Όταν πριν λίγους μήνες σας είχαμε παρουσιάσει την 4η γενιά του Ford Focus, είχαμε επικεντρώσει στον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα του, απόρροια και της εμπλοκής της εταιρίας στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι.

Την εντύπωσή μας αυτή, επιβεβαιώσαμε πλήρως, όταν πρόσφατα βρεθήκαμε για πολλές ημέρες και ακόμα περισσότερα χιλιόμετρα, στην θέση του οδηγού ενός 4ης γενιάς Focus, 1.0 Ecoboost 125 ίππων.

Προκειμένου να συναγωνιστούν τα «αντίπαλα» μοντέλα, οι τεχνικοί της μάρκας χρησιμοποίησαν την νέα πλατφόρμα C2 η οποία προσφέρει 20% μεγαλύτερη ακαμψία και 50% πιο στιβαρά σημεία στήριξης της ανάρτησης. Ταυτόχρονα, προσφέρει έως και 88 κιλά ελαφρύτερο όχημα, και μεγαλύτερο κατά 53 χλστ (σύνολο 2700 χλστ) μεταξόνιο. Το νέο Focus έχει μακρύνει 20 χλστ, έχει χαμηλώσει κατά 30 χλστ και έχει φαρδύνει κατά 2 χλστ  (διαστάσεις: 4.378 Χ 1.825 Χ 1.454 χλστ), δείχνοντας χαμηλό και φαρδύ εξωτερικά, με πολύ καλή αεροδυναμική (Cd=0,27).

Λιτό και όμορφο σε εμφάνιση, ειδικά στην έκδοση ST-Line, της δοκιμής μας, έχει έντονη προσωπικότητα, που οφείλεται στις νέες γραμμές μπροστά με την εντυπωσιακή μάσκα, τον πιο επιθετικό προφυλακτήρα, τους τροχούς των 17’’ σε σκούρα απόχρωση και τις διακριτικές ενδείξεις.

Η αναβαθμισμένη ποιοτικά και λειτουργική κατασκευή του εσωτερικού, διαθέτει (τόσο σαν στάνταρ, όσο και σαν έξτρα εξοπλισμό) μεγάλη λίστα ηλεκτρονικών οδηγικών βοηθημάτων και συστημάτων ασφαλείας, καθώς και συστημάτων συνδεσιμότητας, πληροφόρησης και ψυχαγωγίας. Η οθόνη αφής 8’’ του ανανεωμένου SYNC3 είναι εύχρηστη και βοηθά σε κάθε περίπτωση τον οδηγό, χωρίς να τον αποσπά ιδιαίτερα (τουλάχιστον σε σχέση με άλλα ανταγωνιστικά συστήματα). Σημειώνουμε εδώ, την δυνατότητα του SYNC3 να συνδέεται με 10 ανεξάρτητες συσκευές μέσα στο αυτοκίνητο και τo πακέτο ενεργητικής ασφαλείας CoPilot360 που παρέχει ασφάλεια και άνεση στον οδηγό.

Ταυτόχρονα, το Focus είναι το πρώτο Ford στην Ευρώπη που προσφέρεται με head-up display, ενώ ανάλογα με την έκδοση διατίθενται, προσαρμοζόμενο cruise control, σύστημα προσαρμοζόμενου φωτισμού με προληπτικό φωτισμό που παρακολουθεί τις στροφές και την οδική σήμανση, σύστημα υποβοήθησης συστήματος διεύθυνσης για αποφυγή εμποδίων, σύστημα αυτόματου παρκαρίσματος κ.ά.

Οι μεγαλύτερες διαστάσεις έχουν αυξήσει σημαντικά τους χώρους και έτσι τώρα 5 ενήλικες θα βολευτούν μια χαρά στην καμπίνα, με διαθέσιμο χώρο τόσο στα πόδια όσο και στο κεφάλι. Στα συν, οι μεγάλες σε διαστάσεις πίσω πόρτες με μεγάλο άνοιγμα που διευκολύνει την είσοδο – έξοδο. Αυξημένος και ο χώρος αποσκευών που τώρα χωρά 375 λίτρα (στο δικό «μας» που είχε ρεζέρβα ασφαλείας, ήταν 341 λίτρα), ενώ, στην καμπίνα δεν λείπουν (χωρίς να περισσεύουν) οι χώροι για μικροαντικείμενα. Συνολικά πάντως, αυτό που χαρακτηρίζει το εσωτερικό είναι η ποιότητα υλικών/συναρμολόγησης και η εργονομία.

