Οι άκρως τεχνικοί τομείς της ασύρματης τεχνολογίας και των ηλεκτρονικών για αεροσκάφη αποτέλεσαν αντικείμενο σύγκρουσης στις ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα, αφού οι αεροπορικές εταιρείες προειδοποίησαν για χάος στις αερομεταφορές εάν οι τηλεπικοινωνιακοί όμιλοι ξεκινούσαν τη λειτουργία στα νέα δίκτυα 5G, όπως είχε προγραμματιστεί για την Τετάρτη.
Το 5G θα προσφέρει στους χρήστες κινητών τηλεφώνων υπερταχείες συνδέσεις και αναμένεται να επιταχύνει την ψηφιοποίηση πολλών κλάδων. Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν εκφράσει ανησυχίες για πιθανές παρεμβολές στα συστήματα οργάνων των αεροσκαφών.
Η AT&T και η Verizon, οι τηλεπικοινωνιακοί όμιλοι, την Τρίτη δήλωσαν ότι συμφώνησαν οικειοθελώς να περιορίσουν το 5G κοντά σε συγκεκριμένους διαδρόμους αεροδρομίων, την ώρα που παράλληλα προχωρούσαν στην υιοθέτησή του σε εθνικό επίπεδο. Οι κινήσεις αυτές μείωσαν την κόντρα με τον αεροπορικό κλάδο.
Αλλά όχι εντελώς: αρκετές μεγάλες διεθνείς αεροπορικές εταιρείες ακύρωσαν τις πτήσεις ή τις προγραμμάτισαν με διαφορετικά αεροσκάφη σε μια σειρά πτήσεων στις ΗΠΑ.
Η Emirates ανέστειλε τα δρομολόγια προς εννέα πόλεις των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της Βοστώνης, του Σικάγο και του Μαϊάμι, ενώ η Air India και η ιαπωνική ANA ακύρωσαν επίσης πτήσεις.
Άλλες, συμπεριλαμβανομένων των British Airways, Cathay Pacific και Korean Air, άλλαξαν τύπους αεροσκαφών για να αποφύγουν να πετάξουν Boeing 777 σε ορισμένα αεροδρόμια των ΗΠΑ. Το αεροσκάφος ευρείας ατράκτου δεν έχει λάβει ακόμη πιστοποίηση για προσγείωση σε ορισμένα αεροδρόμια που επηρεάζονται από την υιοθέτηση του 5G.
Η Delta Air Lines είπε επίσης ότι σχεδιάζει πιθανές ακυρώσεις «που προκαλούνται από την υιοθέτηση της νέας υπηρεσίας 5G κοντά σε δεκάδες αεροδρόμια των ΗΠΑ».
Η United Airlines είπε ότι ενώ έχουν αποφευχθεί μαζικές ακυρώσεις, «αναμένουμε μικρές διακοπές (υπηρεσιών) σε ορισμένα αεροδρόμια λόγω των υπόλοιπων περιορισμών 5G».
Πώς έφτασαν οι ΗΠΑ σε αυτό το σημείο όσον αφορά την τεχνολογία 5G που υπάρχει ήδη σε άλλες χώρες που εξυπηρετούνται από τις αεροπορικές εταιρείες; Ορίστε μερικές απαντήσεις.
3
Γιατί ανησυχούν οι αεροπορικές εταιρείες για το 5G στις ΗΠΑ;
Οι αεροπορικές εταιρείες προειδοποιούν ότι η τεχνολογία θα μπορούσε να επηρεάσει ευαίσθητο εξοπλισμό, ιδίως όργανα μέτρησης ύψους (υψομετρητές ή αλλιώς altimeters), που χρησιμοποιούν ραδιοσυχνότητες για να μετρήσουν πόσο ψηλά πετά ένα αεροσκάφος και παρέχουν δεδομένα σε κρίσιμο για την ασφάλεια εξοπλισμό, συμπεριλαμβανομένου του αυτόματου πιλότου. Είναι ιδιαίτερα σημαντικά για προσγειώσεις σε κακές καιρικές συνθήκες.
