«Τρίπτυχο με το οποίο επιδιώκουμε την αποκλιμάκωση τιμών»
«Αυτό το υπουργείο δεν είναι της ακρίβειας, είναι το υπουργείο της ανάπτυξης», λέει, μιλώντας στο MEGA, ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, μετά την ανάληψη των καθηκόντων του έπειτα από τον πρόσφατο ανασχηματισμό.
«Αυτό σημαίνει ότι έχει μια τεράστια αποστολή η οποία σχετίζεται με το μέλλον των παιδιών μας, με το μέλλον της χώρας. Πρέπει να ανασυγκροτήσουμε και να ενδυναμώσουμε τη βιομηχανία μας, είναι η έρευνα, η καινοτομία, η τεχνολογία, πρέπει να συνδέσουμε την έρευνα με την εφαρμοσμένη οικονομία για να δημιουργηθούν πολλές χιλιάδες θέσεις απασχόλησης καλύτερα πληρωμένες και είναι η προσέλκυση των ιδιωτικών επενδύσεων. Συνεπώς, είναι ένα τεράστιο πακέτο που σχετίζεται με το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών».
Όπως λέει ο ίδιος:
«Σε ό,τι αφορά το θέμα των τιμών, στο δικό μας αντικείμενο είναι ο έλεγχος της αγοράς κυρίως στα θέματα των τροφίμων και των ειδών βασικής διαβίωσης. Έχουμε ένα τρίπτυχο μέσα από το οποίο επιδιώκουμε την αποκλιμάκωση των τιμών. Δεν μας ενδιαφέρει απλώς να μειωθεί ο πληθωρισμός των τροφίμων, αλλά σταδιακά να υπάρξει αποκλιμάκωση των τιμών και να ενισχυθεί έτσι η μέση ελληνική οικογένεια.
»Το πρώτο είναι ο ενημερωμένος καταναλωτής. Έχουμε δημιουργήσει μια πλατφόρμα που μπορεί να μπαίνει κάθε πολίτης, το e-katanalotis, από το οποίο μπορεί να βλέπει τις τιμές σε 3.000 προϊόντα ώστε όταν θα πάει στο σουπερμάρκετ, να ξέρει αυτά που θέλει να πάρει, από πού μπορεί να τα πάρει φθηνότερα. Πρέπει να ενισχύσουμε την καταναλωτική συνείδηση όλων μας. (…) Αυτό το πρόγραμμα έχει την εφαρμογή στην οποία αφού βάλεις το σύνολο των προϊόντων, σε οδηγεί εκεί που είναι φθηνότερο το σύνολο αυτών που θέλεις να αγοράσεις. Η γνώση από την πλευρά των καταναλωτών είναι δύναμη».
Σύμφωνα με τον ίδιο:
«Η δεύτερη πλευρά αφορά την πολιτεία. Αφορά την ανάγκη να τηρείται η νομιμότητα, να υπάρχει έλεγχος στην εφαρμογή των μέτρων. Ανακοινώσαμε την παράταση όλων των μέτρων που έχει πάρει αυτή η κυβέρνηση μέχρι 31 Δεκεμβρίου. Είναι μια σειρά μέτρα τα οποία έχουν πολύ σοβαρή επίδραση στις εταιρίες που πωλούν τα προϊόντα. Το ένα είναι ότι δεν μπορούν να πουλάνε με μεγαλύτερο κέρδος από αυτό που είχαν στις 31 Δεκεμβρίου του 2021 και το δεύτερο είναι ότι κανείς δεν μπορεί να κάνει προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα του στα σουπερμάρκετ αν μέσα στο τελευταίο τρίμηνο έχει κάνει ανατίμηση στο συγκεκριμένο προϊόν. Σε ό,τι αφορά ειδικά αυτό το μέτρο, το ανώτερο πρόστιμο που μπορεί να θέσει ο ελεγκτικός μηχανισμός πηγαίνει από τα 2.000.000 στα 6.000.000. Αφορά κάθε προϊόν ξεχωριστά τι κέρδος θα έδινε, με ανώτερο όριο στο ποσό τα 6.000.000 ευρώ».
Για τις πολυεθνικές
Σχετικά με τις πολυεθνικές εταιρίες λέει:
«Ο πρωθυπουργός άριστα έθεσε το θέμα της τιμολογιακής πολιτικής των πολυεθνικών εταιριών σε ευρωπαϊκό επίπεδο και θα συνεχίσει να το πράττει. Προχθές είχα μία συνάντηση με την πρόεδρο της επιτροπής ανταγωνισμού και ζήτησα να υπάρξει έλεγχος στις πολυεθνικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα που εμπορεύονται προϊόντα για το αν τηρούνται οι κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού και η νομιμότητα. Ταυτόχρονα, έχω ζητήσει από αυτές τις εταιρίες να πειθαρχήσουν στους νόμους και τους κανόνες της αγοράς και επί προσθέτως για αυτόν τον λόγο έχουμε επιλέξει τα 100 βασικότερα προϊόντα, αυτά που είναι είδη καθημερινής χρήσης για όλους μας, για τα οποία θα υπάρχει διαρκής έλεγχος, μέσα σε αυτά και προϊόντα πολυεθνικών».
