Στην προσπάθεια καταγραφής οδηγικών εντυπώσεων από την νέα (4η γενιά) Α-Class της Mercedes, ο πρώτος τίτλος που έρχεται στην σκέψη είναι: ένα tablet σε τροχούς, καθώς αυτό που κερδίζει τις εντυπώσεις οδηγού και επιβατών είναι το εσωτερικό και συγκεκριμένα το ταμπλό.

Το όμορφο γερμανικό μικρομεσαίο χάτσμπακ, από γενιά σε γενιά γίνεται καλύτερο και η αστοχία τους περιβόητου τάρανδου της πρώτης γενιάς, αφενός έχει ξεχαστεί και αφετέρου ερέθισε τους ανθρώπους της εταιρίας, ώστε να κάνουν το μοντέλο όσο πιο προηγμένο και ασφαλές δικαιολογεί η κατηγορία στην οποία ανήκει. Μιλάμε πλέον για ένα νεανικό, μικρό, οικογενειακό και αεροδυναμικό (Cd:0.25) χάτσμπακ, με μήκος κάτι λιγότερο από τα 4,5 μέτρα και έξυπνη εκμετάλλευση χώρων, που σε κερδίζει από την πρώτη ματιά, καθώς το σχεδιαστικό τμήμα της Mercedes τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στα πολύ πάνω του.

Μάλιστα η A Class φαίνεται μακρύτερη και φαρδύτερη από όσο πραγματικά είναι, χάρη την γραμμή που «τρέχει» στα πλευρά του αμαξώματος και τα φουσκωμένα πίσω φτερά.

Το εσωτερικό χαρακτηρίζεται από την σχεδίαση του ταμπλό, καθώς για πρώτη φορά, καταργείται τελείως το κάλυπτρο πάνω από το κόκπιτ. Έτσι, το κυρίως τμήμα του ταμπλό σε σχήμα φτερού εκτείνεται αδιάκοπα από τη μία μπροστινή πόρτα μέχρι την άλλη. Η οθόνη Widescreen (προαιρετικά) είναι τελείως ελεύθερη και τα στόμια των αεραγωγών που θυμίζουν τουρμπίνα.

Το ταμπλό χωρίζεται σε δύο τρισδιάστατα, οριζόντια τμήματα και τα 64 χρώματα του προαιρετικού ατμοσφαιρικού φωτισμού προσφέρουν πενταπλάσιους χρωματισμούς σε σχέση με πριν.

Εδώ –φυσικά- κυριαρχεί ο «Avant-garde» πίνακας οργάνων (με το εντελώς νέο σύστημα πολυμέσων MBUX – Mercedes-Benz User Experience), με τις δύο συνεχόμενες οθόνες που ξεκινούν από μέγεθος 7 ιντσών (βασική έκδοση) και φτάνουν έως τα 26 εκ. για να δημιουργήσουν ένα εντελώς αυτόνομο σύνολο ευρείας οθόνης. Η «hi tech» αίσθηση ενισχύεται ακόμα περισσότερο από τα χειριστήρια αφής διαφόρων λειτουργιών που βρίσκονται στο τιμόνι (μειονέκτημα καθώς πολλές φορές αλλάζεις επιλογές χωρίς να το θέλεις) και στην κονσόλα.

Σε κάθε περίπτωση πάντως το θέαμα που αντιμετωπίζει ο «πρωτόμπαρκος» στην A Class 4ης γενιάς, το στέλνει με την μία, πίσω στα …θρανία, για να διαβάσει προσεκτικά το ογκώδες manual, ώστε να μπορέσει να εκμεταλλευτεί όλες τις δυνατότητες που του δίνει η πρωτοποριακή αυτή τεχνολογία.

Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στη λειτουργικότητα και την χρηστικότητα, καθώς η νέα A-Class προσφέρει καλύτερη περιμετρική ορατότητα (η περιοχή που κρύβουν οι κολώνες έχει μειωθεί κατά 10% σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο), αυξημένους χώρους στο ύψος των ώμων, των χεριών και του κεφαλιού. Συνολικά, οι χώροι για τους επιβάτες έχουν βελτιωθεί και είναι άνετοι για τέσσερις ενήλικες (οι πίσω αισθάνονται …κλειστοβοφία παρά το ότι έχουν μεγαλώσει τα πλαϊνά τζάμια), ενώ αυξημένη είναι και η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών, που φτάνει πλέον τα 370 λίτρα σημαντικά μεγαλύτερη σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο.

Η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών πίσω από τα πίσω καθίσματα είναι 370 λίτρα (+29 λτ από το προηγούμενο μοντέλο). Το άνοιγμα φόρτωσης είναι κατά 20 εκ. φαρδύτερο από πριν, και το δάπεδο χώρου αποσκευών είναι κατά 11,5 εκ μακρύτερο, ενώ η πλάτη των πίσω καθισμάτων μπορεί να τοποθετηθεί πιο όρθια, π.χ. για να χωρέσουν ογκώδη κουτιά.

