Η ισχύουσα νομοθεσία θέλει για την περίοδο αυτή της πανδημίας τους επιβαίνοντες σε ένα αυτοκίνητο να είναι το πολύ δύο -με εξαίρεση τις οικογένειες με τα παιδιά- και την υποχρεωτική χρήση μάσκας εφόσον δεν πρόκειται για συγγενείς πρώτου βαθμού.
Ο λόγος είναι πως τα εσωτερικά των αυτοκινήτων είναι μικροί χώροι χωρίς μεγάλες αποστάσεις μεταξύ των επιβαινόντων, οπότε να μην υπάρχει ικανοποιητική προστασία από τη μετάδοση του κορωνοιού μέσω σταγονιδίων. Διάφορες μελέτες αναφέρουν πως μέσα σε 15 λεπτά της ώρας μπορεί να δημιουργηθεί εντός του αυτοκινήτου ικανό φορτίο του ιού, που μάλιστα παραμένει ενεργό για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα.
Η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο δύσκολη όταν επιπρόσθετα είναι σε λειτουργία ο κλιματισμός ή το σύστημα θέρμανσης, που προκαλεί επιπλέον διασπορά του αέρα.
Μια λύση είναι να ανοίξει κανείς τα παράθυρα του αυτοκινήτου ώστε να επιτυγχάνεται ο αερισμός του εσωτερικού του και αυτό ακριβώς αποτέλεσε αντικείμενο έρευνας των επιστημόνων του πανεπιστημίου Brown των ΗΠΑ. Έτσι λοιπόν η επιστημονική ομάδα μελέτησε τη ροή του αέρα εντός και εκτός αυτοκινήτου που δημιουργεί περιοχές υψηλής και χαμηλής πίεσης, χρησιμοποιώντας ως όχημα αναφοράς ένα Toyota Prius με τον οδηγό και έναν επιβάτη. Αυτή είναι και η πιο συνηθισμένη σύνθεση των αυτοκινήτων που κινούνται στους δρόμους, ενώ προκειμένου να υπάρχει η μεγαλύτερη δυνατή απόσταση μεταξύ των δύο ο επιβάτης κάθεται πίσω δεξιά. Όσο για την ταχύτητα κίνησης έφτανε μέχρι και τα 80 χλμ./ ώρα.
Οι επιστήμονες του Brown έκαναν όλους τους δυνατούς συνδυασμός ανοιχτών και κλειστών παραθύρων και κατέληξαν καταρχήν στα προφανή: πως η χειρότερη περίπτωση είναι με τα παράθυρα κλειστά (όλος ο χώρος είναι κόκκινος στο σχετικό διάγραμμα) και πως ο καλύτερος εξαερισμός επιτυγχάνεται και με τα τέσσερα παράθυρα ανοιχτά. Ενδιαφέρον έχει να σημειώσουμε πως εδώ η είσοδος του αέρα γίνεται, ακριβώς λόγω των διαφορετικών πιέσεων που επικρατούν στο αμάξωμα, από τα πίσω παράθυρα και η έξοδος του από τα εμπρός.
Βέβαια το χειμώνα και λόγω κρύου είναι από δύσκολο έως ανέφικτο να κινείται το αυτοκίνητο με 80 χλμ./ ώρα και με όλα τα παράθυρα ανοιχτά, ενώ οι επιβαίνοντες δεν θα μπορούν να αντέξουν και για πολύ το θόρυβο.
Η ομάδα του πανεπιστημίου Brown κατέληξε όμως και στο συμπέρασμα πως αποτελεσματικός αερισμός επιτυγχάνεται και με δύο παράθυρα ανοιχτά, αρκεί αυτά να είναι τα σωστά. Και τα σωστά δεν είναι αυτά δίπλα μας, αλλά τα απέναντι. Στην περίπτωση που εξετάστηκε το πίσω αριστερά και το εμπρός δεξιά, με τον αέρα, όπως προαναφέραμε, να μπαίνει από πίσω και να βγαίνει από μπροστά. Έτσι ακόμα και αν ο πίσω επιβάτης είναι φορέας του ιού δεν θα καταλήξουν σταγονίδια στον οδηγό, αλλά ούτε και από τον οδηγό προς τον επιβάτη μιας και ο πρώτος κάθεται σε ζώνη χαμηλής πίεσης.
Η κατάσταση με δύο παράθυρα ανοιχτά είναι μεν πολύ καλύτερη σε σχέση με τα αν είναι και τα τέσσερα ορθάνοιχτα αλλά και πάλι το χειμώνα είναι θέμα. Στην πράξη λοιπόν έχουμε τα σωστά παράθυρα όσο μπορούμε περισσότερο ανοιχτά, ενώ όταν τα κλείνουμε -εννοείται πως φοράμε συνεχώς μάσκα- καλό είναι να χρησιμοποιούμε όσο το δυνατόν λιγότερο τον κλιματισμό ή τη θέρμανση.