«Πιστεύω ότι αυτό το φαινόμενο της έκρηξης των τιμών, μέσα από αυτήν τη συνδυαστική και επίμονη πολιτική η οποία αφορά και τον καταναλωτή και τα μέτρα της κυβέρνησης και την κοινωνική ευθύνη που πρέπει να επιδείξουν οι εκπρόσωποι της επιχειρηματικότητας, δουλεύουν και θα λειτουργήσουν. Πρέπει να λειτουργήσει η αγορά, ο τρόπος του μεταβάλω από μια μέρα στην άλλη το φορολογικό καθεστώς, δεν μπορεί να είναι ο κανόνας για την ελληνική οικονομία, η κυβέρνηση εξαιρετικά καλά αποφάσισε να φορολογήσει εκτάκτως τα υπερκέρδη στις εταιρίες πετρελαιοειδών και να τα κατανείμει σε ανθρώπους που τα έχουν πραγματικά ανάγκη, αλλά εδώ τώρα μιλάμε για την εφοδιαστική αλυσίδα. Δεν πρέπει να επεμβαίνουμε με τρόπο που να μη λειτουργεί ο ανταγωνισμός. Οι παρεμβάσεις που έχει κάνει η κυβέρνηση είναι πάρα πολύ σημαντικές και επηρεάζουν καθοριστικά και την κερδοφορία των επιχειρήσεων», συμπληρώνει.
«Νομίζω ότι αυτό το καλοκαίρι ο πληθωρισμός τροφίμων θα ελεγχθεί»
Όπως λέει ο νέος υπουργός Ανάπτυξης:
«Κανείς δεν είπε ότι όλα τα κάνουμε καλά. Δεν πατάς ένα κουμπί και με έναν νόμο και ένα άρθρο τελειώνουν όλα. (…) Με τη δουλειά που κάνει και αυτό το υπουργείο, πάμε να έχουμε πραγματικότητα τον βασικό μας στόχο στο τέλος της 4ετιας, ο μέσος μισθός στον ιδιωτικό τομέα να είναι 1.500 ευρώ και με αυτόν τον τρόπο να ενισχύεται περαιτέρω η αγοραστική δύναμη των πολιτών. Το πρόβλημα δεν πρόκειται να λυθεί από τη μια στιγμή στην άλλη, αλλά θα πρέπει να έχουμε όλοι συναίσθηση ότι πρέπει να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για να το πετύχουμε».
«Το μεγαλύτερο κομμάτι του πληθωρισμού δε συνδέεται με τις τιμές των προϊόντων για τα βασικά είδη διαβίωσης και για τα τρόφιμα. Συνδέεται με άλλες πλευρές, όπως είναι το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας, τα νοίκια των σπιτιών. (…) Πιστεύω ότι έχουμε μπροστά μας θετικές προδιαγραφές και νομίζω ότι αυτό το καλοκαίρι ο πληθωρισμός τροφίμων θα ελεγχθεί. Δε μου αρέσει να κάνω τον προφήτη, πρέπει να εφαρμόσουμε κάποια μέτρα, να κάνουμε αυτά που πρέπει όλοι και πιστεύω ότι αυτό θα φέρει πολύ σύντομα αποτελέσματα. Η αγορά δε ρυθμίζεται με κουμπιά, πρέπει όλοι να συμβάλουμε».
Για τις ευρωεκλογές
Σχετικά με τις ευρωεκλογές και τη μεγάλη αποχή, λέει:
«Κατά την γνώμη μου, μεγάλο τμήμα των πολιτών που δεν πήγαν στις κάλπες, εξέφρασαν τους προβληματισμούς και την κριτική τους για μια ευρεία γκάμα θεμάτων και ιδιαίτερα για το πόση αίσθηση έχουν ότι υπάρχει επαφή και συνεργασία ανάμεσα στην κυβέρνηση και την κοινωνία. Πάντα τα κόμματα που κυβερνούν πρέπει να αποδεικνύουν με πράξεις ότι είναι μέσα στην κοινωνία και αντιμετωπίζουν τα προβλήματά της. Αυτό το κάνει η κυβέρνηση, πιστεύω όμως ότι μπορεί να το κάνει με πολύ πιο ουσιαστικό και αποτελεσματικό τρόπο. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το πρόβλημα του διαθέσιμου εισοδήματος είναι ένα από τα πλέον κρίσιμα που χαρακτηρίζει την εκλογική συμπεριφορά κάθε ανθρώπου. Έχουμε την υποχρέωση να σταθούμε στο μέσο ελληνικό νοικοκυριό, δίπλα σε ανθρώπους που δυσκολεύονται πολύ να τα βγάλουν πέρα και να τους στηρίξουμε ενισχύοντας και τα εισοδήματά τους και βοηθώντας, όσο περνάει από το χέρι του κράτους, να μειώνονται οι τιμές. Θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για την αποκλιμάκωση των τιμών».