατηγικές που είχαν καταστρώσει τα “Ασημένια Βέλη”, είναι μάθημα για σεμινάριο. Προφανώς, στην πίστα έδειχναν το ακριβώς αντίθετο, απολαμβάνοντας μία οκταετή δυναστεία υπό την ηγεσία του Βολφ. Οπότε, ό,τι λέει πλέον δεν… καθησυχάζει τα πλήθη. «Διαβάζω άρθρα που ισχυρίζονται πως είμαι δισεκατομμυριούχος. Δεν είναι μετρητά στην τσέπη. Κάποιος έχει κάνει καταλήξει σε αποτιμήσεις» συμπλήρωσε.

Ωστόσο, στα γκαράζ της Mercedes, ουκ ολίγες φορές έχουμε δει τον Πεπ Γκουαρδιόλα, τον προπονητή της Μάντσεστερ Σίτι. «Ο Πεπ είναι από τους καλύτερους παίκτες που έχω δει στο παρελθόν. Είμαι φίλαθλος της Premier League, αλλά και του Γκουαρδιόλα, άρα η επένδυση που ακούγεται ότι θα κάνω (σ.σ. στην Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ) ίσως να μην είναι τόσο… συμβατή».

Ο Τζιμ Ράτκλιφ και ο Τότο Βολφ στο Μονακό. Οι δύο εκ των τριών ιδιοκτητών των μετοχών της Mercedes παρακολουθούν μαζί το Monte Carlo Tennis Master. (AP Photo)

Με τι κριτήριο διαλέγουν οι “Κόκκινοι Διάβολοι”

Οι Γκλέιζερς είναι μία… διχαστική οικογένεια. Είναι ιδιοκτήτες της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ από το 2005, αλλά δεν έχουν κατακτήσει το αγγλικό πρωτάθλημα από το 2013 και μετά, όταν ο θρυλικός σερ Άλεξ Φέργκιουσον αποσύρθηκε. Φέτος, η ομάδα έχει μπει με το… αριστερό στην Premier League και οι ιδιοκτήτες έψαχναν κάποιον, ο οποίος είναι πρόθυμος να δώσει αρκετά χρήματα. Η οικογένεια δεν ήθελε να πουλήσει εξ ολοκλήρου την ομάδα, θέλει να δώσει κάτι μικρό για να… πάρει πολλά. Αυτό που ζητούσε όμως δεν το βρίσκει κανείς εύκολα και για αυτό τον τελευταίο ενάμιση χρόνο δεν είχε κατασταλάξει κάπου, παρά την δελεαστική πρόταση του Ράτκλιφτ, έναντι 1.5 δις. Εν τέλει οι δύο πλευρές τα… βρήκαν και η συμφωνία ανακοινώθηκε επίσημα το απόγευμα της 24ης του Δεκέμβρη.

Πάντως, σε περίπτωση που ο Τότο Βόλφ εμπλέκεται όντως, τότε δεν θα είναι η πρώτη φορά που το ποδόσφαιρο “παντρεύεται” με την Formula 1. Για την ιστορία, ο άλλοτε επικεφαλής της F1, Μπέρνι Έκλεστοουν, και ο πρώην επικεφαλής της Renault – νυν Alpine -, Φλάβιο Μπριατόρε, είχαν αναλάβει από το 2007 έως το 2011 της Κουίνς Παρκ Ρέιντζερς, η οποία εδρεύει στο Λονδίνο.

Πως ο Τότο Βόλφ έγινε δισεκατομμυριούχος

Για τον Αυστριακό είναι η πρώτη φορά που μπαίνει στην κατηγορία “Billioners” και αυτό έγινε στην αρχή του 2023, από την Forbes. Γεννημένος στην Βιέννη, την 12η Ιανουαρίου του 1972, και εμπλεκόμενος με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό από πολύ μικρός (20 χρονών – 1992), ο Βολφ έδωσε το “παρών” στην Formula Ford, στο 24ωρο του Νίρμπουργκρινγκ, αλλά και σε αγώνες GT. Παράλληλα όμως,

Το 2009 όμως, μπήκε για τα καλά στον χώρο της Formula 1, αγοράζοντας το 16% των μετοχών της Williams, μπαίνοντας στο διοικητικό συμβούλιο και ύστερα ανέλαβε τα ηνία του εκτελεστικού διευθυντή. Μάλιστα, ήταν εκεί και στην τελευταία νίκη της βρετανικής ομάδας – μέχρι σήμερα -, στην Βαρκελώνη, το 2012, με τον Παστόρ Μαλδονάδο. Ωστόσο, το 2012, δέχθηκε πρόταση από την Mercedes, την οποία και αρχικά απέρριψε, αλλά εν τέλει η γερμανική ομάδα τον δελέασε αρκετά και έτσι τον απέκτησε πριν ξεκινήσει η σεζόν του 2013, δίνοντάς του και το 30% των μετοχών. Παράλληλα, ο Τότο κράτησε και το 5% από την προηγούμενη ομάδα του, το οποίο εξαγοράστηκε μαζί με το υπόλοιπο σύνολο τον Αύγουστο του 2020, από την Dorilton Capital.

