«Εργασίες που δεν ολοκληρώνονταν σωστά, επιθεωρήσεις που ‘’εξαφανίζονταν’’, ζητήματα που τα αγνοούσαν».
Όσα περιγράφει ο Τζον Μπαρνέτ, στην τελευταία του συνέντευξη για την Boeing, είναι άκρως ανησυχητικά.
Εργαζόταν ως επιθεωρητής ποιοτικού ελέγχου στον αμερικανικό κολοσσό, επί τρεις δεκαετίες, μέχρι τη συνταξιοδότησή του. Στις 9 Μαρτίου, εντοπίστηκε νεκρός από όπλο, μέσα στο φορτηγάκι του, στη Νότια Καρολίνα.
Ο επί 32 χρόνια υψηλόβαθμος τεχνικός της Boeing, κατέθετε στη Δικαιοσύνη, σε αγωγή κατά της εταιρείας.
Είχε περιγράψει σωρεία εξαιρετικά επικίνδυνων κενών ασφαλείας και σφαλμάτων, στην κατασκευή των αεροσκαφών, τύπου 787.
«Εντοπίσαμε 300 ελαττώματα, κάποια από αυτά ήταν σημαντικά και απαιτούσαν μηχανική παρέμβαση. Όταν επιστρέψαμε στη βάση μας, ο προϊστάμενός μου, μου είπε ότι βρήκαμε πάρα πολλά ελαττώματα και πως θα έκανε εκείνος την επόμενη επιθεώρηση. Στο επόμενο ταξίδι, πήρε μαζί του δύο από τους επιθεωρητές μου. Όταν επέστρεψαν, τους έδωσαν τα εύσημα, επειδή εντόπισαν μόνο 50 ελαττώματα».
Η ιατροδικαστική έκθεση αναφέρει την αυτοχειρία, ως αιτία θανάτου του έμπειρου στελέχους της Boeing, όμως ο δικηγόρος του Μπαρνέτ αμφισβητεί το πόρισμα.
Ο 62χρονος υψηλόβαθμος τεχνικός είχε καταθέσει πως εργαζόμενοι χρησιμοποιούσαν ακόμη κι ελαττωματικά ανταλλακτικά, προκειμένου να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα, υπό ασφυκτικές πιέσεις.
«Οι εργαζόμενοι είναι κουρασμένοι, κάνουν λάθη από την κόπωση, το προσωπικό δεν επαρκεί. Εμφανίζονταν προβλήματα σε ανταλλακτικά, το απόλυτο χάος!», είπε ένας πρώην εργαζόμενος.
Οι αποκαλύψεις του Τζον Μπαρνέτ συμπίπτουν με δημοσίευμα των New York Times, για όσα εντόπισε πρόσφατα η αμερικανική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας σε ελέγχους στα εργοστάσια της Boeing για αεροσκάφη τύπου 737 Max.
Οι Times αναφέρουν πως έγιναν 89 έλεγχοι και η Boeing «κόπηκε» σε 33 από αυτούς.
«Συνεχίζουμε να εφαρμόζουμε, άμεσα, αλλαγές και να αναπτύσσουμε ένα συνολικό σχέδιο δράσης για να ενισχύσουμε την ασφάλεια και την ποιότητα, με στόχο την εμπιστοσύνη των πελατών μας και των επιβατών», ήταν η ανακοίνωση της εταιρείας.
Μετά τις αποκαλύψεις, η Boeing έχασε, από την πτώση της μετοχή της, τρία δισεκατομμύρια δολάρια, μέσα σε ένα 24ωρο, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται έρευνες για μία σειρά επικίνδυνων περιστατικών, όπως η πρόσφατη αποκόλληση πόρτας σε Boeing 737 της Alaska Airlines, λίγο μετά την απογείωση.