Τα δίκτυα 5G στις ΗΠΑ λειτουργούν χρησιμοποιώντας συχνότητες στο ίδιο ραδιοφάσμα, γνωστό ως ζώνη C (C-band).
Ο αεροπορικός κλάδος πιστεύει ότι αυτό αποτελεί πρόβλημα ασφάλειας. Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA) έχει δώσει πράσινο φως σε λιγότερο από το ήμισυ του εγχώριου στόλου εμπορικών αεροσκαφών για να πραγματοποιούν προσγειώσεις χαμηλής ορατότητας σε πολλά αεροδρόμια όπου θα αναπτυχθεί η ζώνη C του 5G. Στις 7 Ιανουαρίου η ρυθμιστική αρχή οριοθέτησε τις αποκαλούμενες ζώνες προστασίας σε περίπου 50 αεροδρόμια – συμπεριλαμβανομένων εκείνων γύρω από τους κόμβους της Νέας Υόρκης, του Σικάγο, του Ντάλας και του Λος Άντζελες – για να απενεργοποιηθούν οι πομποί 5G κοντά σε διαδρόμους για έξι μήνες.
Οι αεροπορικές εταιρείες υποστηρίζουν ότι αυτές οι ζώνες ασφαλείας δεν είναι αρκετά μεγάλες και έχουν καλέσει την κυβέρνηση να μπλοκάρει τις κεραίες 5G σε απόσταση δύο μιλίων (πάνω από τρία χιλιόμετρα) από τους διαδρόμους σε ορισμένα αεροδρόμια.
Τι άλλαξε αυτή την εβδομάδα;
Οι αεροπορικές εταιρείες τη Δευτέρα δήλωσαν ότι το πρόβλημα που παρουσιάζεται από το 5G ήταν χειρότερο από ό,τι περίμεναν τα στελέχη τους, και ότι απειλεί να καθηλώσει χιλιάδες πτήσεις επιβατών και εμπορευμάτων. «Πολλαπλά σύγχρονα συστήματα ασφαλείας στα αεροσκάφη θα καταστούν άχρηστα», έγραψαν τα στελέχη των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών σε επιστολή τους προς την FAA και την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών τη Δευτέρα.
Η United έχει δηλώσει ότι ανησυχεί ιδιαίτερα για τρία μοντέλα αεροσκαφών της Boeing – τα 787, 777 και 737 – των οποίων τα όργανα ελέγχου υψομέτρου είπε ότι θα έχουν πρόβλημα. Πριν από τις ανακοινώσεις των εταιρειών τηλεπικοινωνιών το απόγευμα της Τρίτης, η United και η American Airlines δήλωσαν ότι ετοιμάζονταν να περιορίσουν τις πτήσεις εάν η κυκλοφορία του 5G την Τετάρτη πραγματοποιηθεί όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί.
Τελικά, η AT&T είπε ότι συμφώνησε να «αναβάλει προσωρινά την ενεργοποίηση» ορισμένων πύργων κεραιών 5G γύρω από «ορισμένους διαδρόμους αεροδρομίων», ενώ η Verizon είπε ότι θα περιόριζε την έναρξη της υπηρεσίας 5G «γύρω από τα αεροδρόμια».
Γιατί αυτό δεν είναι πρόβλημα σε άλλες χώρες;
Πολλές άλλες χώρες έχουν υιοθετήσει το 5G. Μια βασική διαφορά είναι ότι η ζώνη ραδιοσυχνοτήτων για το 5G στις ΗΠΑ είναι πιο κοντά στο εύρος ζώνης που χρησιμοποιείται στα ηλεκτρονικά αεροσκαφών από ό,τι σε άλλες περιοχές, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης.
Η FAA έχει επίσης επισημάνει άλλες διαφορές, όπως τα επίπεδα ισχύος 5G, η κλίση των κεραιών και η τοποθέτηση των κεραιών σε σχέση με τα αεροδρόμια.
