Ο Μάρλον Μπράντο υπήρξε ένας από κορυφαίους ηθοποιούς στην ιστορία του κινηματογράφου.
Με τις υποκριτικές του επιδόσεις, την πολιτική του δράση και την άστατη προσωπική του ζωή, δημιούργησε τον μύθο του που φθάνει ως τις μέρες μας.
Γεννημένος στις 3 Απριλίου 1924 στη Νεμπράσκα των ΗΠΑ από πατέρα μικροεπιχειρηματία και μητέρα ηθοποιό.
Οι γονείς του ήταν αλκοολικοί και λογομαχούσαν πολύ συχνά, ενώ ο πατέρας του ήταν συχνά βίαιος και αδιάφορος με τα παιδιά και τη γυναίκα του, με αποτέλεσμα να χωρίσουν όταν εκείνος ήταν 11 ετών.
Αφού η συμπεριφορά του τον έδιωξε από δυο σχολεία και τον στρατό, μετακόμισε μαζί με τις δυο μεγαλύτερες αδερφές του στη Νέα Υόρκη κι εκεί παρακολούθησε μαθήματα στη σχολή της Στέλλα Άντλερ και του Λι Στράσμπεργκ, όπου γνώρισε τον σκηνοθέτη Ελία Καζάν.
Μετά από μια αποτυχημένη εμφάνιση στο Μπρόντγουεϊ, ερμήνευσε για πρώτη φορά τον ρόλο που ταυτίστηκε με τα αρρενωπά χαρακτηριστικά του, αυτόν του Στάνλεϊ Κοβάλσκι στο θεατρικό του καθηγητή του στη σχολή, Ελία Καζάν.
Η καριέρα και οι υποψηφιότητες για Όσκαρ
Η καριέρα στο Χόλιγουντ ξεκίνησε το 1950 με την ταινία του Φρεντ Τσίνεμαν «Το κορμί μου σου ανήκει» και την επόμενη χρονιά με την κινηματογραφική μεταφορά του «Λεωφορείον ο Πόθος», με την οποία προτάθηκε για το πρώτο του Όσκαρ, όμως ήταν ο μόνος ηθοποιός του καστ που δεν κέρδισε βραβείο ερμηνείας εκείνη τη χρονιά.
Αργότερα, πρωταγωνίστησε ως αγρότης στο «Βίβα Ζαπάτα» και ως Ιούλιος Καίσαρας στην ομώνυμη ταινία, ώσπου έλαβε το πρώτο του βραβείο Όσκαρ το 1954 για τον ρόλο του Τέρρυ Μαλλόυ στο «Λιμάνι της αγωνίας», ερμηνεία που θεωρούσε ως την καλύτερη της καριέρας του.
Το απόλυτο sex symbol
Έγινε ο απόλυτος κινηματογραφικός γόης, ενώ «εισβάλλοντας» στα δωμάτια των νεαρών κοριτσιών ως sex symbol της εποχής, όταν έπαιξε τον κεντρικό ρόλο στη ταινία «Ο Ατίθασος», όπου οδηγεί τη θρυλική μοτοσικλέτα Triumph Boneville, φορώντας ένα δερμάτινο μπουφάν.
Μετά από μια σειρά αποτυχημένων ταινιών που απλά είχαν ως σκοπό την αύξηση του χρηματικού του κασέ, ο Μπράντο συμμετείχε την δεκαετία του ’70, σε δυο ταινίες αριστουργήματα της 7ης τέχνης, τον «Νονό» και το εμβληματικό πολεμικό θρίλερ «Αποκάλυψη Τώρα», του Φράνσις Φορντ Κόπολα.
Αν και οι ρόλοι δεν ήταν μεγάλοι σε διάρκεια και διάλογο, αποτελούσαν σημαντικό κομμάτι στην ουσία των ταινιών.
