H Mazda είναι μια μάρκα που συχνά πυκνά πηγαίνει ενάντια στο ρεύμα και την πεπατημένη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι κινητήρες Wankel που χρησιμοποιούσε στο παρελθόν, η σύγχρονη επιμονή της στα ατμοσφαιρικά σύνολα και η έμφαση που δίνει στη μείωση του βάρους, ενώ αντίστοιχα το ίδιο κάνει και στην πορεία της προς την ηλεκτροκίνηση.
Η ιαπωνική εταιρεία λοιπόν έχει ήδη στη γκάμα της ένα ηλεκτρικό μοντέλο, το SUV MX-30, το οποίο σε αντίθεση με τις όλο και μεγαλύτερες μπαταρίες που υιοθετούνται στα νέα EVs που παρουσιάζονται συνεχώς έχει μια μπαταρία μόλις 35,5 kWh. Η οποία θεωρητικά εξασφαλίζει μια αυτονομία της τάξης των 200 χιλιομέτρων.
Πρακτικά μπορείτε να καλύψετε περίπου 160 χιλιόμετρα πριν γίνει επιτακτική ανάγκη η σύνδεση με κάποια πηγή φόρτισης, τιμή που ομολογουμένως σε μια πρώτη προσέγγιση ακούγεται μικρή. Μια πιο ψύχραιμη θεώρηση όμως θα δείξει πως από τη στιγμή που λόγω υποδομών αλλά και κόστους φόρτισης σε δημόσιους φορτιστές και ειδικά ταχυφορτιστές, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μοιραία περιορίζονται κατά κανόνα εντός πόλης, τα 160 πραγματικά χιλιόμετρα αυτονομίας του MX-30 είναι ικανοποιητικά. Ειδικά σε συνδυασμό με μια μέση ημερήσια μετακίνηση που είναι της τάξης των 50 χιλιομέτρων.
Αυτό σημαίνει πως μπορεί να χρειάζεται φόρτιση ακόμα και κάθε τρεις μέρες, ενώ η συγκεκριμένη διαδικασία, ακριβώς λόγω της μικρής μπαταρίας, διαρκεί μόλις 3,5 ώρες σε wallbox 6,6 kW. Επίσης η σχετικά μικρή μπαταρία προσθέτει μόλις 310 κιλά στο βάρος του ηλεκτρικού SUV της Mazda, που συνολικά ζυγίζει 1.645 κιλά.
Τιμή συγκριτικά μικρή με τα δεδομένα των ηλεκτρικών, γεγονός που έχει θετική επίδραση και στα δυναμικά χαρακτηριστικά. Το αποκλειστικά προσθιοκίνητο MX-30 είναι ένα ευχάριστο, ευέλικτο αυτοκίνητο, που χάρη και στην άμεση απόκριση του ηλεκτροκινητήρα των 145 ίππων και των 270,9 Nm αποδεικνύεται παντού κάτι παραπάνω από σβέλτο. Τόσο στην κίνηση μέσα στην πόλη, όσο και αν θελήσει κανείς να εκμεταλλευτεί πλήρως τις δυνατότητες του ηλεκτρικού του μοτέρ και να επιβεβαιώσει την τιμή των 9,7 δευτερολέπτων για το 0-100 χλμ./ ώρα που ανακοινώνει επίσημα η Mazda.
Βέβαια σε αυτήν την περίπτωση και να υπάρχουν πολλές επαναλήψεις η κατανάλωση θα ανέβει σαφώς πιο ψηλά από το μέσο όρο των 19,0 kWh για κάθε 100 χιλιόμετρα και αντίστοιχα θα μειωθεί η αυτονομία. Για τον ίδιο ακριβώς λόγο περιορίζεται και η τελική ταχύτητα στα 140 χλμ./ ώρα.
Ενδιαφέρουσα όμως δεν είναι μόνο η… ηλεκτρολογική προσέγγιση της Mazda αλλά και η αισθητική. Έτσι το MX-30 έχει μια μοντέρνα και νεανική εμφάνιση που προσδιορίζεται σε σημαντικό βαθμό και από τις Freestyle doors. Τις πίσω πόρτες που ανοίγουν, όπως στο RX-8, αντίθετα από τις εμπρός και η παρουσία τους καταργεί τη μεσαία κολώνα.
Αν μη τι άλλο ένα ιδιαίτερο στοιχείο, που διευκολύνει την είσοδο στο πίσω κάθισμα αλλά μπορεί να δυσκολέψει αν ο χώρος εξωτερικά είναι περιορισμένος μιας και για να ανοίξει η πίσω πόρτα πρέπει να έχει ανοίξει πρώτα η εμπρός. Όσο για τους χώρους στο πίσω κάθισμα δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλοι. Από την άλλη για να γίνει πιο εύκολη η ζωή των επιβατών υπάρχει ένα κουμπί στην πλάτη των εμπρός καθισμάτων που επιτρέπει την ηλεκτρική μετακίνησή τους από όσους κάθονται πίσω. Έτσι προσαρμόζεται εύκολα ο χώρος όταν δεν υπάρχει π.χ. συνοδηγός.
Μοντέρνος και νεανικός είναι και ο εσωτερικός διάκοσμος με τις τρεις συνολικά οθόνες: πίνακας οργάνων (7,0 ίντσες), σύστημα infotainment (8,8 ίντσες χωρίς λειτουργία αφής) στο μέσο του ταμπλό και σύστημα κλιματισμού (7,0 ίντσες) στην κεντρική κονσόλα. Αυτό που προσέχεις κανείς είναι οι λεπτομέρειες από φελλό, οι οποίες παραπέμπουν στις ρίζες της εταιρείας που ξεκίνησε το 1920 ως Toyo Cork Cogyo Corporation με αντικείμενο το φυσικό αυτό υλικό.
Από όλα τα παραπάνω συμπεραίνει κανείς πως το πρώτο ηλεκτρικό Mazda, το MX-30, είναι μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πρόταση ειδικά με τις τρέχουσες συνθήκες των υποδομών φόρτισης. Η τιμή του ξεκινά από τις 37.700 ευρώ, ενώ με την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και με απόσυρση γίνεται 32.043 ευρώ.