«Καρδιά» του Focus της δοκιμής μας, πολυβραβευμένος, 3κυλινδρος 1000άρης κινητήρας βενζίνης EcoBoost, με δυνατότητα απενεργοποίησης κυλίνδρου. Με μόλις 999 κ.εκ. αποδίδει 125 ίππους στις 6000 στροφές και 170 Nm ροπής, διαθέσιμα από τις 1.400 έως τις 4.500 σ.α.λ.! Χωρίς κραδασμούς, ή ενοχλητικό κροτάλισμα, ο κινητήρας αυτός ξεκινά να «φορτώνει» από τις 1500 στροφές, για να «απογειωθεί» μετά τις 2000 σαλ, έως σχεδόν τον κόφτη. Συνδυάζεται με ένα χειροκίνητοι 6άρι κιβώτιο, με άριστη κλιμάκωση και υποδειγματική λειτουργία χρήσης.

Το σύνολο, παρέχει στο σχεδόν 1300 κιλών αμάξωμα, ζωηρές επιδόσεις, με τα 0-100 να επιτυγχάνονται σε 10 δεύτερα και την τελική ταχύτητα, να αγγίζει τα 200 χλμ/ώρα. Ανάλογης ζωντάνιας είναι και οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις (ρεπρίζ) που δίνουν στο 5θυρο αμάξωμα σβελτάδα ανάλογη κινητήρων πολύ μεγαλύτερου κυβισμού.

Όσο για την κατανάλωση, αυτή είναι «από, έως» καθώς εξαρτάται απόλυτα από τις διαθέσεις του οδηγού. Με υπομονή, γραμμικές κινήσεις και πρόβλεψη κινήσεων (συν την σωστή λειτουργία του συστήματος start – stop), μια τιμή γύρω στα 6 λίτρα είναι εφικτή. Με το δεξί πόδι στο πάτωμα, εύκολα το 6 γίνεται διψήφιος αριθμός, ενώ με μια μέση χρήση, όπως αυτή που κάναμε στα σχεδόν 700 χιλιόμετρα που ζήσαμε με το Focus, η μέση τιμή των 8 λίτρων για κάθε 100 χιλιόμετρα, δεν είναι ούτε οικονομική, αλλά ούτε και σπάταλη.

Τα καλύτερα όμως έρχονται από εκεί που δεν τα περιμένεις και συγκεκριμένα αφού καθίσεις στην χαμηλή θέση του οδηγού, που αποδεικνύεται ιδανική για κάθε σωματότυπο. Εκεί, με το τιμόνι να βρίσκεται στην σωστή θέση (πριν ακόμα χρησιμοποιήσεις τις διαθέσιμες ρυθμίσεις), με όλα τα χειριστήρια κοντά και εύκολα προσβάσιμα, την ώρα που ξεδιπλώνεται και η οθόνη του head-up display, μόλις αρχίζεις να καταλαβαίνεις ότι, αυτό εδώ το όχημα δεν είναι ένα τυπικό οικογενειακό (κατά τεκμήριο αδιάφορο οδηγικά) μοντέλο.

Η επιβεβαίωση της υποψίας, έρχεται λίγα λεπτά μετά, αφού έχεις θέσει τον 3κύλινδρο Ecoboost σε λειτουργία και έχεις διανύσει κάποια χιλιόμετρα, ανεξαρτήτως διαδρομής.

Εδώ γίνεται αμέσως αντιληπτή η αξία της νέας πλατφόρμας και η λεπτομερής ρύθμιση στον τομέα των αναρτήσεων, όπου οι τεχνικοί της Ford αντιμετώπισαν το Focus, σαν αυτό που έδιναν στον Μάρκους Γκρόνχολμ, όταν διεκδικούσε το παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι.

Έτσι λοιπόν, η ανάρτηση περιλαμβάνει 45 διαφορετικές ρυθμίσεις, αναλόγως το βάρος (κάθε 35 κιλά άλλη ρύθμιση), ενώ στην περίπτωσή μας (ST Line), τα 10 χλστ χαμηλότερης ρύθμισης, δίνουν μοναδική αίσθηση ακόμα και στον πλέον απαιτητικό. Την ίδια ώρα, η ποιότητα κύλισης σε συνδυασμό με την άριστη ηχομόνωση, θυμίζουν αυτοκίνητο από ανώτερη κατηγορία, αλλά δημιουργούν και μια αντίφαση, καθώς ένα απόλυτα οδηγοκεντρικό αυτοκίνητο, συνήθως περνάει στην καμπίνα περισσότερο θόρυβο.

Με μια φράση, στο Focus 4ης γενιάς, έχεις οδηγική αίσθηση αγωνιστικού, με άνεση λιμουζίνας.

Τα μεγαλύτερα μετατρόχια, το μακρύ μεταξόνιο και η ρύθμιση της ανάρτησης, δίνουν απόλυτα σταθερή συμπεριφορά, ανεξαρτήτως ταχύτητας και χάραξης δρόμου. Ακραίες συμπεριφορές, που θα ξαφνιάσουν ή ακόμα και φοβίσουν, δεν υπάρχουν στο νέο Focus. Είναι ουδέτερο σαν τρένο και ταυτόχρονα δίνει την μέγιστη οδηγική απόλαυση στον οδηγό του, που σε κάθε περίπτωση αισθάνεται σαν «πιλότος» εκπαιδευτικού μαχητικού αεροσκάφους.