Το 2014, η Formula 1 πέρασε την εποχή τον υβριδικών turbo, στην οποία η Mercedes κυριάρχησε επί οκτώ έτη, χτίζοντας κυριαρχία, με ηγέτη τον Βολφ. Υπό τις οδηγίες του Αυστριακού, τα “Ασημένια Βέλη” κέρδισαν οκτώ συνεχόμενα πρωταθλήματα κατασκευαστών και επτά οδηγών, με τους Λιούις Χάμιλτον (7) και Νίκο Ρόσμπεργκ (1). Μέσα από αυτές τις επιτυχίες, οι εργαζόμενοι από τους 650 που ήταν το 2013, έγιναν 1.300 και από 200 εκατομμύρια ευρώ που κοστολογούταν ο ετήσιος κύκλος εργασιών κατέληξε να φτάνει τα 450 εκατομμύρια, το 2022. Έτσι, ο Τότο εξασφάλησε το 33% της ομάδας, ενώ ακόμη ένα τρίτο έχει ο Ράτκλιφ. Το υπόλοιπο 33% ανήκει στην Daimler AG, η οποία είναι πολυεθνικός όμιλος της Mercedes-Benz.

Ο Τότο Βολφ (δεξιά) στην πρώτη του χρονιά στην Mercedes, το 2013. Αριστερά είναι ο Ρος Μπράουν, ακολουθεί ο Νίκο Ρόσμπεργκ και ο Λιούις Χάμιλτον. (AP Photo)

Το 1998 και το 2004, ο Βολφ δημιούργησε δύο επενδυτικές εταιρίες: την Marchfifteen και την Marchsixteen, αντίστοιχα. Μέσω αυτών, ο 51χρονος μηχανικός επικεντρωνόταν σε στρατηγικές επενδύσεις, σε μεσαίες ή και εισηγμένες βιομηχανικές εταιρίες. Μία από αυτές είναι και η HWA AG, η οποία κατασκευάζει εξαρτήματα για την Mercedes στο τμήμα επιδόσεων AMG και διαχειρίζεται την ομάδα Mercedes DTM. Ο Αυστριακός έχει επενδύσει στο 49% αυτής.

Είναι συνιδιοκτήτης εταιρίας αθλητικού μάναντζμεντ, μαζί με τον άλλοτε δις παγκόσμιο πρωταθλητή, Μίκα Χάκινεν. Μάλιστα, από αυτό το γραφείο εκπροσωπείται – μεταξύ άλλων – ο Βάλτερι Μπότας. Μέχρι το 2022, ήταν διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της Mercedes EQ Formula E, με την McLaren να αναλαμβάνει την λειτουργία της από εκεί και πέρα.

Επομένως, ο λόγος που ο Τότο Βολφ είναι δισεκατομμυριούχος, οφείλεται στον υπερδιπλασιασμό αξίας της Mercedes, ενώ η αξία της Formula 1 ανεβαίνει με τον καιρό, όντας το αγαπημένο άθλημα όλο και περισσότερων. Παράλληλα, οι πολύ καλές επενδυτικές επιλογές και η δημιουργία των δικών του εταιριών πρόσθεσαν επιπλέον χρήμα στο εισόδημά του.

Το χρονικό του… σκανδάλου με το ζεύγος “Βολφ”

Ο Τότο παντρεύτηκε την Σούζι το 2011, αποκτώντας μαζί της δύο πανέμορφα παιδιά. Πρόκειται για Σκωτσέζα άλλοτε δοκιμαστής μονοθεσίων Formula 1 και νυν διευθύνων σύμβουλος της F1 Academy, γεννημένη την 6η Δεκεμβρίου του 1982. Ωστόσο, μία μέρα πριν τα φετινά γενέθλιά της, μία υπόθεση ανέβηκε στο προσκήνιο της FIA.

Η Σούζι και ο Τότο Βολφ σε κοινή τους εμφάνιση, λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση της αγωνιστικής χρονιάς 2023. Οι δυο τους έδωσαν το “παρών” στην ταινία της Ferrari. (AP Photo)

Για την ακρίβεια, λέγεται πως η Παγκόσμια Ομοσπονδία Μηνανοκίνητου Αθλητισμού έσπευσε να ερευνήσει υπόθεση που έχει να κάνει με το ζεύγος επειδή υπήρξε καταγγελία για διαρροή πληροφοριών. Συγκεκριμένα, τα ρεπορτάζ ήθελαν τον Βολφ να έχει κάνει σχόλια σε συγκέντρωση τους υπόλοιπους επικεφαλής της Formula 1, τα οποία φάνηκαν να είναι από φάκελο, ο οποίος ανήκει στην FOM (Formula One Group), και μέλος αυτού είναι η Σούζι. Έτσι, ο λόγος είχε να κάνει με «σύγκρουση συμφερόντων», μιας και που φάνηκε πως το ζευγάρι αντάλλασε πληροφορίες για τους ρόλους τους που δεν… έπρεπε.

Μέσα σε 48 ώρες όμως, η FIA ανακοίνωσε πως οι έρευνες σταματούν. Η μία ομάδα μετά την άλλη εξέδωσε ανακοίνωση πως δεν είχε να κάνει με την καταγγελία, η οποία ξεκίνησε την όλη κατάσταση. Ο Κρίστιαν Χόρνερ, επικεφαλής της Red Bull, ανέφερε πως με τον Τότο Βολφ έχουν αντιπαλότητα μονάχα ενός πίστας και όχι εκτός, με τα πλήθη να ξεσηκώνονται κατά της ομοσπονδίας. Έτσι, οι αγωνοδίκες απέσυραν την υπόθεση, χωρίς ουσιαστική αιτιολόγιση, λέγοντας – μεταξύ άλλων – το εξής: «Επιβεβαιώθηκε πως δεν διακινδυνεύεται η αρμονική λειτουργία».

Επιμέλεια: Γιώτα Κουφού





ertsports.gr