Ο έλεγχος, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, πραγματοποιήθηκε από τις 27/10/2023 έως και 30/11/2023 και συμμετείχαν 22 αρμόδιες αρχές των κρατών μελών της Ένωσης.
Ο συντονισμός των ελέγχων έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του Δικτύου συνεργασίας των αρμόδιων εθνικών αρχών των κρατών μελών για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας (Consumer Protection Cooperation Network).
Οι έλεγχοι αφορούν συνολικά σε 576 «influencers» από όλη την Ευρώπη ενώ οι 20 εξ αυτών προέρχονται από τη χώρα μας.
Από τον έλεγχο στους Έλληνες «influencers», διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ το 100% ασκεί εμπορική δραστηριότητα, μόνο το 25% – και όχι πάντα με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο – γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεων έχει εμπορικό σκοπό (π.χ. περιλαμβάνει διαφημίσεις).
Σε ποσοστό 50% δεν παρέχουν σαφή ενημέρωση στον καταναλωτή σχετικά με την εμπορική τους ταυτότητα, ενώ από αυτούς που διατηρούν δικές τους ιστοσελίδες πώλησης το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.).
Συγκεκριμένα:
-1 στους 4 ενημερώνει τον καταναλωτή ότι πρόκειται για διαφήμιση
-1 στους 2 δεν ενημερώνουν σαφώς για την εμπορική τους ταυτότητα
-1 στους 2 δεν είναι εγγεγραμμένοι στο ΓΕΜΗ
Τα στοιχεία τους διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ, και όσοι διαθέτουν ιστοσελίδες πώλησης θα πληρώσουν πρόστιμα ενώ όλοι θα λάβουν επιστολή που θα τους τονίζονται οι υποχρεώσεις τους.
Υποχρεωτικά θα είναι τα hashtag #διαφήμιση ή #advertisement ή #advertising.