Η Ευρωπαϊκή Ένωση προχώρησε στην επιβολή επιπρόσθετων δασμών στα Made in China ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς θεωρεί πως η οικονομική βοήθεια από το Κινεζικό κράτος στους κατασκευαστές δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.

Μάλιστα δρομολόγησε και μια σχετική έρευνα και αυτός είναι ο λόγος που υπάρχουν διαφορετικοί δασμοί, ανάλογα με το αν η κάθε μια κινεζική εταιρεία συνεργάστηκε ή όχι με την αρμόδια επιτροπή της ΕΕ.

Αν υπάρχει συνεργασία τότε η συνολική επιβάρυνση ανέρχεται σε 31% (10% ο φόρος που προϋπήρχε + 21% ο πρόσθετος που επιβλήθηκε τώρα), ενώ χωρίς τη συνεργασία το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το 48,1% (10+38,1%).

Μάλιστα κάποιες από τις μεγάλες κινεζικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη αναφέρονται ονομαστικά αναφορικά με τους δασμούς στους οποίους υπόκεινται τα μοντέλα τους (BYD: 27,4%, Geely: 30%, SAIC: 48,1%), ενώ στην κατηγορία του +21% υπάγονται και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που κατασκευάζουν μοντέλα τους στην Κίνα και τα εισάγουν στη συνέχεια στη Γηραιά Ήπειρο.

Φυσικά σε επιπλέον δασμούς υπόκειται και η Tesla για τα μοντέλα της που κατασκευάζονται στο Giga Factory της Σαγκάης.

Το ζητούμενο βέβαια είναι αν το συγκεκριμένο μέτρο θα έχει αποτέλεσμα στην πράξη. Πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν ήδη αντιδράσει αρνητικά μιας και αν δεν ευοδωθούν οι διαπραγματεύσεις με την Κίνα -η 4η Ιουλίου είναι η ημερομηνία από την οποία θα μπορούσαν να ισχύσουν οι αυξημένοι δασμοί- σίγουρα θα υπάρξουν αντίποινα από την τελευταία.

Επίσης οι Κινέζοι φαίνεται πως έχουν μεγάλα περιθώρια κέρδους κρίνοντας από τις σημαντικά πιο χαμηλές τιμές με τις οποίες πωλείται το ίδιο μοντέλο στην εγχώρια αγορά σε σχέση με την Ευρώπη.

Αυτό σημαίνει πως θα μπορούσαν να απορροφήσουν μέρος του επιπλέον κόστους λόγω της αύξησης των δασμών, ενώ ένα άλλο μέρος θα μπορούσαν να απορροφήσουν και οι κατά τόπους εισαγωγείς τους. Έτσι η τελική επιβάρυνση των καταναλωτών θα μπορούσε να είναι σχετική μικρή και στην ουσία να μην επηρεαστεί η διείσδυσή τους στις ευρωπαϊκές αγορές.

Παράλληλα οι κινεζικές εταιρείες θα μπορούν να αυξήσουν τις εξαγωγές plug-in υβριδικών μοντέλων στην Ευρώπη –όσες βέβαια έχουν- που δεν υπόκεινται σε επιπλέον φορολόγηση και να διογκώσουν την παρουσία τους στους δρόμους της Γηραιάς Ηπείρου.

Βεβαίως οι επιπλέον δασμοί θα μπορούσαν να επιταχύνουν τη δημιουργία εργοστασίων από τις κινεζικές εταιρείες στην Ευρώπη -η BYD έχει εκδηλώσει τις προθέσεις της, ενώ η Chery που θα δραστηριοποιηθεί στο άμεσα μέλλον με τις Omoda και Jaecoo έχει ήδη αποκτήσει το ισπανικό εργοστάσιο της Nissan- που με την εγχώρια παραγωγή θα ξεπερνούν το σκόπελο των επιπρόσθετων δασμών.



Πηγή