Μπορεί η εξέλιξη της αυτόνομης οδήγησης προς το επίπεδο 5, όταν δηλαδή τα αυτοκίνητα δεν θα απαιτούν ποτέ την επέμβαση του οδηγού και δεν θα έχουν ούτε καν τιμόνι, να καθυστερήσει και άλλο σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες και εκτιμήσεις, αλλά τα συστήματα ημι- αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο.
Ενδιαφέρον έχει βέβαια το πως επηρεάζεται η προσοχή και η συγκέντρωση των οδηγών από την παρουσία συστημάτων αυτού του τύπου. Προκειμένου να το διαπιστώσουν αυτό η αμερικάνικη IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) και το AgeLab του γνωστού MIT (Massachusetts Institute of Technology) έκαναν μια έρευνα με τη συμμετοχή συνολικά 20 οδηγών. Οι 10 οδήγησαν ένα Land Rover Evoque που διέθετε ενεργό cruise control (ACC) και οι άλλοι 10 ένα Volvo S90 που πέρα από το ενεργό cruise control διάθετε και Pilot Assist, που έχει και δυνατότητες ημι- αυτόνομης οδήγησης.
Στην αρχή δεν παρατηρήθηκε κάποια αξιόλογη διαφοροποίηση στη συμπεριφορά των οδηγών. Μετά από ένα μήνα όμως, όταν πλέον είχαν εξοικειωθεί με τα συστήματα και τη λειτουργία τους είχαν γίνει πιο απρόσεκτοι. Μάλιστα σαφώς περισσότερο στο πιο εξελιγμένο τεχνολογικά Volvo που διαθέτει περισσότερες δυνατότητες αυτόματης λειτουργίας.
Οι καταστάσεις στις οποίες οι οδηγοί παρουσίαζαν απόσπαση προσοχή ή έπαιρναν τα χέρια τους από το τιμόνι διπλασιάστηκαν συγκριτικά με την αρχή της οδήγησης των δύο αυτοκινήτων. Μάλιστα σε σύγκριση με συμβατικά μοντέλα, χωρίς τέτοιο είδους συστήματα, δωδεκαπλασιάστηκαν!
Εξίσου ενδιαφέρον εύρημα: οι οδηγοί που χρησιμοποιούσαν συχνά το ενεργό cruise control του Range Rover Evoque ασχολούνταν περισσότερο με το κινητό τους τηλέφωνο. Γεγονός που μπορεί να έχει ιδιαίτερα σοβαρές συνέπειες.
Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέληξαν πως είναι καθοριστικής σημασίας οι οδηγοί να είναι συγκεντρωμένοι σε αυτό που κάνουν και πως πρέπει να υπάρχει έλεγχος της τυχόν διάσπασης της προσοχής τους και επίσης πως είναι λάθος να τους δημιουργείται η ψευδής αίσθηση το ότι είναι συνεχώς ασφαλείς. Πολύ απλά γιατί σε καμία περίπτωση δεν είναι.