Τα πιο πρόσφατα ναυάγια
Ένα αλιευτικό σκάφος, παρόμοιο με αυτό της τραγωδίας ανοιχτά της Πύλου, πλέει στα νερά ανοιχτά της Λιβύης.
Όπως φαίνεται σε βίντεο, φαίνεται την ώρα που γυρνάει και οι μετανάστες κατά δεκάδες πέφτουν στο νερό.
Το αποτέλεσμα;
Δεκάδες φέρετρα, με τον επικεφαλής της επιχείρησης, Φραντσέσκο Λαβάτζο, να λέει:
«Τους φώναζα, χρησιμοποίησα κάθε συσκευή που έχουμε για να με ακούσουν για να έρθουμε σε επικοινωνία, τους έλεγα να με ακούσουν, να κάτσουν κάτω, ‘εμπιστευθείτε με, θα σας σώσουμε όλους’».
«Θέλω να βγάλω λεφτά»
Σε άλλο ναυάγιο, ο Guardian στην Ταϊλάνδη θα φέρει στο φως εικόνες από ένα αλιευτικό σκάφος και τα αμπάρια του, σημειώνοντας στο ρεπορτάζ του:
«Τώρα είναι δύσκολο να βρούμε ψάρια στον κόλπο της Ταϊλάνδης, οπότε όταν μία τέτοια δουλειά παρουσιάζεται, μου δίνει λεφτά, Φυλάμε τα ψάρια σε ξεχωριστά τμήματα, αλλά σπάνε τους τοίχους ανάμεσα στα τμήματα, έτσι γίνεται ένας μεγάλος ενιαίος χώρος, έχει έναν ανεμιστήρα σε κάθε άκρη
»Όσο περισσότερους ανθρώπους βάλω, τόσο περισσότερα χρήματα βγάζω, μπορείς να βγάλεις πολλά λεφτά σε ένα ταξίδι και για να είμαι ειλικρινής, θέλω να βγάλω λεφτά».
Το ναυάγιο στην Κρήτη
Μόλις στις 22/11/2022 στην Παλαιοχώρα της Κρήτης, ένα ακόμα αλιευτικό σκάφος γεμάτο επιβάτες θα εντοπιστεί από το Λιμενικό.
500 άτομα σε πλήρη εξαθλίωση, στοιβαγμένοι ο ένας πάνω στον άλλον.
Πριν από 9 χρόνια η Ελληνική Ακτοφυλακή θα εντοπίσει άλλο σκάφος με πάνω από 300 επιβαίνοντες. Το υπερφορτωμένο αλιευτικό ανοιχτά της Κρήτης είχε 40 παιδιά και 24 γυναίκες.
Στα πλάνα φαίνεται ξεκάθαρα πως το σκάφος είναι ακραία υπερφορτωμένο.
Το τιμολόγιο της «ελπίδας»
Το γιατί γεμίζουν αυτά τα σκάφη οι λαθροδιακινητές αποκαλύπτει το τιμολόγιο της ελπίδας.
Από Λιβύη και Τυνησία σε φουσκωτά για Ιταλία ή από Αφγανιστάν, Ιράν, Ιράκ, Πακιστάν και Συρία με αναχώρηση από Τουρκία μέσω Αιγαίου για Ιταλία, με αλιευτικά ή ιστιοφόρα, η τιμή είναι από 6.000 – 12.000€/ άτομο.
Ένα δρομολόγιο με 500 επιβαίνοντες, δίνει κέρδος από 3.000.000 – 6.000.000€
«Συχνά, τα εγκληματικά δίκτυα απασχολούσαν Ουκρανούς υπηκόους για πλοήγηση των πλοίων από την Τουρκία στην Ιταλία. Οι κυβερνήτες, περιστασιακά στρατολογούνται διαδικτυακά, μέσω αγγελιών εργασίας που αναρτώνται στα social media», αποκαλύπτει, μετά από έρευνά της, η Europol.
Τα «δρομολόγια» της ελπίδας
Αν η μεταφορά με σκάφη δεν μπορεί να γίνει λόγω καιρού ή αν ο μετανάστης δεν μπορεί να πληρώσει τα κόστη, τότε επιστρατεύονται άλλα μέσα.
Από το Ιράν, το Ιράκ, την Ιορδανία και τη Συρία, με φορτηγά αυτοκίνητα διεθνών μεταφορών και προορισμό τη Γερμανία, το κόστος είναι από 4.000 – 10.000€/ άτομο.
Από την Τουρκία μέσω Ελλάδας για την Ουγγαρία, με πολυτελή οχήματα, το κόστος είναι από 2.000 – 2.500€/ άτομο
«Τα οχήματα οδηγούνταν συχνά έως και με 250 χιλιόμετρα την ώρα προς αποφυγή εντοπισμού από την αστυνομία. Ωσ αποτέλεσμα, τόσο κάποιοι μετανάστες όσο και λαθρέμποροι, τραυματίστηκαν σε περιστατικά υπερβολικής ταχύτητας και σε μία περίπτωση ένας λαθρέμπορος σκοτώθηκε», συμπληρώνει η Europol.
Το 2013, η ΕΕ θα συγκλονιστεί από την τραγωδία στη Λαμπεντούζα. Τότε, οι πολιτικοί της ΕΕ είπαν πως η FRONTEX έπρεπε να ενισχυθεί.
Το 2023 όλα μοιάζουν ίδια.