Ο Οργανισμός Αεροπορικής Ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης δήλωσε ότι «δεν γνωρίζει τυχόν περιστατικά που προκαλούνται από παρεμβολές 5G» και ότι τα δεδομένα που ελήφθησαν από κατασκευαστές αεροσκαφών «δεν προσφέρουν πειστικά στοιχεία πως υπάρχουν άμεσες ανησυχίες για την ασφάλεια».
Οι ανησυχίες για παρεμβολές συζητούνται εδώ και χρόνια στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την FAA. Ο Tom Wheeler, συνεργάτης στο Brookings Institution και πρώην πρόεδρος της FCC, είπε ότι η σύγχυση σχετικά με την κατανομή του εύρους των ραδιοκυμάτων δείχνει «έλλειψη ηγεσίας» στην Ουάσιγκτον.
«Η κυβέρνηση Τραμπ δεν είχε. . . ενοποιημένη πολιτική για το φάσμα· ως αποτέλεσμα, η πολιτική κατέληξε να γίνεται από μεμονωμένους φορείς», έγραψε σε ανάρτηση στο blog του Νοεμβρίου.
Τι λένε οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών;
Ο κλάδος τηλεπικοινωνιών των ΗΠΑ επέμεινε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα ασφάλειας, ότι ο εξοπλισμός τους δεν θα παρεμβαίνει στα αεροσκάφη και επισημαίνει το γεγονός ότι 40 χώρες έχουν ήδη υιοθετήσει με ασφάλεια το 5G. Η AT&T και η Verizon είχαν ήδη καθυστερήσει την πλήρη κυκλοφορία 5G δύο φορές από τις αρχές Δεκεμβρίου.
Η CTIA, ο φορέας των τηλεπικοινωνιών, κατηγόρησε την αεροπορική βιομηχανία ότι «διαδίδει εσφαλμένες πληροφορίες σχετικά με το 5G και την ασφάλεια των αεροπορικών εταιρειών» και υποστηρίζει ότι η καθυστέρηση στην κατασκευή του δικτύου 5G βλάπτει την ανταγωνιστικότητα των ΗΠΑ.
Πώς αντέδρασαν οι ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι;
Ο Τζο Μπάιντεν, πρόεδρος των ΗΠΑ, χαιρέτισε την AT&T και τη Verizon την Τρίτη επειδή «επιτρέπουν να συνεχιστούν οι αεροπορικές πτήσεις χωρίς σημαντική αναστάτωση».
Ωστόσο, η πίεση παρέμεινε στον Λευκό Οίκο για να βρει μια μακροπρόθεσμη λύση, καθώς οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών άφησαν ασαφές το πόσο καιρό θα καθυστερούσαν περαιτέρω τη λειτουργία της υπηρεσίας κοντά σε αεροδρόμια.
Επίσης, η FAA δεν είχε άρει τις οδηγίες της για περιορισμό των πτήσεων από το απόγευμα της Τρίτης. Αυτές οι οδηγίες διέπουν επίσημα τις αεροπορικές δραστηριότητες, είπε αξιωματούχος του κλάδου, και η παραμονή τους σε ισχύ «θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακυρώσεις» πτήσεων.
Αξιωματούχος της FCC, της οποίας η ρυθμιστική αρμοδιότητα περιλαμβάνει το φάσμα συχνοτήτων, είπε ότι καμία άλλη ρυθμιστική αρχή της αεροπορίας δεν έχει θέσει παρόμοιους περιορισμούς πτήσεων με την FAA.
Η Jessica Rosenworcel, πρόεδρος της FCC, δήλωσε σε μια δήλωση: «Η FAA έχει θεσπίσει μια διαδικασία για την αξιολόγηση της απόδοσης των οργάνων ελέγχου υψομέτρου σε περιβάλλον 5G και την επίλυση τυχόν ανησυχιών που απομένουν. Είναι σημαντικό η FAA να ολοκληρώσει τώρα αυτή τη διαδικασία τόσο με προσοχή όσο και με ταχύτητα».