Ο Νονός και το 2ο Όσκαρ
Για τον «Νονό» κέρδισε το δεύτερο βραβείο Όσκαρ της καριέρας του, όμως δεν παρευρέθηκε στην απονομή, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την κακομεταχείριση των αυτοχθόνων Ινδιάνων από το Χόλιγουντ. Μάλιστα, έστειλε μια ιθαγενή της φυλής των Απάτσι για να αρνηθεί εκ μέρους του το βραβείο.
Τα προβλήματα με την παχυσαρκία
Οι αυτοκαταστροφικές του τάσεις που προκάλεσε η παχυσαρκία και το αλκοόλ, έκαναν δύσκολες τις συνεργασίες του με τους σκηνοθέτες και τους συνεργάτες του στο σετ.
Σε κάποια φάση της καλλιτεχνικής διαδρομής του, ο Κόπολα του διάβαζε τις ατάκες από το ακουστικό στο «Αποκάλυψη Τώρα», καθώς δεν ήταν σε θέση να τις απομνημονεύσει.
Επίσης, ο ρόλος τον ήθελε γεροδεμένο και αθλητικό, όμως με το βάρος του να υπερβαίνει τα 150 κιλά, ο Κόπολα αποφάσισε να τραβάει κοντινά και σκοτεινά πλάνα στο πρόσωπό του, ώστε να μη φαίνεται το σώμα του.
«Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι» και η σκηνή του βιασμού με τις αντιδράσεις
Η ταινία του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, που προκάλεσε αντιδράσεις για μια σκηνή βιασμού.
Σύμφωνα με την συμπρωταγωνίστρια του Μαρία Σνάιντερ, ο Μπράντο είχε συμφωνήσει κρυφά με τον σκηνοθέτη για την επίμαχη σκηνή, κάτι που έφερε σε πολύ δύσκολη θέση την ηθοποιό και την έκανε να κλάψει πραγματικά κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, όπως φαίνεται και στην τελική σκηνή που περιέχει η ταινία.
Η θυελλώδης προσωπική ζωή, τα οικογενειακά προβλήματα
Μια ζωή πολυποίκιλη, τρεις γάμους και πληθώρα ερωτικών σχέσεων, με απολογισμό 11 παιδιά.
Διατηρούσε σεξουαλικές σχέσεις με εκατοντάδες γυναίκες και άντρες, στις οποίες περιλαμβάνονταν ονόματα όπως η Μέριλιν Μονρόε, η Ούρσουλα Άντρες, η Ρίτα Μορένο και ο Ρίτσαρντ Πράιορ.
Την επιβάρυνση της υγείας του συνέβαλλε ένα τρομερό έγκλημα που συγκλόνισε την ψυχολογία του για πάντα. Ο πρωτότοκος γιος του Κρίστιαν καταδικάστηκε σε φυλάκιση δέκα ετών για την δολοφονία του εραστή της εγκύου ετεροθαλούς αδερφής του Τσεγιέν, το 1990, ενώ η δεύτερη αυτοκτόνησε πέντε χρόνια μετά, σε ηλικία μόλις 25 ετών.
Ντοκιμαντέρ «Listen to me Marlon»
Κυκλοφόρησε το 2015 και καταγράφει τη ζωή και καριέρα του ηθοποιού, κατά τη διάρκεια έως και το τέλος της πολυτάραχης ζωής του.
Μια ζωή που θα ζήλευαν πολλοί γιατί φαινόταν πως είχε τα πάντα, όμως η αλήθεια κρύβει ένα σωρό από μυστικά, που φαίνεται πως τον βασάνιζαν σαν δαίμονες σε όλη του τη πορεία προς την δόξα και την επιτυχία. Κανείς όμως δεν μπορεί να αρνηθεί το τεράστιο ταλέντο του Μάρλον Μπράντο, που επιβιώνει ακόμη μέσα από αριστουργήματα του σινεμά.
Ο θάνατος
Ο αγαπημένος ηθοποίος πέθανε την 1η Ιουλίου του 2004, σε ηλικία 80 ετών με πολλά προβλήματα υγείας.