Εξίσου πρακτικός είναι και ο σχεδιασμός των αποθηκευτικών χώρων: Η θήκη μικροαντικειμένων στην κεντρική κονσόλα μπροστά από το μοχλό ταχυτήτων είναι σημαντικά μεγαλύτερη.

Η θέση οδήγησης είναι από τις καλύτερες, με πολλές ρυθμίσεις που βολεύουν σχεδόν όλους τους σωματότυπους, ενώ η εργονομία και η ποιότητα κατασκευής, βρίσκονται υπεράνω κριτικής. Ένσταση έχουμε μόνο για το ύψος του αμαξώματος που είναι τόσο χαμηλό, ώστε μερικές φορές χρειάζεται προσοχή όταν παρκάρεις δίπλα σε ψηλό πεζοδρόμιο για να μην βρουν οι πόρτες στο άνοιγμα.

Ιδιαίτερα πλούσιος είναι και ο εξοπλισμός, τόσο στην πετρελαιοκίνητη Α180d, όσο και στην βενζινοκίνητη Α200.

Ξεχωρίζουμε το στάνταρ ESP, σύστημα ενεργούς υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, 7 αερόσακoυς, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησής, cruise control, κάμερα οπισθοπορείας, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, ζάντες αλουμινίου, υπολογιστής ταξιδιού, σύστημα πολυμέσων με χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Επιπλέον, το μοντέλο διαθέτει ένα εξελιγμένο σύστημα ημι-αυτόνομης οδήγησης το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε συγκεκριμένες οδηγικές καταστάσεις.

Αυτό όμως που πρέπει να επισημάνουμε, είναι η έλλειψη ρεζέρβας και στις δυο εκδόσεις, γεγονός όχι ιδιαίτερα αισιόδοξο για τους ελληνικούς δρόμους.

Το κινητήριο σύνολο της 180d είναι ο ίσως πιο πετυχημένος diesel κινητήρας όλων των εποχών, προέλευσης Renault, κυβισμού 1,5 λίτρων και απόδοσης (στην αναβαθμισμένη μορφή του) 116 ίππων και ροπής 260Nm. Ο κινητήρας αυτός, ανταποκρίνεται και στις πιο σύγχρονες ευρωπαϊκές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων (διαθέτει start/stop), έχει πολύ καλή ροπή, ανύπαρκτους κραδασμούς, ανεπαίσθητο θόρυβο και συνδυάζεται άψογα με το γρήγορο σε ανταπόκριση, 7αρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (υπάρχουν και paddles στο τιμόνι).

Ταυτόχρονα, οι επιδόσεις είναι κάτι περισσότερο από αξιοπρεπείς με τα 0-100 χλμ./ώρα σε 10,5» και τελική ταχύτητα 202 χλμ/ώρα, ενώ την ίδια στιγμή η κατανάλωση παραμένει χαμηλή με την μέση τιμή της δοκιμής μας να μην ξεπερνά τα 5,8 λίτρα/100 χλμ.

Στην περίπτωση της Α200 που οδηγήσαμε «καπάκι» με την πετρελαιοκίνητη, την ευθύνη της κίνησης έχει ο 4κύλινδρος βενζινοκινητήρας των 1332 κ.εκ., απόδοσης 163 ίππων και ροπής 250 Nm. Και στην περίπτωση αυτή υπάρχει σύστημα star/stop, 4 διαφορετικές χαρτογραφήσεις λειτουργίας, όπως επίσης και το 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (με paddles). Όπως είναι φυσικό, οι επιδόσεις εδώ απογειώνονται, με 8.2΄΄ για τα 0-100 χλμ.

Από στάση και 225 χλμ/ώρα τελικής ταχύτητας, αλλά «απογειώνεται» ταυτόχρονα και η κατανάλωση, που στην περίπτωση της δοκιμής μας, έδωσε μέση τιμή τα 8,2 λίτρα/100 χλμ. Πάντως η αίσθηση δύναμης είναι εμφανέστατη, καθώς σε κάθε απότομο ξεκίνημα οι κινητήριοι (εμπρός) τροχοί, έχουν την τάση να σπινάρουν, μέχρι να επέμβουν τα ηλεκτρονικά βοηθήματα.

Στον δρόμο η υψηλή δομική ακαμψία του πλαισίου, σε συνδυασμό με την αποτελεσματική ηχομόνωση και την κορυφαία ποιότητα συναρμογής, συντελεί ούτως ώστε η ποιότητα κύλισης να πλησιάζει αυτήν κορυφαίων κατηγοριών.

