Τα φίλτρα «ομορφιάς» στα social media, σίγουρα δεν είναι κάτι καινούργιο.

Τα περισσότερα «ομορφαίνουν» κάθε άτομο που τα χρησιμοποιεί, δημιουργώντας αψεγάδιαστο δέρμα και αλλοιώνοντας τα χαρακτηριστικά του προσώπου και το αποτέλεσμα μοιάζει με χειρουργική επέμβαση η οποία διαμορφώνεται σύμφωνα με τα «πρότυπα ομορφιάς».

Τα φίλτρα δείχνουν στους ανθρώπους, σε πραγματικό χρόνο, πώς φαίνονται σε σύγκριση με το πώς θα «έπρεπε» να φαίνονται.

Είναι στιγμιαίο. Είναι ισχυρό. Και όταν οι άνθρωποι που επιθυμούν κοινωνική έγκριση και θετική ανατροφοδότηση αρχίσουν να το χρησιμοποιούν, δεν θα τους αρέσει αυτό που βλέπουν. Ή μάλλον, δεν θα τους αρέσει αυτό που βλέπουν όταν απενεργοποιήσουν το φίλτρο, και αυτό είναι πρόβλημα.

Οι έρευνες δείχνουν ότι η έκθεση σε εξωπραγματικά «όμορφους» ανθρώπους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάνει τους απλούς ανθρώπους να αισθάνονται λιγότερο ελκυστικοί.

Αλλά η επίδραση της αντίθεσης που δημιουργείται από την εξωπραγματικά «όμορφη» εκδοχή του εαυτού μας είναι πιθανό να είναι πιο βαθιά. Η αντίθεση είναι αναπόφευκτη επειδή προκαλεί άμεσες συγκρίσεις όχι μεταξύ του εαυτού μας και κάποιου άλλου προσώπου, αλλά μεταξύ του εαυτού μας και μιας αλλοιωμένης εκδοχής του.

Οι άνθρωποι είναι ήδη επιρρεπείς να επιδίδονται σε αυτή τη συμπεριφορά με εικόνες του εαυτού τους που φορούν το συνηθισμένο τους μακιγιάζ, το οποίο έχει πιο ανεπαίσθητα αποτελέσματα από αυτό το φίλτρο.

Έρευνες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες που επεξεργάζονται εκτενώς τις φωτογραφίες τους ή χρησιμοποιούν φίλτρα στις φωτογραφίες τους, τείνουν να έχουν περισσότερη δυσαρέσκεια σχετικά με την εικόνα του σώματός τους.

Μια μελέτη σχετικά με τα φίλτρα ομορφιάς φωτογραφιών διαπίστωσε ότι η χρήση αυτών των φίλτρων έδειξε ότι δεν οδηγεί σε άμεση πτώση της αυτοεκτίμησης ή της εικόνας του σώματος. Τα αποτελέσματα μιας τεχνολογίας που δημιουργεί τόσο ρεαλιστικές και δυναμικές αντιθέσεις είναι ιδιαίτερα πιθανό να οδηγήσουν σε δυσαρέσκεια με την εμφάνιση του εαυτού μας.

Οι περισσότεροι επαγγελματίες που εργάζονται με παιδιά, εφήβους και νεαρούς ενήλικες πιθανόν να γνωρίζουν, τουλάχιστον περιφερειακά, τα αυξανόμενα ποσοστά αρνητικής επίδρασης που αναφέρουν οι έφηβοι, ιδίως τα έφηβα κορίτσια.

Ένας ανησυχητικά υψηλός αριθμός εφήβων κοριτσιών ανέφερε περισσότερα συμπτώματα κατάθλιψης και συνολικά αρνητικά συναισθήματα, σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.

Οι έφηβοι και οι νεαροί ενήλικες χρησιμοποιούν εκτενώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αυτού του είδους τα φίλτρα. Είναι ένας πληθυσμός που ήδη κινδυνεύει ιδιαίτερα να κάνει συγκρίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να υποστεί κατάθλιψη ή μείωση της αυτοεκτίμησης.



Πηγή