Το τιμόνι «επικοινωνεί» άριστα με τον οδηγό, που νοιώθει κυρίαρχος του παιχνιδιού σε κάθε φάση της διαδρομής, ανεξαρτήτως ρυθμού, ενώ τα διακριτικά ηλεκτρονικά συστήματα και τα δυνατά – ακούραστα φρένα, είναι οι επιπλέον γραμμές άμυνας, που σου επιτρέπουν να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο, σε περίπτωση που κάνεις λάθος εκτίμηση.

Η αίσθηση παντοδυναμίας του οδηγού στο (με απόλυτη κατευθυντικότητα) τιμόνι του Focus, είναι τόσο δυνατή, που ενδεχομένως μπορεί να αποβεί επικίνδυνη, κάτι που δικαιολογεί την αδυναμία αποσύνδεσης του συστήματος ESP.

Συμβατός με την παραπάνω περιγραφή, ο κινητήρας που είναι πρόθυμος από χαμηλά, χωρίς κομπιάσματα ή θόρυβο, μαζεύει εύκολα (και διατηρεί) απαγορευτικά (από τον ΚΟΚ) χιλιόμετρα και συνδυάζεται ιδανικά με το άψογο 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Ακόμα και στην ρύθμιση eco του Drive Mode, ο οδηγός έχει στην διάθεσή του επαρκή ισχύ, τόσο για να μην αλλάξει σχέση, όσο και για να κάνει εύκολα ένα προσπέρασμα (εδώ κρατάμε κάποιες επιφυλάξεις, γιατί δεν οδηγήσαμε το Focus πλήρες φορτίου).

Αν σε όλα τα παραπάνω προσθέσουμε το ότι το αμάξωμα παίρνει ελάχιστες κλίσεις ακόμα και σε οριακές στροφές, καθώς και τα δυνατά φώτα, έχουμε ένα οικογενειακό αυτοκίνητο που ανεβάζει τα οδηγικά στάνταρ σε επίπεδο που δύσκολα συναντά κανείς, ακόμα και σε ξεχωριστές κατασκευές ανώτερων κατηγοριών.

Αντί συμπεράσματος λοιπόν, θα σημειώσουμε ότι, τελικά η Ford κατάφερε και πάλι να μας κερδίσει, καθώς χωρίς να παραμελήσει ποιότητα και λειτουργικότητα, έφτιαξε το πλέον ενδιαφέρον οδηγικά μοντέλο της μικρομεσαίας κατηγορίας.

Τέλος, θα μπορούσαμε να πούμε ότι, το πακέτο της ενδεχόμενης αγοράς του, γίνεται ασυναγώνιστο, αν προσθέσουμε και την τιμή κτήσης που ξεκινά από 17.984 ευρώ (το ST-Line της δοκιμής μας 19.832 ευρώ).

Υπέρ

– Οδική συμπεριφορά

– Σύστημα διεύθυνσης

– Μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης

– Φρένα

– Κινητήρας

– Επιδόσεις

– Ποιότητα κύλισης

– Φρένα

– Ποιότητα υλικών – κατασκευής

– Χώροι

– Τιμή

Κατά

– Κατανάλωση (στην πίεση)

– Ψηλό κατώφλι χώρου αποσκευών

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: Μικρομεσαίο, 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό

Διαστάσεις: 4.378 Χ 1.825 Χ 1.471 χλστ

Μεταξόνιο:   2.700 χλστ

Βάρος:         1.322 κιλά

Βάρος ρυμούλκησης:  1.100 κιλά

Χώρος αποσκευών:     375 / 1354 λίτρα

Ρεζερβουάρ καυσίμων:   52 λίτρα

Κινητήρας: βενζίνης, 3κύλινδρος, 12 βάλβιδος, turbo, 999 κ.εκ.

Ισχύς:         125 ίπποι / 6.000 σαλ

Ροπή (Nm):   170 / 1.400 – 4500 σαλ

Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο:  Χειροκίνητο 6 σχέσεων

Ανάρτηση:   Εμπρός Γόνατα McPherson /  Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας

Σύστημα διεύθυνσης:   Υποβοήθηση στάνταρντ, με κύκλο στροφής 11,0 μ

Τροχοί:   215/5017

Φρένα:  Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι /  Πίσω Δίσκοι

Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα:   10,0΄΄

Τελική ταχύτητα:   200 χλμ/ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής): 8 λτ/100 χλμ

Εκπομπές CO2:    108 γρ/χλμ

Τέλη κυκλοφορίας:   105.84 €

Νίκος Τσάδαρης



Πηγή