Εξαιρείται η περίπτωση που η νέα A Class ταξιδεύει πλήρης φορτίου. Εκεί, κάτι δεν πάει καλά με την ρύθμιση –κυρίως- των πίσω αναρτήσεων που συχνά τερματίζουν, θορυβούν και σχεδόν πάντα καταφέρνουν να «ανακατέψουν» το στομάχι των πίσω επιβατών.

Ενδεχομένως για την αντίδραση αυτή να ευθύνεται ο ημιάκαμπτος πίσω άξονας που φορούν οι φθηνές εκδόσεις της A Class, σε αντίθεση με τις ακριβές που πίσω διαθέτουν ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων. Πάντως, αυτό πρέπει να είναι και το μοναδικό μειονέκτημα που εντοπίσαμε στην χρήση της Α 180d αλλά και της Α 200, μαζί με το ότι το πολύ χαμηλό (ιδιαίτερα εμπρός) αμάξωμα, απαιτεί προσοχή στα περάσματα από τις κάθε είδους «ανωμαλίες» των δρόμων.

Κατά τα λοιπά, η οδική συμπεριφορά δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα έχοντας πιο σπορτίφ χαρακτηριστικά από όσο έχουμε συνηθίσει σε αυτή την κατηγορία, ενώ καλοδεχούμενες είναι και οι βελτιώσεις στο σύστημα διεύθυνσης, που τώρα έχει αίσθηση, είναι ακριβές και διαθέτει σβέλτη επαναφορά.

Σε επίπεδο φρένων, φώτων και ποιότητας κατασκευής, οι εντυπώσεις μας είναι σχεδόν άριστες, ανάλογες –θα έλεγε κανείς- με την τιμή κτήσης ακόμα και της πιο φθηνής έκδοσης, ενώ μας άρεσαν πολύ τα πίσω προσκέφαλα που είναι ενσωματωμένα στις πλάτες των καθισμάτων.

Συνολικά, η νέα A-Class είναι πολύ καλύτερη από αυτήν που αντικαθιστά, με υπερσύγχρονη  τεχνολογία, περισσότερους χώρους, άριστη ποιότητα κύλισης και ανάλογη οδική συμπεριφορά. Προσοχή χρειάζεται στο …διπλό τάμπλετ, οι πολλές δυνατότητες του οποίου παρασύρουν μερικές φορές τον οδηγό να απασχολείται με αυτό και όχι με όσα άπτονται της οδικής ασφάλειας.

Τέλος, αν τίθεται θέμα επιλογής μεταξύ των δυο εκδόσεων που οδηγήσαμε, προσωπικά, είναι σίγουρο ότι, θα προτιμούσαμε την Α 180d (από 32.338 ευρώ, αντί 32.605 ευρώ της Α 200), που στο μόνο που μας ενόχλησε είναι η ραθυμία του κινητήρα στην ρύθμιση «eco» (στην επιλογή «sport» βγάζει …φτερά), αλλά από την άλλη σε αποζημιώνει με την γραμμικότητα της λειτουργίας του, την χαμηλή κατανάλωση και την –εξ αυτής- μεγάλη αυτονομία.

Υπέρ

– Ποιότητα κατασκευής/συναρμολόγησης

– Σύστημα διεύθυνσης

– Οδική συμπεριφορά

– Φρένα

– Φώτα

– Εργονομία

– Ορατότητα

– Τεχνολογία

– Κινητήρας (και οι δυο)

– Χαμηλή κατανάλωση (στην 180 d)

– Εξοπλισμός

Κατά

– Έλλειψη ρεζέρβας

– Συμπεριφορά πίσω ανάρτησης (έμφορτο)

– Τιμή

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: Μικρομεσαίο, 5θυρο, 5θέσιο χάτσμπακ

Διαστάσεις: 4.419 Χ 1.796 Χ 1.440 χλστ

Μεταξόνιο: 2.729 χλστ

Βάρος: 1.445 κιλά

Χώρος αποσκευών: 370 / 1210 λίτρα

Ρεζερβουάρ καυσίμων: 43 λίτρα

Χώρος αποσκευών: 370 / 1210 lt

Ανάρτηση: Εμπρός Μακ Φέρσον – Πίσω ημιάκαμπτος άξονας

Φρένα: Εμπρός αεριζόμενοι δίσκοι – Πίσω απλοί δίσκοι

Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ, με κύκλο στροφής 11,0 μ.

Κινητήρας: (A 180 d: 1,5λτ -116/4000-260Nm/1600) (A 200:     1,4λτ-163/6000-250Nm/1620)

Επιτάχυνση 0-100:  Α 180d σε 10.5΄΄ – Α 200 σε 8.2΄΄

Τελική ταχύτητα: Α 180 d – 202 χλμ/ώρα & Α 200 – 225 χλμ/ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής): Α 180 d – 5,8 λτ & Α 200 – 8,2 λτ

Νίκος Τσάδαρης



Πηγή